A legnagyobb technológiai vállalatok, mint a Microsoft vagy az Apple, többé-kevésbé megegyeznek benne, hogy a kiterjesztett valóság (AR) a közeli jövő meghatározó számítástechnikai platformja lesz. Ezt a víziót egy nagy csomó startup vállalkozás is osztja, és az elmúlt években a befektetőket is sikerült meggyőzniük róla, hogy az AR olyan területek egyike, ahol lehetséges nagyot gurítani, és felborítani a techvállalatok jelenlegi erőviszonyait. Ez a dolog mostanában már kevésbé tűnik ilyen ígéretesnek, és egyre inkább úgy tűnik, hogy a piac még azelőtt konszolidálódik, hogy valójában beindulhatna a kiterjesztett valósággal operáló termékek és szolgáltatások tömeges adaptációja.
A terület egyik úttörője, az 58 millió dollárnyi befektetéssel működő Osterhout Design Group (ODG) ez év elején állt bele a földbe, miután korábbi csillagászati értékelésének töredékéért nem sikerült vevőt találnia, így kénytelen volt kiárulni fizikai és szellemi vagyonát, szabadalmait és védjegyeit. Hasonlóan végezte a 73 milliót összekalapozó Meta is, amelynek befektetői között mások mellett ott volt a kínai Tencent, és amely ugyancsak ebben az évben fogyott ki teljesen a készpénzből.
A TechCrunch forrásai szerint a legújabb áldozat a vállalati célú AR eszközöket fejlesztő Daqri, amely állítólag már bezárta kaliforniai központját, szélnek eresztette alkalmazottainak jelentős részét, és a teljes leállás előtt megpróbálja értékesíteni vagyonelemeit is. A majdnem egy évtizeddel ezelőtt alapított társaság a lap birtkába került emailek szerint szeptember végén leállítja felhőszolgáltatását, és nem támogatja tovább az okos szemüvegekhez hardveres platformját sem.
A kicsik nem tudják kivárni az áttörést
A Daqri eddigi története során összesen 275 millió dollárnyi befektetői tőkét szerzett magának, amivel saját szegmensében az egyik legjobban finanszírozott startup volt, de más területeken működő technológiai vállalkozásokkal összemérve is előkelő helyen állt. A TechCrunch riportja alapján a cég a vállalati ügyfelek megszerzésében így sem tudott versenyezni a nála is jobban kitömött szállítókkal, mint amilyen a Magic Leap vagy a Microsoft, és a kiterjesztett valóságot övező befektetői őrület mérséklődésével már újabb jelentős forrásokat sem sikerült bevonnia.
A hírek szerint korábban a Daqri tőzsdei bevezetéséről is szó volt, és már sikerült is az ügyletbe bevonni egy jelentős magántőke-befektetési társaságot, amely azonban kihátrált a megállapodásból, miután világossá váltak számára az iparágra jellemző technikai kihívások. A cég által 2016-ban felvásárolt brit Two Trees Photonicst és az általa járműipari megrendelőknek fejlesztett holografikus megjelenítési technológiákat tavaly külön cégbe szervezték, de az alaptevékenységet jelentő AR-szemüvegek adaptációjának nem sikerült lendületet adni, amit a TechCrunch forrásai nem kisrészben a kapcsolódó felhasználói tréningek kudarcára vezetnek vissza.
Bár a Daqri vezérigazgatója még az idén is azt nyilatkozta, hogy 2020-ban több tízezer AR-szemüveg leszállítását tervezik, a jelek szerint ennek az előrejelzésnek már akkor sem volt semmilyen alapja. Ahogy az már a piackutatók adataiból is jó ideje látszik, a kiterjesztett valóság továbbra sem váltja be azokat a reményeket, amelyek néhány éve még a küszöbön álló áttörésről szóltak: a létező, specializált felhasználások adaptációs szintje folyamatosan emelkedik, de a konzumer piacon enyhén szólva sem tarolnak az AR (vagy méginkább a virtuális valóság, VR) technológiákat alkalmazó termékek.
Az áttörést ennek ellenére mindenki készpénznek veszi, csak annak időpontját lőtték be rosszul. A legnagyobb ígéret továbbra is a kiterjesztett valóság, amelynek megvannak az életszerű ipari és üzlei implementációi, a speciális feladatokra létrehozott és optimalizált célszoftverekre és célhardverekre koncentráló fejlesztések viszont nehezítik az általánosabb rendeltésű és mindenekelőtt elérhető árú megoldások megjelenését. Ezt a hozzáférhetőség, a telepített bázis és a jelentős mobil operációs rendszerek ökoszisztémái miatt minden bizonnyal a mobil eszközök készítik majd elő, annak ellenére, hogy az ilyen megoldások nyilvánvaló korlátai miatt sokan tartják összességében zsákutcának a mobilos AR-fejlesztéseket.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak