Las Vegasban, illetve német tőzsdéken próbálnak szerencsét magyar technológiai vállalatok, amelyek világsikerre törnek.
Közel sem bíz mindent a szerencsére az iPont International Kft., pedig Las Vegasba készül. A Békéscsabáról indult, a garázsból már rég kinőtt cég a Consumer Electronics Show-n (CES), a világ legnagyobb elektronikai kiállításán vesz részt január elején, ahol több fontos kérdés is eldől a jövőjével kapcsolatban. A háromdimenziós képalkotással 2007 óta foglalkozó vállalat eddig az üzletekben elhelyezett nagyméretű digitális megjelenítőkkel ért el piaci sikereket. A tavalyi budapesti Mobilitás és Multimédia Techshow nagydíjával kitüntetett megoldás 3D-szemüveg nélkül is térhatású élményt ad.

A lehetőségre már mindegyik kontinensen lecsaptak, Törökországban például a legnagyobb mobilszolgáltató, míg New Yorkban a L’Oréal állította szolgálatba üzleteiben az iPont képernyőit. Idehaza jelenleg a fővárosban, a WestEnd City Center mozijában találkozhatunk a megoldással, az előcsarnokban vetítenek előzeteseket az iPont technológiájával, szemüveg nélkül növelve a 3D-produkciók népszerűségét. A jövőben várhatóan a Palace Cinemas hálózat minden magyar, cseh és szlovák mozijában kihelyezik e készülékeket.

Harmadik dimenzió Az iPontot 2003-ban alapította Korcsok Zoltán, és a cég kezdetben vállalati menedzsment szoftverek fejlesztésével foglalkozott. A fejlesztőmérnök később Pásztor Andorral együtt fordult a harmadik dimenzió felé, ennek köszönhetően ismerik egyre több országban az iPontot. A jelenleg 40 embert foglalkoztató társaság a 3D-megjelenítést biztosító szoftvert fejleszti, míg a hardvert – egy speciális szűrőráccsal ellátott nagyméretű LCD-monitort – a német Tridelity szállítja.

A vállalatban közben Pásztor is tulajdonrészt szerzett, míg az eredeti tevékenység hamarosan egy másik vállalatba kerül. A tulajdonosi kör nemsokára ismét megváltozik, ezúttal a társasági formával együtt. Egy amerikai kockázatitőke-befektető már jelentkezett, de az iPont egyelőre kivár, mert könnyen elképzelhető, hogy a Las Vegas-i kiállítás nyomán kedvezőbb ajánlat is befut. Korcsok Zoltán a CES-t olyan szempontból is mérföldkőnek tartja, hogy ott kiderül, bekerülhet-e televíziókba a megoldásuk, ami az eddiginél nagyságrendekkel nagyobb üzleti lehetőséget teremtene.

A szemüveg nélküli 3D-megjelenítést nagy erőkkel fejlesztik szerte a világon, és egyelőre nem látszik, melyik módszer lesz ezek közül a befutó. Az ügyvezető biztos abban, hogy technológiájuk fel fogja kelteni a nagy gyártók érdeklődését, a továbblépés mikéntje azonban majd csak a kiállítás után körvonalazódik.

Irány a sportbár "Nem érezzük magunkat elég nagynak ahhoz, hogy a televízióval önállóan elinduljunk, de ha kedvező a piaci visszajelzés, és találunk befektetőt, akkor megcélozhatjuk a fogyasztói piacot is" – mondta a Figyelőnek Korcsok. Abban egészen biztos, hogy prototípusuk nem végzi raktárban. Ha a nappalikba esetleg nem is sikerül betörniük, még mindig ott vannak a sportbárok, ahol valószínűleg nem szívesen néznék a meccseket szemüvegben, miközben esznek, isznak és beszélgetnek.

A tartós amerikai jelenlét megalapozásában szorosan együttműködnek a német partnerrel, amely már most is fenntart egy amerikai irodát. Ez lényeges a tengerentúli üzleti sikerek megalapozásához. Az egyesült államokbeli lehetőségek kiaknázását az is segíti, hogy az iPont menedzsmentjében amerikai szakember is dolgozik. Az biztos, hogy ha 3D televíziózásban gondolkodik a magyar cég, Amerikára kell figyelnie. A Sony például azt prognosztizálja, hogy a mostani üzleti évének márciusi zárásáig értékesített (szemüveges) 3D tévék 80 százaléka amerikai háztartásokba kerül.

Az iPontnál egyébként nem csak a reklám- és a szórakoztatóiparban látják a jövőt, érkeznek hozzájuk együttműködési megkeresések a védelmi és az egészségügyi ágazatból is. A General Electric Healthcare divíziójának amerikai munkatársai korábban már fel is keresték az iPontot CT-felvételek szemüveg nélküli 3D-elemzésével kapcsolatban. Bár ez a projekt egyelőre parkoló pályán van, Korcsok Zoltán szerint érdemes lenne a háromdimenziós képalkotással foglalkozó innovatív magyar cégek erőfeszítéseit összefogni, mert ezáltal az ország tartósan a technológia élvonalában maradhatna. Az egyetemek bevonásával kompetencia központok alakulhatnak, amit – egyelőre csak szavakban – a kormány is támogat, hiszen ez az Új Széchenyi Terv több célkitűzésével is összhangban van.

