Az Európai Bíróság (ECJ) egyik főtanácsnoka a szervezet közleménye szerint közlekedési szolgáltatónak minősítette az Ubert, amivel praktikusan a taxitársaságok közé sorolta, szemben a vállalat folyamatosan döngölt imidzsével, ami egy független sofőröket és utasokat összekötő digitális platformról szól.
Megfogalmazása szerint az Uber elektronikus platformja, bár innovatív megoldás, mégis a közlekedés területéhez tartozik, így az Ubernek is alá kell vetnie magát a nemzeti jog által előírt engedélyekre és jóváhagyásokra.
A mostani ügy egy barcelonai taxitársaság keresetén alapszik, amely azzal vádolta az Ubert, hogy tisztességtelen versenyt folytat, elsősorban az UberPop szolgáltatás és azon keresztül a licennccel nem rendelkező sofőrök miatt. A kereset mostanra az Európai Bíróságig is eljutott, amely szerdán adta ki ezzel kapcsolatos állásfoglalását.
Nem egyástól független szereplők
Bár a tanácsnokok (ebben az esetben a lengyel Maciej Szpunar) az Európai Bíróság teljes jogú tagjaként sem vesznek részt az ítéletekről szóló tanácskozáson, csak jogi megoldásokat terjesztenek elő a rájuk bízott ügyben, a bírák általában követni szokták az előterjesztéseket, még ha azok formálisan nem is kötelezik őket semmire.
Szpunar szerint az Uber a saját önmeghatározásával ellentétben nem tisztán "információs társadalmi" szolgáltatás, mivel annak nem elektronikus részei – praktikusan a sofőrök tevékenysége – gazdaságilag nem függetlenek tőle. Ráadásul a sofőrök gyakorlati értelemben az Uber alkalmazásában állnak, ilyen szempontból sem függetlenek.
A digitális gazdaság példáinál maradva, egy webshop is rendelkezik saját oldallal vagy alkalmazásokkal, miközben ő maga szállítja ki a megrendelt árut. Ahogy a webshop sem függetlenítheti magát a kiszállítástól, az Uber ugyanígy az elejétől a végéig benne van az egyes ajánlatok teljesítésében.
A főtanácsnok úgy ítélte meg, hogy a fentiek alapján az Uber is egy közlekedési társaság, függetlenül a szolgáltatás disztribúciós modelljétől. Az Uber platformját használó sofőrök nem végeznek autonóm tevékenységet, sőt tevékenységük is eleve csak a platformhoz kapcsolódóan létezik, anélkül értelmét vesztené.
A gomb kénytelen elviseli a kabátot
Az ECJ közleménye ennek megfelelően arra is rámutat, hogy az Uber a platformján keresztül működő városi közlekedési szolgáltatás minden, gazdaságilag lényeges aspektusát a kezében tartja. Ez azért fontos, mert a nem elektronikus jellegű személyszállító szolgáltatás nyilvánvalóan az Uber saját vállalkozásának gazdasági alapja.
A labda most ismét a barcelonai bíróságon pattog, ami azt jelenti, hogy a cégnek arrafelé újabb engedélyek beszerzésére lesz szüksége. Az Uber azonban nem kívánja megváltoztatni általános működési gyakorlatát, főleg, hogy számos uniós tagállamban már eddig is közlekedési társaságként kezelték.
A bíróság döntésére várva a megszokott közleményt adták ki, amely az idejétmúlt szabályozás megváltoztatásának szükségszerűségéről, illetve annak újbóli elmulasztásáról szól. A jelek szerint azonban a "maradi szabályozás" sem teszi őket reménytelenül veszteségessé: az elmúlt időszakban Berlinben és Madridban is újraindították szolgáltatásukat UberX néven, miután egy rövid kényszerszünetet követően alkalmazkodtak a helyi törvényekhez.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak