A szervezet 2026-ra tervezett új szabályai megkövetelnék az alapvető fizikai kezelőszervek meglétét a legmagasabb biztonsági minősítéshez.

Az Európában forgalmazott autók biztonságával foglalkozó Euro NCAP (Európai Új Autó Értékelő Program - Euro NCAP) 2026 januárjában olyan új szabályok bevezetésére készül, amelyek előírják majd, hogy az ötcsillagos biztonsági besoroláshoz milyen fizikai kezelőszervekkel kell rendelkezniük az általa értékelt járműveknek. Ezzel a töréstesztek eredményétől és a biztonsági megoldásoktól függetlenül a legmagasabb minősítés feltétele lesz, hogy az autókban gombokat vagy kapcsolókat rendeljenek öt kritikus feladathoz: az irányjelzéshez, a vészvillogóhoz, a kürthöz, az ablaktörlők működtetéséhez, illetve az eCall segélyhívóhoz.

A The Times beszámolója ezzel kapcsolatban az Euro NCAP startégiai fejlesztésekért felelős igazgatóját idézi, aki iparági problémának nevezte az érintőképernyők túlzó használatát: a járműgyártók túlnyomó többsége a központi érintőképernyőkre költöztette a különféle funkciók vezérlését, amivel arra kényszerítik a járművezetőket, hogy gyakrabban vegyék le a tekintetüket az útról. Matthew Avery szerint ezzel megnő a figyelemelterelésből eredő balesetek kockázata, de a gyártók a szakmai vagy felhasználói panaszok ellenére is az érintőképernyős interfészeket erőltetik, amelyek olcsóbbak is a fizikai gombokhoz képest.

Nem törvény, de lényegében annak számít

Igyaz, hogy az Euro NCAP-tesztek önkéntes alapon mennek, és a közzétett eredményeknek sincs direkt következményük, de az uniós kormányzati támogatás mellett a járműgyártók értékesítéseit is nagyban befolyásolhatja egy-egy kiváló vagy gyengébb eredmény Európa-szerte. A cikkben az Euro NCAP illetékese világossá teszi, hogy az új szabályok előkészítése folyamatban van, vagyis nem készült még el az értékelési eljárás, de a tervek szerint 2026-ra mindenképpen elfogadnák az új követelményeket. Avery a The Verge kérdésére elmondta, hogy ennek lényegével az autógyártók is "tisztában vannak, sőt támogatják is azt".

Bár egyes márkák, mint a Mercedes vagy még inkább a Tesla, már szinte az összes fizikai vezérlőt eltávolították, és a vezetéskor használt legalapvetőbb funkciókat is a nagy központi érintőképernyőre helyezték, lassan a gyártók is kénytelenek észrevenni, hogy a sofőrök nagy része kényelmetlennek vagy akár veszélyesnek tartja az érintőképernyős rendszerek kapcsolgatását. Érdekesség, hogy már a hangalapú vezérlésről is hosszú ideje kimutatták, mennyire elterelheti a sofőrök figyelmét a vezetésről, vagyis a fejlődésnek ez a lépcsője sem a legjobb irányba mutat, figyelembe véve az önvezető technológiák tökéletlenségét.

Konzumer tech

Az ENSZ-ben egyezkednek a gyilkos robotok megfékezéséről

A világszervezet 2026-ra állítaná fel az MI-vezérelt, autonóm fegyverrendszerek fejlesztésének és felhasználásának nemzetközi kereteit, de a fegyverkezési verseny és az elszámoltathatóság hiánya nem sok jót ígér ezzel kapcsolatban.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.