Akit a maradék egytized százalék érdekel, az átböngészheti vállalat legelső ízben kiadott biztonsági statisztikáit.

Az Uber csütörtökön adta ki első biztonsági jelentését, körülbelül két héttel azután, hogy a társaságtól elvették londoni működési engedélyét a védettség és a biztonság területén tapasztalható, rendszerszintű hiányosságokra hivatkozva. A 84 oldalas riport a 2017-2018-as amerikai felhasználási adatok mellett egy csomó témához rendel statisztikákat a szexuális zaklatásoktól az autóbaleseteken át az uberes utazásokhoz kapcsolható halálesetekig, és megkísérli bemutatni, hogy a vállalat milyen intézkedéseket tett a biztonság erősítésére.

Az anyagból kiderül, hogy az előző két évben napi átlagban több mint 3,1 millió uberes utazásra került sor az Egyesült Államokban, ami összesen 2,3 milliárd fuvart jelent a most vizsgált időszakban. Az Uber a korábbiakhoz lépest már teljesen más húrokat penget, amikor kiemeli, hogy más cégek csak ritkán osztanak meg ilyen jellegű adatokat a nyilvánossággal, a titkolózás viszont semmit sem tesz biztonságosabbá, ezért ideje közösen megvitatni a felmerülő kérdéseket, különös tekintettel például a szexuális bűncselekményekre.

A (női) sofőrök ugyanúgy veszélyben vannak

Ez utóbbi a jelentésben is központi szerepet kap, és a riportról szóló beszámolók is kiemelt helyen kezelik a vonatkozó statisztikákat. A társaság hangsúlyozza, hogy az adatok értékelésénél mindenképpen figyelembe kell venni a nagyságrendeket – különösen, hogy ebben az évben már 4 millió fölé emelkedett a napi Uber-tranzakciók száma, vagyis másodpercenként 45 utazást rendelnek meg a különböző helyszíneken. Ilyen értelemben elmondható, hogy az uberes fuvarok 99,9 százaléka bármiféle biztonsági incidens nélkül zajlik.

A közzétett adatok alapján a 2017-es 1 milliárd és a 2018-as 1,3 milliárd fuvarhoz kapcsolódóan is körülbelül 3-3 ezer szexuális támadást jelentettek, az esetek nagyjából felében viszont az Uber-sofőrök voltak a támadások célpontjai, vagyis tavaly ügyfélként körülbelül 430 ezer esetből egyszer vált valaki áldozattá. Ez persze azt is jelenti, hogy a taxiszolgáltatásnak a felhasználók és a sofőrök biztonságát egyaránt tovább kell erősítenie: Dara Khosrowshahi vezérigazgató ezzel kapcsolatban a Twitteren közölte, hogy sokan elismerik az eddigi erőfeszítéseket ezen a területen, mások viszont még többet akarnak, és szerinte nekik van igazuk.

A több mint 3 ezer szexuális jellegű incidens között 235 szólt nemi erőszakról, további 280 pedig annak kísérletéről, ezeket a bejelentéseket pedig szinte kivétel nélkül nők tették. Nem véletlen, hogy a jelentés külön szekcióban foglalkozik a nők biztonságát érintő lépésekkel és a biztonsági riasztások vagy visszajelzések több mint 10 rendelkezésre álló csatornájával. A halálos kimenetelű fizikai támadásokról szólva az is kiderült, hogy 2017-ben 10, 2018-ban pedig 8 ilyen esetet regisztráltak, az áldozatok között 8 utast, 7 sofőrt és 3 külső szereplőt (például járókelőt) jegyeznek.

Remélhetőleg divatot csinálnak az adatközléssel

A ma már 70 országban működő szolgáltató ismét kiemelte, hogy aktívan vizsgálja a sofőrök hátterét, mielőtt azok ténylegesen megjelenhetnének a cég platformján. 2017-ben és 2018-ban állítólag nagyságrendben egymillió jelentkezőt utasítottak el, és további 40 ezret távolítottak el az alkalmazásból a későbbi, gyakorlati szűrések nyomán.

Az Uber egyébként a kiválasztási és szűrési eljárások miatt számtalan kritika érte, utalva például arra, hogy a hagyományos taxisofőröktől ujjlenyomatot is vesznek, miközben az Uber szerződött vezetői kizárólag New Yorkban mennek át ugyanazon az engedélyezési eljáráson, mint a taxisok. Ezzel kapcsolatban a vállalat szóvivője kifejtette, hogy álláspontjuk szerint az Uber ennél robusztusabb és szigorúbb átvilágítási rendszert alkalmaz, ami ráadásul megbízhatóbb is, mint az ujjenyomat-adatbázisok sima átfésülése, amelyek ráadásul nem is frissülnek teljesen következetesen a különféle bűncselekmények nyomán.

Az egyelőre biztos, hogy a befektetők pozitívan fogadták a biztonsági jelentést, az Uber részvényeinek árfolyama a dokumentum közzététele után 1,6 százalékot erősödött a tőzsdezárás utáni kereskedésben. A cég legnagyobb hazai riválisa, a Lyft már külön közleményben jelezte, hogy maga is elkötelezett egy hasonló biztonsági riport nyilvánosságra hozatala mellett, sőt információt fog megosztani a biztonsági szempontból kifogásolható sofőrökről is, de mindezekkel kapcsolatban semmilyen határidőt nem közölt.

Az Uber biztonsági jelentésének részletei ezen az oldalon keresztül érhetők el.

Közösség & HR

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.