Az Európában forgalmazott autók biztonságával foglalkozó Euro NCAP (Európai Új Autó Értékelő Program - Euro NCAP) 2026 januárjában olyan új szabályok bevezetésére készül, amelyek előírják majd, hogy az ötcsillagos biztonsági besoroláshoz milyen fizikai kezelőszervekkel kell rendelkezniük az általa értékelt járműveknek. Ezzel a töréstesztek eredményétől és a biztonsági megoldásoktól függetlenül a legmagasabb minősítés feltétele lesz, hogy az autókban gombokat vagy kapcsolókat rendeljenek öt kritikus feladathoz: az irányjelzéshez, a vészvillogóhoz, a kürthöz, az ablaktörlők működtetéséhez, illetve az eCall segélyhívóhoz.
A The Times beszámolója ezzel kapcsolatban az Euro NCAP startégiai fejlesztésekért felelős igazgatóját idézi, aki iparági problémának nevezte az érintőképernyők túlzó használatát: a járműgyártók túlnyomó többsége a központi érintőképernyőkre költöztette a különféle funkciók vezérlését, amivel arra kényszerítik a járművezetőket, hogy gyakrabban vegyék le a tekintetüket az útról. Matthew Avery szerint ezzel megnő a figyelemelterelésből eredő balesetek kockázata, de a gyártók a szakmai vagy felhasználói panaszok ellenére is az érintőképernyős interfészeket erőltetik, amelyek olcsóbbak is a fizikai gombokhoz képest.
Nem törvény, de lényegében annak számít
Igyaz, hogy az Euro NCAP-tesztek önkéntes alapon mennek, és a közzétett eredményeknek sincs direkt következményük, de az uniós kormányzati támogatás mellett a járműgyártók értékesítéseit is nagyban befolyásolhatja egy-egy kiváló vagy gyengébb eredmény Európa-szerte. A cikkben az Euro NCAP illetékese világossá teszi, hogy az új szabályok előkészítése folyamatban van, vagyis nem készült még el az értékelési eljárás, de a tervek szerint 2026-ra mindenképpen elfogadnák az új követelményeket. Avery a The Verge kérdésére elmondta, hogy ennek lényegével az autógyártók is "tisztában vannak, sőt támogatják is azt".
Bár egyes márkák, mint a Mercedes vagy még inkább a Tesla, már szinte az összes fizikai vezérlőt eltávolították, és a vezetéskor használt legalapvetőbb funkciókat is a nagy központi érintőképernyőre helyezték, lassan a gyártók is kénytelenek észrevenni, hogy a sofőrök nagy része kényelmetlennek vagy akár veszélyesnek tartja az érintőképernyős rendszerek kapcsolgatását. Érdekesség, hogy már a hangalapú vezérlésről is hosszú ideje kimutatták, mennyire elterelheti a sofőrök figyelmét a vezetésről, vagyis a fejlődésnek ez a lépcsője sem a legjobb irányba mutat, figyelembe véve az önvezető technológiák tökéletlenségét.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak