A vállalati szinten előállított tartalom mennyiségének növekedésével az információ megfelelő kezelésének igénye is mind sürgetőbben jelentkezik. Néhány fontos tényező figyelmen kívül hagyásával azonban csalódás lehet a megváltónak hitt ECM-bevezetés.

Az EMC és az IDC közös piackutatása számszerűen is alátámasztotta a közismert trendet, miszerint folyamatosan gyorsulva növekszik az emberiség által előállított adat mennyisége. Míg 2013-ban 4,4 zettabájt adat keletkezett, 2020-ban már a tízszerese, 44 zettabájt. Mindez azt jelenti, hogy durván kétévente megduplázódik az újonnan születő digitális információ mennyisége. Ráadásul a teljes adattömeg 85 százalékáért a vállalatoknak kell vállalniuk kötelezettséget vagy felelősséget.

Kézben tartott adatok

Könnyen belátható tehát, hogy a vállalati tartalommenedzsment feladata egyre kritikusabbá válik. Elodázhatatlannak tűnik a digitális adatok előállításának, kezelésének, tárolásának szabályozott környezetben történő feldolgozása. Kézenfekvővé válik tehát egy ECM-rendszer bevezetése, mérsékelendő az ennek hiányában fenyegetővé váló kockázatokat, például a hatékonyságcsökkenést vagy a presztízsveszteséget.

Egy tartalommenedzsment megoldás implementációja azonban nem olyan egyszerű, mint amilyennek első látásra tűnik. Sok vállalat esik abba a hibába, hogy a szervezetnél zajló fejlesztések közül ettől várja az áttörést, a hatékonyság robbanásszerű növekedését, ám az ilyen, már-már messianisztikus elvárások többnyire kudarccal, vagy legalábbis nem az elvártnak megfelelő eredménnyel záródnak.

Nem várt akadályok

Ahhoz, hogy az ECM előnyeit maradéktalanul ki lehessen aknázni, célszerű a bevezetést lépésről lépésre végrehajtani, nem pedig "egy nagy ugrással" célba érni. Érdemes a folyamatot megtervezni, az így kapott szilárd alapra pedig rá lehet építeni egy ECM megoldást, hangzik Saurabh Kumar, az IT-tanácsadással foglalkozó In2IT Technologies SA ügyvezető igazgatójának általános tanácsa.

Peter Reid szerint a vállalati tartalomkezelő rendszerek bevezetése a szoftverimplementációk egyik legnehezebb feladatának számít. A T-Systems által tavaly felvásárolt Intervate SharePoint megoldásokért felelős részlegének vezetője úgy véli, az ECM-megoldások a legsebezhetőbbek az elvárt eredmények teljesülését illetően. Ennek több oka is lehet, tekintsük át röviden, milyen buktatókra lehet számítani!

Elkötelezettség nélkül nehéz lesz

Talán mind közül a legfontosabb hiba az ECM-szolgáltatóval folytatott párbeszéd alacsony szintje. Miközben a vendor kiválasztásának folyamatára a cégek komoly energiát fordítanak, az elvárások közlését követően sokszor szinte teljes egészében a szolgáltatóra hagyják a bevezetés folyamatának levezénylését anélkül, hogy jelentősebb szerepet játszanának benne vagy felelősséget vállalnának az eljárás sikerességéért.

Ezért is lesz egyre sürgetőbb egy ECM rendszer bevezetése (forrás: IDC)

"Ugyan nem jelenti egy ECM-projekt garantált kudarcát ez a hozzáállás, kétségtelenül hozzáadódhat az amúgy is nehéz feladatot jelentő bevezetés sikerét gátló tényezők sorához" – véli Reid. Persze a szituáció kialakulásának esélyét jelentősen csökkenti, ha tapasztalt vendort választ a vállalat, és a (számára) megfelelő technológiára esik a voksa. Egy jó ECM-szolgáltató ugyanis nem hagyja magára az ügyfelét, akkor sem, ha utóbbi hajlamos a passzivitásra. Természetesen nem árt, ha a túloldal is elkötelezett; nem csak egy újabb kiadást lát a bevezetésben, hanem energiát és időt is fordít a folyamatra.

"A csúcsvezetés gyakran elegendő pénzügyi forrást tud rendelni a projekthez, de amikor személyesen arra kérik őket, hogy emellett szánjanak rá heti pár napot is az idejükből, hirtelen nehézzé válik a döntés" – ismertette tapasztalatait a SharePoint-szakértő.

A fentieken túl a testreszabás hiánya is sikertelenséget eredményezhet. Egy polcról levett tartalomkezelő megoldás önmagában biztosan nem felel meg minden vállalat egyedi igényeinek. Hiba azt gondolni, hogy az adott szervezet egy ECM-rendszer standard funkcionalitásával tökéletesen elégedett lesz. Nem a szervezeti igényeket kell hozzáigazítani egy tartalommenedzsment szoftverhez, hanem olyan megoldást kell találni, amely megfelel a vállalat elvárásainak.

Megéri az erőfeszítés

A stratégiai célok figyelembevételével implementált ECM akár az üzleti siker kritikusan fontos eszköze is lehet. Ennek eredményeként többek között az egész vállalatra kiterjedően meghatározhatók lesznek – külső és belső felhasználókra egyaránt vonatkozóan – a szolgáltatási és teljesítési szintek, hatékonyabbá válik az adatkeresés, a dokumentumkezelés auditja is profitál a bevezetésből, illetve a megfelelőségi célok elérése is könnyebb lesz.

Egy ECM bevezetés lényegében tehát egy adatra vonatkozó üzleti ökoszisztéma létrehozása, ahol az információ pénzügyileg számszerűsíthető. Ez a hozzáállás jótékony hatással van a nyereségességre és az üzleti hatékonyságra.

Cloud & big data

Ezúttal 5000 ezer dolgozójától válik meg az Intel

A csipszektor egykori királya többek között a gyártáshoz, fejlesztéshez szorosan nem kötődő munkatársak kirostálásával igyekszik életben maradni.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.