Las Vegasban, illetve német tőzsdéken próbálnak szerencsét magyar technológiai vállalatok, amelyek világsikerre törnek.
Közel sem bíz mindent a szerencsére az iPont International Kft., pedig Las Vegasba készül. A Békéscsabáról indult, a garázsból már rég kinőtt cég a Consumer Electronics Show-n (CES), a világ legnagyobb elektronikai kiállításán vesz részt január elején, ahol több fontos kérdés is eldől a jövőjével kapcsolatban. A háromdimenziós képalkotással 2007 óta foglalkozó vállalat eddig az üzletekben elhelyezett nagyméretű digitális megjelenítőkkel ért el piaci sikereket. A tavalyi budapesti Mobilitás és Multimédia Techshow nagydíjával kitüntetett megoldás 3D-szemüveg nélkül is térhatású élményt ad.

A lehetőségre már mindegyik kontinensen lecsaptak, Törökországban például a legnagyobb mobilszolgáltató, míg New Yorkban a L’Oréal állította szolgálatba üzleteiben az iPont képernyőit. Idehaza jelenleg a fővárosban, a WestEnd City Center mozijában találkozhatunk a megoldással, az előcsarnokban vetítenek előzeteseket az iPont technológiájával, szemüveg nélkül növelve a 3D-produkciók népszerűségét. A jövőben várhatóan a Palace Cinemas hálózat minden magyar, cseh és szlovák mozijában kihelyezik e készülékeket.

Harmadik dimenzió Az iPontot 2003-ban alapította Korcsok Zoltán, és a cég kezdetben vállalati menedzsment szoftverek fejlesztésével foglalkozott. A fejlesztőmérnök később Pásztor Andorral együtt fordult a harmadik dimenzió felé, ennek köszönhetően ismerik egyre több országban az iPontot. A jelenleg 40 embert foglalkoztató társaság a 3D-megjelenítést biztosító szoftvert fejleszti, míg a hardvert – egy speciális szűrőráccsal ellátott nagyméretű LCD-monitort – a német Tridelity szállítja.

A vállalatban közben Pásztor is tulajdonrészt szerzett, míg az eredeti tevékenység hamarosan egy másik vállalatba kerül. A tulajdonosi kör nemsokára ismét megváltozik, ezúttal a társasági formával együtt. Egy amerikai kockázatitőke-befektető már jelentkezett, de az iPont egyelőre kivár, mert könnyen elképzelhető, hogy a Las Vegas-i kiállítás nyomán kedvezőbb ajánlat is befut. Korcsok Zoltán a CES-t olyan szempontból is mérföldkőnek tartja, hogy ott kiderül, bekerülhet-e televíziókba a megoldásuk, ami az eddiginél nagyságrendekkel nagyobb üzleti lehetőséget teremtene.

A szemüveg nélküli 3D-megjelenítést nagy erőkkel fejlesztik szerte a világon, és egyelőre nem látszik, melyik módszer lesz ezek közül a befutó. Az ügyvezető biztos abban, hogy technológiájuk fel fogja kelteni a nagy gyártók érdeklődését, a továbblépés mikéntje azonban majd csak a kiállítás után körvonalazódik.

Irány a sportbár "Nem érezzük magunkat elég nagynak ahhoz, hogy a televízióval önállóan elinduljunk, de ha kedvező a piaci visszajelzés, és találunk befektetőt, akkor megcélozhatjuk a fogyasztói piacot is" – mondta a Figyelőnek Korcsok. Abban egészen biztos, hogy prototípusuk nem végzi raktárban. Ha a nappalikba esetleg nem is sikerül betörniük, még mindig ott vannak a sportbárok, ahol valószínűleg nem szívesen néznék a meccseket szemüvegben, miközben esznek, isznak és beszélgetnek.

A tartós amerikai jelenlét megalapozásában szorosan együttműködnek a német partnerrel, amely már most is fenntart egy amerikai irodát. Ez lényeges a tengerentúli üzleti sikerek megalapozásához. Az egyesült államokbeli lehetőségek kiaknázását az is segíti, hogy az iPont menedzsmentjében amerikai szakember is dolgozik. Az biztos, hogy ha 3D televíziózásban gondolkodik a magyar cég, Amerikára kell figyelnie. A Sony például azt prognosztizálja, hogy a mostani üzleti évének márciusi zárásáig értékesített (szemüveges) 3D tévék 80 százaléka amerikai háztartásokba kerül.

Az iPontnál egyébként nem csak a reklám- és a szórakoztatóiparban látják a jövőt, érkeznek hozzájuk együttműködési megkeresések a védelmi és az egészségügyi ágazatból is. A General Electric Healthcare divíziójának amerikai munkatársai korábban már fel is keresték az iPontot CT-felvételek szemüveg nélküli 3D-elemzésével kapcsolatban. Bár ez a projekt egyelőre parkoló pályán van, Korcsok Zoltán szerint érdemes lenne a háromdimenziós képalkotással foglalkozó innovatív magyar cégek erőfeszítéseit összefogni, mert ezáltal az ország tartósan a technológia élvonalában maradhatna. Az egyetemek bevonásával kompetencia központok alakulhatnak, amit – egyelőre csak szavakban – a kormány is támogat, hiszen ez az Új Széchenyi Terv több célkitűzésével is összhangban van.

