Az Uber csütörtökön adta ki első biztonsági jelentését, körülbelül két héttel azután, hogy a társaságtól elvették londoni működési engedélyét a védettség és a biztonság területén tapasztalható, rendszerszintű hiányosságokra hivatkozva. A 84 oldalas riport a 2017-2018-as amerikai felhasználási adatok mellett egy csomó témához rendel statisztikákat a szexuális zaklatásoktól az autóbaleseteken át az uberes utazásokhoz kapcsolható halálesetekig, és megkísérli bemutatni, hogy a vállalat milyen intézkedéseket tett a biztonság erősítésére.
Az anyagból kiderül, hogy az előző két évben napi átlagban több mint 3,1 millió uberes utazásra került sor az Egyesült Államokban, ami összesen 2,3 milliárd fuvart jelent a most vizsgált időszakban. Az Uber a korábbiakhoz lépest már teljesen más húrokat penget, amikor kiemeli, hogy más cégek csak ritkán osztanak meg ilyen jellegű adatokat a nyilvánossággal, a titkolózás viszont semmit sem tesz biztonságosabbá, ezért ideje közösen megvitatni a felmerülő kérdéseket, különös tekintettel például a szexuális bűncselekményekre.
A (női) sofőrök ugyanúgy veszélyben vannak
Ez utóbbi a jelentésben is központi szerepet kap, és a riportról szóló beszámolók is kiemelt helyen kezelik a vonatkozó statisztikákat. A társaság hangsúlyozza, hogy az adatok értékelésénél mindenképpen figyelembe kell venni a nagyságrendeket – különösen, hogy ebben az évben már 4 millió fölé emelkedett a napi Uber-tranzakciók száma, vagyis másodpercenként 45 utazást rendelnek meg a különböző helyszíneken. Ilyen értelemben elmondható, hogy az uberes fuvarok 99,9 százaléka bármiféle biztonsági incidens nélkül zajlik.
A közzétett adatok alapján a 2017-es 1 milliárd és a 2018-as 1,3 milliárd fuvarhoz kapcsolódóan is körülbelül 3-3 ezer szexuális támadást jelentettek, az esetek nagyjából felében viszont az Uber-sofőrök voltak a támadások célpontjai, vagyis tavaly ügyfélként körülbelül 430 ezer esetből egyszer vált valaki áldozattá. Ez persze azt is jelenti, hogy a taxiszolgáltatásnak a felhasználók és a sofőrök biztonságát egyaránt tovább kell erősítenie: Dara Khosrowshahi vezérigazgató ezzel kapcsolatban a Twitteren közölte, hogy sokan elismerik az eddigi erőfeszítéseket ezen a területen, mások viszont még többet akarnak, és szerinte nekik van igazuk.
A több mint 3 ezer szexuális jellegű incidens között 235 szólt nemi erőszakról, további 280 pedig annak kísérletéről, ezeket a bejelentéseket pedig szinte kivétel nélkül nők tették. Nem véletlen, hogy a jelentés külön szekcióban foglalkozik a nők biztonságát érintő lépésekkel és a biztonsági riasztások vagy visszajelzések több mint 10 rendelkezésre álló csatornájával. A halálos kimenetelű fizikai támadásokról szólva az is kiderült, hogy 2017-ben 10, 2018-ban pedig 8 ilyen esetet regisztráltak, az áldozatok között 8 utast, 7 sofőrt és 3 külső szereplőt (például járókelőt) jegyeznek.
Remélhetőleg divatot csinálnak az adatközléssel
A ma már 70 országban működő szolgáltató ismét kiemelte, hogy aktívan vizsgálja a sofőrök hátterét, mielőtt azok ténylegesen megjelenhetnének a cég platformján. 2017-ben és 2018-ban állítólag nagyságrendben egymillió jelentkezőt utasítottak el, és további 40 ezret távolítottak el az alkalmazásból a későbbi, gyakorlati szűrések nyomán.
Az Uber egyébként a kiválasztási és szűrési eljárások miatt számtalan kritika érte, utalva például arra, hogy a hagyományos taxisofőröktől ujjlenyomatot is vesznek, miközben az Uber szerződött vezetői kizárólag New Yorkban mennek át ugyanazon az engedélyezési eljáráson, mint a taxisok. Ezzel kapcsolatban a vállalat szóvivője kifejtette, hogy álláspontjuk szerint az Uber ennél robusztusabb és szigorúbb átvilágítási rendszert alkalmaz, ami ráadásul megbízhatóbb is, mint az ujjenyomat-adatbázisok sima átfésülése, amelyek ráadásul nem is frissülnek teljesen következetesen a különféle bűncselekmények nyomán.
Az egyelőre biztos, hogy a befektetők pozitívan fogadták a biztonsági jelentést, az Uber részvényeinek árfolyama a dokumentum közzététele után 1,6 százalékot erősödött a tőzsdezárás utáni kereskedésben. A cég legnagyobb hazai riválisa, a Lyft már külön közleményben jelezte, hogy maga is elkötelezett egy hasonló biztonsági riport nyilvánosságra hozatala mellett, sőt információt fog megosztani a biztonsági szempontból kifogásolható sofőrökről is, de mindezekkel kapcsolatban semmilyen határidőt nem közölt.
Az Uber biztonsági jelentésének részletei ezen az oldalon keresztül érhetők el.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak