Javult a távközlési szolgáltatók teljesítménye a nagyvállalati szegmensben 2017-ben az előző évhez képest – írja elemzésében az Analysys Mason. Ez részben a nagyobb mobilforgalomnak, részben az infokommunikációs, IT/rendszerintegrációs szolgáltatások iránti kereslet növekedésének köszönhető. A javulás ebben az esetben azt jelenti, hogy megállt a csökkenés: a meghatározó távközlési operátorok nagyvállalati részlegeinek bevételei 2016-ban még átlagosan 0,7 százalékkal csökkentek, míg tavaly megállt a csökkenés, és sikerült hizni az előző évi szintet.
Stabilizálódott az ARPU is
Persze ez csak az átlag, melyen belül az egyes szolgáltatók teljesítménye nagy szórást mutat. A Vodafone-nak például 7,2 százalékkal zsugorodtak ezek a bevételei, míg a Deutsche Telekom, a Telstra és a Verizon tudta növelni a nagyvállalati szemgmensben a bevételeit. Esetükben ez annak köszönhető, hogy látványosan javultak pozícióik az IKT szolgáltatások piacán.
A szolgáltatók helyzetét több tényező határozza meg. Továbbra is hat az a negatív tendencia, hogy esnek a vezetékes hangszolgáltatásokból származó bevételek. Ugyanakkor a mobil szolgáltatásokban sikerült stabilizálni az egy előfizetőre jutó havi forgalmat (ARPU – Average Revenue Per User). Ez utóbbit szemléltetik a holland KPN adatai: 2010-ben még kétszer akkora volt az ARPU a nagyvállalati szektorban, mint a lakosságiban, 2016-ra ez a különbség 23 százalékra olvadt, viszont 2017-ben már alig csökkent az előző évhez képest, mindössze 20 százalék volt.
Bár ilyen jellegű információkat kevés szolgáltató tesz közzé, a rendelkezésre álló adatokból arra lehet következtetni, hogy a nagyvállalati szegmensből származó bevételek elérték a mélypontjukat. Emellett a szolgáltatók olyan új szolgáltatási területekre kezdenek belépni – a vezetékes szélessávval, a dolgok internetével (IoT), a mobil adatszolgáltatással kapcsolatban –, melyek képesek ellensúlyozni a hagyományos szolgáltatásokban tapasztalható további csökkenést.
A legtöbb operátor már a stratégiájában is számol az IKT-ból származó bevételek további növelésével, ami legnagyobb részt a nagyvállalati ügyfelektől származik. Vannak olyan operátorok – például a Proximus, a Singtel és a Telstra –, melyek nagyvállalati bevételeinek 40 százalékát már az infokom szolgáltatások adják.
Az organikus fejlődés és az akvizíció járható út
Az operátorok organikusan és felvásárlással is igyekeznek terjeszkedni az IKT-piacon. Tavaly a legnagyobb növekedést azok a szolgáltatók érték el – az Analysys Mason tanulmánya a Proximust, a Sparkot és a Telstrát emeli ki –, amelyek a múlt évben akvizíciókat is végre tudtak hajtani.
Ezek a felvásárlások gyakran kisebb mértékűek és nagyon fókuszáltak. Céljuk vagy valamilyen speciális tudás, vagy a jól képzett alkalmazottak megszerzése. A belga Proximus például tavaly vette meg a Davinsi Labset és az Unbrace-t: előbbit lényegében 20 biztonsági szakértő miatt, utóbbit pedig 11 szoftverfejlesztőért. A spanyol Telefónica 2014-ben azért vette meg SmartAccess nevű céget, hogy a biometrikus és elektronikus azonosításhoz kapcsolódó biztonsági rendszerek területén jusson speciális szakértelemhez, a Blueliv nevű cég megszerzésével pedig a hitelkártya-biztonságban növelte a készségeit. Ezek már túlmutatnak a hagyományos operátori szerepen, és egyértelműen azt jelzik, hogy a távközlési operátorok komoly IKT-szolgáltatóvá akarnak válni.
Emellett a nemzeti távközlési piacok konszolidációja is segít az operátorok helyzetének stabilizálásában. Az utóbbi tizenkét hónapban főként Európában mentek végbe jelentős fúziók, a Deutsche Telekom helyi leánycégei közül néhánynál pedig most zajlik egy ilyen folyamat: Ausztriában a UPC helyi egységét szerzik meg, míg Hollandiában a Tele2-t. Utóbbi felvásárlásnak várhatóan nagy hatása lesz, mivel négyről háromra csökken a holland mobilszolgáltatók száma.
A folyamat Magyarországon is lezajlott, illetve zajlik: ebbe illeszkedik a Magyar Telekom csoporthoz tartozó T-Systems profilváltása. Egy tavalyi döntés nyomán már nemcsak a nagyvállalati, hanem a kis- és középvállalati szegmens infokommunikációs szolgáltatási igényét is kielégíti. Az Invitech Solutions, amely szintén kiszolgálja a hazai vállalati kör többféle szegmensét, ugyancsak próbál reagálni a helyzetre. A cég tavaly májusban jelentette be, hogy a NewCo ICT Security Services IT-biztonsági üzletágának megvásárlásával bővíti szolgáltatás-portfólióját.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak