Bár a világháló elvileg attól világháló, hogy világszerte hozzáférhető, csak a mobil eszközök tették lehetővé, hogy mára minden második ember a netre csatlakozzon.

Az IWS nyár közepéről származó adatai szerint az idén már a Föld lakosságának nagyobbik fele, akkor éppen 51,7 százaléka csatlakozott az internetre – vagyis olyan helyen élt, ahol az infrastrukturális feltételek adottak voltak a csatlakozáshoz, és felhasználóként hozzáférése volt internetképes eszközökhöz is. Ez számszerűen azt jelenti, hogy a valamivel több mint 7,5 milliárd emberből 3,88 milliárd szokott kisebb-nagyobb rendszerességel fellépni a világhálóra.

A webes felhasználók tábora ezzel majdnem a tízszeresére bővült az ezredforduló óta, miközben a teljes populáció nagyjából az ötödével növekedett az elmúlt 17 évben. A hálózat penetrációja természetesen továbbra is a fejlett világban a legmagasabb (az USA-ban 88, Európában 80 százalék körüli), de már Ázsiában is a lakosság majdnem fele, Afrikában pedig majdnem egyharmada tekinthető internet-felhasználónak – derül ki az IWS aktuális statisztikájából.

Internet = mobilitás?

A comScore legutóbbi The Global Mobile Report jelentéséből az is kiderül, hogy a gyors felfutás elsősorban a netezésre alkalmas mobil eszközök terjedésének köszönhető. Szeptemberben a felhasználók már több mint negyed része kizárólag ilyen készülékeken volt aktív világszerte, de általánosságban az is igaz, hogy a legtöbb régióban legalább tízből heten rendelkeznek mobil eszközökkel, akár a desktop számítógépekkel párhuzamosan.

A csak mobilos alkalmazás éppen azokon a helyeken meghatározó, ahonnan a globális felahsználói tábor növekményének legnagyobb része származik. A világhálóra kapcsolódó indiaiak 70 százaléka például csakis mobilon netezik, de Indonéziában is hasonlóan magas, 67 százalékos az ilyen felhasználók aránya (ezzel a két országgal önmagában is 1,6 milliárd emberről beszélünk), a mobil felhasználás nyilvánvalóan kedvezőbb belépési költségei és infrastrukturális feltételei miatt.

A fejlődő térségekben fele ekkora, de még mindig igen magas a kizárólag mobilos internethasználat részesedése: Mexikóban 37 százalékos, Brazíliában 29 százalékos, Kínában 22 százalékos. Ezek az arányok egyébként a spanyol vagy olasz piacra is érvényesek. Az USA-ban viszont már csak 12 százalék, Kanadában és az Egyesült Királyságban 8-8 százalék, Franciaországban 6 százalék, Németországban pedig csak 4 százalék ugyanez a megoszlás.

A kizárólag desktopot használó és a multiplatformosnak nevezett, tehát mobilt és asztali gépet is tartó netezők aránya régiók vagy országok szerint igen különböző. Általánosságban azonban igaz, hogy a "mobile only" felhasználók mindenhol egyre többen vannak az összes netezőhöz viszonyítva: Brazíliában 7, Spanyolországban pedig 5 százalékponttal nőtt az arányuk egyetlen év alatt, de az USA-ban is 2, sőt az Egyesült Királyságban is 1 százalékpontos emelkedést mért a comScore.

Az idejükből is többet adnak

Egy másik fontos mérőszám a mobilos idő, vagyis annak az időnek az aránya, amit a felhasználók az összes "digitális idejükből" a mobilon töltenek. Ez értelemszerűen azokban a régiókban magasabb, ahol a csak mobilos felhasználás is jellemzőbb, annál viszont mindenhol több, mint amilyen megoszlást önmagában feltételezne a mobil és/vagy desktop felhasználók száma. (A legkevesebb csak mobilos felhasználóval rendelkező németeknél is 57 százalék.)

A comScore szerint a webes felhasználás ilyen irányú változása alapjaiban változtatja meg az egész ökoszisztémát. A mobil appok például már nagyobb adatforgalmat generálnak, mint a mobilos böngészők, és az ilyen képernyők előtt töltött idő legnagyobb része is rájuk megy el. Bizonyos tartalomkategóriák szintén a mobil platformokkal együtt mozognak: a csak mobilos felhasználók az azonnali üzenetküldők között 81 százalékos jelenléttel rendelkeznek, de az időjárás-előrejelzések vagy mondjuk az álláskeresések között is kétharmados aránnyal bírnak.

A mobil internetezés jelemzője, hogy az erre szánt időnek már több mint negyede valamilyen közösségi tevékenységre fordul. Ez a trend persze fordítva is érvényes, vagyis az összes közösségi alapú digitális felhasználás 78 százaléka mobilon zajlik. Másik két meghatározó terület a kiskereskedelem és a média, amely már inkább mobil, mint desktop környezetből származtatja a forgalmának nagyobbik részét.

Ezzel párhuzamosan a még "desktopfüggő" iparágak, például a bankolás vagy az ingatlanpiac is már 40 százalék körüli mobilos időarányt mutathatnak fel. Sőt a mobilosok még az utóbbiak esetében is verik az asztali gépek felhasználóit: egy-egy hírolvasó a desktop hírolvasóknál 70 százalékkal tölt több időt a forrásaival, ami avilágátlagot tekintve még a banki alkalmazások tekintetében is 33 százalékkal magasabb a nagyjából megegyező online adaptációs szint mellett.

Közösség & HR

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.