Az iOS, az Android és a Windows Phone alá elérhető összesen 1,2 millió alkalmazás nagy része tulajdonképpen halott: a fejlesztők nem frissítik, és a felhasználók sem kíváncsiak rá.
A mobilteszt-szolgáltató StarDust hétfőn közzétett tanulmánya a három jelentős mobil ökoszisztéma mögött álló alkalmazás-piactereket, vagyis az Apple App Store-ját, a Google Play áruházát és a Microsoft Windows Marketplace-ét vizsgálta, összehasonlítva egyebek mellett a rajtuk található alkalmazások számát, illetve az új appok megjelenésének rátáját és jövedelmezőségét. A cég az appok teljes, 1,2 milliós darabszámát "alternatív forrásokból" származó adatok alapján határozta meg, amelyek eltérnek az áruházak üzemeltetőinek külön-külön is milliós nagyságrendű adataitól – ennek oka, hogy utóbbiak a valaha feltöltött összes programot ide számítják, ami nyilvánvalóan nem egyezik az aktuálisan hozzáférhető appok számával.
Nagy részük valóban értéktelen ■ A StarDust anyagából kiderül, hogy az App Store 617 ezres választékában az alkalmazások 65 százalékát még egyszer sem frissítették, és tíznél is kevesebben értékelték. A Google Play 484 ezer termékének esetében ugyanez az arány 41 százalékos, míg a Windows Marketplace-en elérhető 156 ezer app 69 százaléka süllyedt a totális érdektelenségbe.
50 százalékban
fizetősek az Apple App Store alkalmazásai, míg a Google Play-en csak harmad részük, a Windows Marketplace-en pedig 13 százalékuk kerül pénzbe
Összességében elmondható, hogy az alkalmazások fele soha nem fog frissülni, vagyis nem éri el a felhasználás – és a megtérülés – minimális szintjét sem. Annál is inkább, mivel az értékelések legnagyobb része általában a megjelenést követő két héten belül érkezik: az iOS esetében a vélemények 80 százaléka 18 nap alatt, az Android és a Windows Phone háza táján pedig 16, illetve 13 nap alatt befolyik.
Sok az eszkimó ■ A tanulmány szerint nagyjából 5 ezer letöltés kell ahhoz, hogy egy mobil app nyereséget kezdjen termelni feljesztőinek, ebből a szempontból azonban még mostohább a helyzet. A Google Play-en például tízből hét alkalmazás sosem éri el ezt a letöltési mennyiséget, így a milliárdnyi androidos eszköz korántsem jelent könnyű pénzt a kiadóknak, legyen szó pénzért kínált vagy ingyenes, a reklámbevételekre építő alkalmazásokról.
A fejlesztők ennek ellenére sem csüggednek, hiszen naponta majdnem 2400 új app jelenik meg, amelyek 41 százalékát iOS, 47 százalékát Android, 12 százalékát pedig Windows Phone alá írják. A kiadók számát és a piacra újonnan belépő fejlesztőket tekintve az App Store magasan vezet, ugyanakkor az androidos appokat rendszer sajátosságaiból adódóan sokkal gyakrabban frissítik.