A 2006-ban alapított, szolgáltatását 2008 őszén beindító Spotify tavaly április óta szerepel az amerikai tőzsdén. Ennek megfelelően azóta pontosabb képet lehet kapni arról, hogy muzsikál a svéd zenei streamingszolgáltató. A legutóbbi negyedévről szóló pénzügyi jelentés mérföldkőnek tekinthető, hiszen most először sikerült pénzégetésből profittermelésre váltani. Ez ugyanakkor idén nem marad tartós trend, mivel merész költekezéssel igyekszik a vállalat az olyan nehézsúlyú versenytársakkal szemben is megőrizni piaci pozícióját, mint amilyen az Apple Music.
Minden nagyon jó, mindennel meg vagyunk elégedve
Győzelmi jelentésként hatnak a Spotify tavalyi utolsó negyedévének számai. A három hónap során befolyt 1,5 milliárd euró 30 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ennél viszont sokkal érdekesebb, hogy a forgalomból maradt 94 millió profit is. Ilyesmire a társaság történetében még nem volt példa. Ami a teljesítményt méginkább felértékeli, az az, hogy a tényadat teljesen meglepte a pénzügyi elemzőket is, akik előzetesen sokkal rosszabbra, szerény mínuszos eredményre számítottak.
Egy alig évtizede működő internetes szolgáltatás értékelésénél szintén nem elhanyagolható szempont a felhasználói, előfizetői tábor alakulása. Ebből a szempontból sem áll túl rosszul a cég, hiszen negyedéves összevetésben 191-ről 207 millióra nőtt a havonta aktív közönség, míg 2017 végén ugyanez az adat még csak 160 millió volt. A prémium, azaz fizetős feliratkozók jelen pillanatban 96 millióan vannak, ami kábé kétszerannyi, mint amennyivel az Apple büszkélkedhet. Az ingyenes szolgáltatásra szavazó további 116 millió emberből pedig hirdetések elhelyezésével igyekeznek bevételt realizálni.
A szép növekedési adatokért tettek is a cégnél, hiszen tavaly ősszel komoly nemzetközi terjeszkedést hajtottak végre. November közepén 13 újabb országban, jellemzően a Közel-Kelet és Afrika térségében sikerült hídfőállásokat kiépíteni. A projekt kezdeti eredményeit egyértelmű sikerként értékelte a vállalatvezetés.
A zene nem minden
A negyedéves jelentéssel egy időben a Spotify bejelentett két felvásárlást is. A New York-i Gimlet Media több népszerű podcast gazdája, míg az Anchor olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyekkel a podcasterek életét teszi könnyebbé. Az akvizíciók egyértelműen mutatják, hogy milyen irányban igyekszik fejlődni a svéd vállalat. A zenei streaming esetében ugyanis a méretnövekedés együtt jár az alkotói jogdíjak meredek emelkedésével is, amit nem feltétlenül lehet kigazdálkodni. Azonban a házon belül előállított podcastok esetében ilyen összefüggés nem áll fent, ráadásul az ezekre fogékony közönséget idővel át lehet terelni akár a fizetős előfizetői konstrukcióba is.
Bár a két felvásárlás konkrét költségét nem közölte a vállalat, azt igen, hogy továbbra is nyitva tartja a szemét és idén 400-500 millió dollár értékben tervez bevásárolni. Ezek az agresszív lépések azonban nyomot fognak hagyni az idei eredményeken. A megnövekedett költségeket várhatóan első körben nem lesznek képesek ellensúlyozni az új szerzemények biztosította bevételi lehetőségek. Ennek megfelelően a vezetőség 21-29 százalékos éves árbevételnövekedés mellett is 200-360 millió euró közé várja a nettó veszteséget.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak