Legalábbis az Európai Bíróság szerint, amely állásfoglalásában innovatívnak, de attól még a többihez hasonló közlekedési társaságnak tartja az Ubert.

Az Európai Bíróság (ECJ) egyik főtanácsnoka a szervezet közleménye szerint közlekedési szolgáltatónak minősítette az Ubert, amivel praktikusan a taxitársaságok közé sorolta, szemben a vállalat folyamatosan döngölt imidzsével, ami egy független sofőröket és utasokat összekötő digitális platformról szól.

Megfogalmazása szerint az Uber elektronikus platformja, bár innovatív megoldás, mégis a közlekedés területéhez tartozik, így az Ubernek is alá kell vetnie magát a nemzeti jog által előírt engedélyekre és jóváhagyásokra.

A mostani ügy egy barcelonai taxitársaság keresetén alapszik, amely azzal vádolta az Ubert, hogy tisztességtelen versenyt folytat, elsősorban az UberPop szolgáltatás és azon keresztül a licennccel nem rendelkező sofőrök miatt. A kereset mostanra az Európai Bíróságig is eljutott, amely szerdán adta ki ezzel kapcsolatos állásfoglalását.

Nem egyástól független szereplők

Bár a tanácsnokok (ebben az esetben a lengyel Maciej Szpunar) az Európai Bíróság teljes jogú tagjaként sem vesznek részt az ítéletekről szóló tanácskozáson, csak jogi megoldásokat terjesztenek elő a rájuk bízott ügyben, a bírák általában követni szokták az előterjesztéseket, még ha azok formálisan nem is kötelezik őket semmire.

Szpunar szerint az Uber a saját önmeghatározásával ellentétben nem tisztán "információs társadalmi" szolgáltatás, mivel annak nem elektronikus részei – praktikusan a sofőrök tevékenysége – gazdaságilag nem függetlenek tőle. Ráadásul a sofőrök gyakorlati értelemben az Uber alkalmazásában állnak, ilyen szempontból sem függetlenek.

A digitális gazdaság példáinál maradva, egy webshop is rendelkezik saját oldallal vagy alkalmazásokkal, miközben ő maga szállítja ki a megrendelt árut. Ahogy a webshop sem függetlenítheti magát a kiszállítástól, az Uber ugyanígy az elejétől a végéig benne van az egyes ajánlatok teljesítésében.

A főtanácsnok úgy ítélte meg, hogy a fentiek alapján az Uber is egy közlekedési társaság, függetlenül a szolgáltatás disztribúciós modelljétől. Az Uber platformját használó sofőrök nem végeznek autonóm tevékenységet, sőt tevékenységük is eleve csak a platformhoz kapcsolódóan létezik, anélkül értelmét vesztené.

A gomb kénytelen elviseli a kabátot

Az ECJ közleménye ennek megfelelően arra is rámutat, hogy az Uber a platformján keresztül működő városi közlekedési szolgáltatás minden, gazdaságilag lényeges aspektusát a kezében tartja. Ez azért fontos, mert a nem elektronikus jellegű személyszállító szolgáltatás nyilvánvalóan az Uber saját vállalkozásának gazdasági alapja.

A labda most ismét a barcelonai bíróságon pattog, ami azt jelenti, hogy a cégnek arrafelé újabb engedélyek beszerzésére lesz szüksége. Az Uber azonban nem kívánja megváltoztatni általános működési gyakorlatát, főleg, hogy számos uniós tagállamban már eddig is közlekedési társaságként kezelték.

A bíróság döntésére várva a megszokott közleményt adták ki, amely az idejétmúlt szabályozás megváltoztatásának szükségszerűségéről, illetve annak újbóli elmulasztásáról szól. A jelek szerint azonban a "maradi szabályozás" sem teszi őket reménytelenül veszteségessé: az elmúlt időszakban Berlinben és Madridban is újraindították szolgáltatásukat UberX néven, miután egy rövid kényszerszünetet követően alkalmazkodtak a helyi törvényekhez.

Piaci hírek

Lehet, hogy éppen most tesszük tönkre a Föld mágneses mezejét

A műholdcsordákat tenyésztő űrvállalkozók eddig is sikeresen kiakasztották néhány tudományterület képviselőit, de úgy tűnik, hogy a sornak még messze nincs vége.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.