A hazai kkv-k még mindig elsősorban új ügyfelek szerzésére használják a Facebookot. A márkaépítés jelentősége csökken, a közvetlen értékesítésé még tartja magát. A lelkesedés viszont lohad.

Hatodik alkalommal vizsgálta a magyarországi kis- és középvállalkozások közösségi médiához való viszonyát, azon belül is főként a Facebook-jelenlétüket az RG Stúdió több mint 200 céget bevonó, reprezentatívnak nem tekinthető kutatása.

Változóban a közösségi jelenlét és a marketingköltségek viszonya

A kkv-k az elmúlt időszakban már egyre kevésbé azért jelennek meg a legnépszerűbbnek számító közösségi felületen, vagyis a Facebookon, hogy az offline világhoz képest ne kelljen annyit marketingre fordítaniuk. "A cégek az évek során megtanulták, hogy a közösségi média jelenlét nem a marketing költségek csökkentésének a terepe, hanem az újfajta online üzleti lehetőségeké" – emelte ki a kutatást vezető Lévai Richárd közösségi marketing specialista.

 
A kkv-k igazodva a Facebook változásaihoz, egyre kevesebbet posztolnak, már legfeljebb napi egyszer, illetve heti 3-4 alkalommal, viszont több a hirdetésük. Már nem egyértelmű a rajongásuk a közösségi hálózat iránt, a kutatás során egyre többen és egyre több problémát jelöltek meg, amikor arról kérdezték őket, mit nem szeretnek a Facebookban.

Nehézkessé vált a követők toborzása

A legnagyobb fájdalmuk továbbra is az, hogy a bejegyzéseik nem jelennek meg az összes rajongójuknál, nehézkessé vált a hívek toborzása is. Nem igazán elégedettek a kkv-k a facebookos hirdetésekkel sem, megtorpant az utóbbi két év lendülete. 2015-ben még 20 százaléknál kevesebben mondták, hogy nagyon hasznosnak érzik a hirdetéseket, és akkor is ennyit hirdetnének, ha nagyobb lenne az organikus elérés. Tavalyra ez az arány 35 százalék fölé ugrott, idén viszont maradt ezen a szinten.  

A kutatók szerint a cégek egyre inkább elbizonytalanodnak azzal kapcsolatban, hogy megéri-e jelen lenniük a Facebookon. Noha most még nagyjából a kétharmaduk szerint igen, de az arány csökkenőben.

 

 

Ha közösségi médiáról van szó, a kkv-k már nem ragadnak le a Facebooknál, hanem megjelennek a rakétasebességgel feltörekvő Instagramon, ami posztolás szempontjából mára a második legfontosabb közösségi hálózattá nőtte ki magát, de jön fel a Messenger is. A Facebookot alapító Mark Zuckerbergnek persze nincs miért aggódnia, hiszen mindhárom az anyacég tulajdonában van, így legfeljebb egyik zsebből a másikba vándorol a bevétel. Nem így a Snapchat, amely igencsak küszködik, hogy kikerüljön a vezető trió árnyékából.

Karácsonykor még a Facebook a sláger

Karácsonyra azonban a legtöbb cég továbbra is a Facebookot preferálja legfontosabb hirdetési felületként. A válaszadók bő háromnegyede mondta azt, hogy legalább annyit fog költeni a legnagyobb közösségi platformon, mint tavaly, miközben ugyanez a mutató az AdWords keresőben ötven százalék közelében van. Az Instagram itt is sokat erősödött, feljött az AdWords display hálózat szintjére. A válaszadók 43,5 százaléka mondja, hogy legalább annyit fog költeni itt, mint tavaly. Figyelemre méltó, hogy a Messenger megelőzi a YouTube-ot, pedig előbbin sokkal kevesebb a hirdetési lehetőség.

Az évek során bekövetkezett változások nyomán  a cégeknek érdemes lehet újragondolni a közösségi médiához kapcsolódó stratégiájukat. Lévai Richárd szerint a kommunikáció hirdetések nélkül egyre kisebb hatású, és ha valaki sikeres akar lenni, egyszerre több platformon is meg kell jelenni, ami nem egyszerű az amúgy is forrás- és erőforráshiánnyal küszködő kkv-knak. Arról nem is beszélve, hogy a közösségimédia-hirdetések, főleg a Facebookon folyamatosan drágulnak.

Közösség & HR

Így kell adatot törölni a GDPR szellemében

Nemzeti szinten eddig is szigorú rendelkezések vonatkoztak az érzékeny adatok megsemmisítésére, de az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletének hatályba lépése után senki sem kerülheti el az információtörlés folyamatos feladatát.
 
Hirdetés

Ezért vannak biztonságban személyes adataink a felhőben

Nyakunkon az új európai adatvédelmi rendelet bevezetésének határideje, ami minden, adatkezelést végző vállalatra vonatkozik. A felhőszolgáltatók azonban elébe mentek a GDPR-nak.

A GDPR miatt elvileg változik az adatok életciklusa, de a gyakorlatban nem feltétlenül. Aminek viszont kellene változnia, az a hazai szabályozás. Ezen a téren viszont nem állunk jól.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.