Hibrid tévé A HybridBox Nyrt. – bár a tervei között szerepelt – kiállítóként végül is nem vesz részt a CES-en. A 2010-ben a budapesti börzére bevezetett cég távolmaradása nem meglepő a célpiacai ismeretében, mivel Európára, azon belül is főként az egykori keleti blokk államaira kíván koncentrálni. Ez azonban nem akadályozta meg abban a társaságot, hogy a frankfurti és a stuttgarti tőzsdére is bevezettesse a részvényeit. A fogadtatás „hideg” volt, de az utóbbi hetekben már akadt olyan nap, amikor több ezres kötések születtek a HybridBox papírjaira. Az nyrt. az idén kifejezetten a tőzsdei bevezetésre alakult meg, a tévézést és internetezést egy platformra hozó technológiát fejlesztő HomeSys Media Kft. ennek lett a leányvállalata.

Lázár Csaba, Homesys. Több nagy készülékgyártó is felvette velük a kapcsolatot

A névben is szereplő hibrid megoldás azzal vált szélesebb körben elérhetővé, hogy nemrégiben piacra dobták a megfizethető – szereld magad konfigurációban 55 ezer forintba kerülő –, otthoni médiaközpontként funkcionáló eszközt, ami gyakorlatilag egy tévére köthető számítógép. A készülék sokféle bejövő jelet képes kezelni – földi sugárzású és műholdas tévéadásét, internetes tartalmakat –, így a hagyományos televíziózást és az internet alapú műsorokat ötvöző szórakozási megoldást kínál, emellett böngészésre is alkalmas. Hosszabb távon a cég azonban nem a hardver eladásából, hanem a rendszer hirdetési felületeinek értékesítéséből várja a bevételeket. Sokan most is csak az ingyenesen letölthető szoftvert használják, és az asztali gép-házi mozi vagy a laptop-tévé párost vezérlik vele.

Lázár Csaba, a HomeSys ügyvezetője, a HybridBox igazgatósági tagja ezért nem is érzi kockázatosnak a függetlenségre építő üzleti modelljüket, amelynek keretében nem kötelezték el magukat egyetlen tartalomszolgáltató vagy műsorelosztó mellett sem. "Az elmúlt nyolc év volt kockázatos, most már valaminek a kapujában vagyunk" – értékeli a helyzetet a fejlesztést régóta vezető szakember. Szerinte a jövőben a felhasználó a jogtulajdonostól, közvetítő szereplő nélkül jut hozzá a tartalmakhoz, valamilyen berendezés segítségével.

A HybridBox kütyüje jelenleg még különálló doboz, de Lázár Csaba arra számít, hogy idővel majd beköltözik a tévébe. Az intelligens televíziók már ebbe az irányba mutatnak, ezek azonban számos formátumot még nem tudnak kezelni. Márpedig a HybridBox felhasználói között is jócskán vannak, akik nem tévéznek, hanem az internetről letöltött tartalmakat fogyasztanak, ami a lejátszási formátumok nagy változatosságához való alkalmazkodást feltételez. Több nagy készülékgyártó fel is vette a magyar céggel a kapcsolatot, hogy tartalomkezelő rendszere beépülhessen a tévéibe, amelyek így még intelligensebbekké válhatnak.

Régiós fókusz Bár Lázár Németországot jó tesztországnak tartja, hosszabb távon Közép- és Kelet-Európára akarnak koncentrálni, ami nem elég vonzó piac a HomeSyséhez hasonló koncepciót megvalósító GoogleTV számára. "Ha egész Kelet-Európát ki tudjuk szolgálni, akkor talán majd érdekesek lehetünk egy nagy szereplő számára, akár felvásárlási célpontként is" – latolgatja a távolabbi jövőt az üzletember.

A tőzsdéken keresztül bevont tőkét teljes egészében a további fejlesztésekre fordítják. Az egyik célterület az online műsorajánló, amely a felhasználó médiafogyasztási szokásai alapján dob fel javaslatokat. Egy konzorcium részeként megnyertek egy 1,1 millió eurós fejlesztést és piaci bevezetést segítő uniós pályázatot is. Jelenleg több médiatartalom-tulajdonossal tárgyalnak, akik saját menüpontokkal kerülhetnek majd be a rendszerbe. A felhasználók ennek révén viszonylag friss filmekhez juthatnak majd hozzá jogtisztán és díjmentesen.

A Bitport Techshowról szóló videós tudósításában az iPont és a Hybridbox is feltűnik

(A cikk a Figyelő 2010/51–52. számában jelent meg.)


Ők most a világ technológiai vezetői

Az IT világ száz legbefolyásosabb vállalatának csúcsán történt némi változás, de azért az igazán nagy nevek továbbra is vezető pozícióban maradtak.
 
Hirdetés

Nagy kihívás blockchain szakértőt találni, pedig már van rá igény

Ha kell, projekt alapon, ha kell, klasszikus fejvadász módjára közvetíti az itthon is nagy számban keresett informatikai szakértőket a Bluebird International Zrt.

Hogyan alakítják át a munkaerőpiacon bekövetkezett változások a HR-cégek tevékenységét? Milyen új eszközök és módszerek jelennek meg a fejvadászatban?

a melléklet támogatója a Bluebird

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.