Állítólag az Alphabet is beállt a Walmart mögé, hogy az megszerezhesse az egyik legnagyobb indiai online kereskedelmi céget.

Tizenöt milliárd dollárt kínál az indiai Flipkart 75 százalékáért a Walmart – írja a Bloomberg egy az ügyet közelről ismerő informátorára hivatkozva. A felvásárlással részben a nemzetközi terjeszkedés gyorsítása lenne a célja az amerikai kiskereskedelmi láncnak. Az ügyletbe az Alphabet is beszállna – állította egy másik informátor.

Amazonosok alapították

A Flipkartot 2007-ben alapított két volt amazonos dolgozó, Sachin Bansal és Binny Bansal (a vezetéknevük azonos, de nem rokonok), és ahogy Bezos cége, kezdetben ők is csak online könyvkereskedéssel foglalkoztak. Ma viszont közel 35 ezer ember dolgozik a még mindig magánkézben lévő vállalatnál, és a vasszögtől a hajgumiig szinte mindent árulnak.

2010-től folyamatos felvásárlásokkal is bővítették a portfóliót. Jelenleg 12 milliárd dollár körülire becsülik a vállalatot, de az igazsághoz tartozik, hogy a Crunchbase adatai szerint eddig már 7,3 milliárd dollárt fektettek a cégbe. Úgy tűnik azonban, hogy ez az irdatlan összeg nem volt ablakon kidobott pénz. A SoftBank például annyira bízik a vállalatban – és persze az óriási indiai piacban –, hogy tavaly 2,5 milliárd dollárért megvette a cég ötödét korábbi befektetőktől.

A Flipkart az Amazonnak is kellett volna. Végül az indiai cég igazgatótanácsa állítólag azért a Walmart ajánlatát fogadta el, mert úgy ítélték meg, erre a felvásárlásra nagyobb valószínűséggel bólintanak rá a különböző piacfelügyeleti hatóságok. Az Amazon ugyanis Indiában is elég erős, a Flipkart mögött a második legnagyobb online kiskereskedő a kábé 1,3 milliárdos népességű piacon. Ez Kínával összemérhető potenciált jelentene, de csak lélekszámban (jelenleg Kína a világ második legnagyobb gazdasága, India csak a 7., GDP-je pedig csupán ötöde Kínáénak, nagyjából 2300 milliárd dollár).

Szakértők szerint a tavaly 3 milliárd dollár bevételt szerző Flipkart ma már kulcsfontosságú a globális e-kereskedelmi versenyben, mert lehetőséget biztosít arra, hogy némiképpen ellensúlyozza az Alibaba délkelet-ázsiai térhódítását. (A Bloomberg-hírrel majdnem egy időben jelentette be az Alibaba és a pakisztáni Rocket Internet, hogy a kínai e-kereskedelmi cég megvásárolja utóbbi vállalat Daraz nevű e-commerce-platformját, amely Pakisztán mellett Bangladesben, Mianmarban, Sri Lankán és Nepálban működtet online piactereket.)

Az Amazon is komoly pénzeket költ arrafelé

Az Amazon eddig is nagyon fontosnak tartotta Indiát, különösen azután, hogy Kínát egyértelműen az Alibaba és más kínai cégek uralják. Eddig mintegy 5,5 milliárd dollárt költöttek el a piacépítésre, ami arra volt elég, hogy az indiai piac második legnagyobb szereplőivé nőjenek.

A Walmart belépésével a jelenlegi befektetők, többek között a kínai Tencent, a dél-afrikai Naspers és a Microsoft csökkentik részesedésüket, számukra ez egy részleges exitre is alkalmas helyzet. (A Microsoft a Tencenttel és az eBay-jel együtt egy éve szállt be a cégbe.) A Walmart ajánlata ugyanis 20 milliárd dolláros cégértékkel számol.

A Bloomberg informátorai szerint azonban a helyzet még flexibilis, nagyjából tíz nap múlva várható végleges döntés, és akár az üzlet meghiúsulása is benne van a pakliban.

Piaci hírek

Az internetnek nem lenne muszáj ilyennek lennie

Legutóbb az új-zélandon elkövetett rasszista mészárlás világított rá arra, hogy a net milyen nyomorult módon működik abban a formában, ahogy a kétezres években felfutott online vállalatok felépítették.
 
Minek nekünk tartalomkezelő rendszer? – teszi fel a kérdést sok kis- és közepes vállalat vezetője. Pedig egy CMS-sel nem csak a költséghatékonyság javítható, hanem bevételek is növelők.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Tartalomkezelés az üzleti céloknak megfelelően

A konkrét üzleti folyamatokat segítő online lépésekre még mindig az útkeresés a jellemző. Pedig az internetet mindenki használja, és egyre többen készségszinten – mégis, valami hiányzik.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.