Hibrid tévé A HybridBox Nyrt. – bár a tervei között szerepelt – kiállítóként végül is nem vesz részt a CES-en. A 2010-ben a budapesti börzére bevezetett cég távolmaradása nem meglepő a célpiacai ismeretében, mivel Európára, azon belül is főként az egykori keleti blokk államaira kíván koncentrálni. Ez azonban nem akadályozta meg abban a társaságot, hogy a frankfurti és a stuttgarti tőzsdére is bevezettesse a részvényeit. A fogadtatás „hideg” volt, de az utóbbi hetekben már akadt olyan nap, amikor több ezres kötések születtek a HybridBox papírjaira. Az nyrt. az idén kifejezetten a tőzsdei bevezetésre alakult meg, a tévézést és internetezést egy platformra hozó technológiát fejlesztő HomeSys Media Kft. ennek lett a leányvállalata.

Lázár Csaba, Homesys. Több nagy készülékgyártó is felvette velük a kapcsolatot

A névben is szereplő hibrid megoldás azzal vált szélesebb körben elérhetővé, hogy nemrégiben piacra dobták a megfizethető – szereld magad konfigurációban 55 ezer forintba kerülő –, otthoni médiaközpontként funkcionáló eszközt, ami gyakorlatilag egy tévére köthető számítógép. A készülék sokféle bejövő jelet képes kezelni – földi sugárzású és műholdas tévéadásét, internetes tartalmakat –, így a hagyományos televíziózást és az internet alapú műsorokat ötvöző szórakozási megoldást kínál, emellett böngészésre is alkalmas. Hosszabb távon a cég azonban nem a hardver eladásából, hanem a rendszer hirdetési felületeinek értékesítéséből várja a bevételeket. Sokan most is csak az ingyenesen letölthető szoftvert használják, és az asztali gép-házi mozi vagy a laptop-tévé párost vezérlik vele.

Lázár Csaba, a HomeSys ügyvezetője, a HybridBox igazgatósági tagja ezért nem is érzi kockázatosnak a függetlenségre építő üzleti modelljüket, amelynek keretében nem kötelezték el magukat egyetlen tartalomszolgáltató vagy műsorelosztó mellett sem. "Az elmúlt nyolc év volt kockázatos, most már valaminek a kapujában vagyunk" – értékeli a helyzetet a fejlesztést régóta vezető szakember. Szerinte a jövőben a felhasználó a jogtulajdonostól, közvetítő szereplő nélkül jut hozzá a tartalmakhoz, valamilyen berendezés segítségével.

A HybridBox kütyüje jelenleg még különálló doboz, de Lázár Csaba arra számít, hogy idővel majd beköltözik a tévébe. Az intelligens televíziók már ebbe az irányba mutatnak, ezek azonban számos formátumot még nem tudnak kezelni. Márpedig a HybridBox felhasználói között is jócskán vannak, akik nem tévéznek, hanem az internetről letöltött tartalmakat fogyasztanak, ami a lejátszási formátumok nagy változatosságához való alkalmazkodást feltételez. Több nagy készülékgyártó fel is vette a magyar céggel a kapcsolatot, hogy tartalomkezelő rendszere beépülhessen a tévéibe, amelyek így még intelligensebbekké válhatnak.

Régiós fókusz Bár Lázár Németországot jó tesztországnak tartja, hosszabb távon Közép- és Kelet-Európára akarnak koncentrálni, ami nem elég vonzó piac a HomeSyséhez hasonló koncepciót megvalósító GoogleTV számára. "Ha egész Kelet-Európát ki tudjuk szolgálni, akkor talán majd érdekesek lehetünk egy nagy szereplő számára, akár felvásárlási célpontként is" – latolgatja a távolabbi jövőt az üzletember.

A tőzsdéken keresztül bevont tőkét teljes egészében a további fejlesztésekre fordítják. Az egyik célterület az online műsorajánló, amely a felhasználó médiafogyasztási szokásai alapján dob fel javaslatokat. Egy konzorcium részeként megnyertek egy 1,1 millió eurós fejlesztést és piaci bevezetést segítő uniós pályázatot is. Jelenleg több médiatartalom-tulajdonossal tárgyalnak, akik saját menüpontokkal kerülhetnek majd be a rendszerbe. A felhasználók ennek révén viszonylag friss filmekhez juthatnak majd hozzá jogtisztán és díjmentesen.

A Bitport Techshowról szóló videós tudósításában az iPont és a Hybridbox is feltűnik

(A cikk a Figyelő 2010/51–52. számában jelent meg.)


Elektromos kamion a Teslától

Ugyan az autógyártással is akadnak bőven gondok, ez nem akadályozta meg Elon Muskot abban, hogy lerántsa a leplet a szénhidrogéneket hírből sem ismerő haszongépjárművéről.
 
Hirdetés
A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.