A japán autógyár 24 ezer szabadalmát teszi szabadon elérhetővé, de a hozzájuk járó tanácsadásért már fizetni kell.

Alapesetben az autógyártók a kutatás-fejlesztéseiket és az ezekből keletkező szabadalmaikat hét lakat alatt őrzik. A Toyota most stratégiát váltott: az elektromos vagy hibrid hajtású autókhoz kapcsolódó közel 24 ezer szabadalmát teszi szabadon elérhetővé bárki számára. A hírt először a Nikkei közölte, de hamarosan a Toyota is kiadott egy közleményt.

A licencek a közlemény szerint is elsősorban a hibrid hajtásokra vonatkozó szabadalmakra vonatkoznak. (Ezek jelentős részét a gyártó már felhasználta a hibrid Prius modellekben.) Mivel a leírások sokszor nem tartalmaznak minden olyan technikai részletet, amivel a szabadalmakat gyakorlatba is át lehet ültetni, a japán autógyártó tanácsadást is kínál a dokumentációk mellé, amiért azonban már fizetni kell. A támogatási program 2030-ig tart.

Többek között elektromos motorokra, különböző vezérlő egységekre vonatkozó szabadalmakhoz lehet a program keretében hozzáférni. A Toyota hangsúlyozza azonban, hogy ezek olyan alapvető technológiák, amelyeket különböző típusú elektromos járművek fejlesztésére lehet alkalmazni, azaz az elektromos, a hibrid és az üzemanyagcellás hajtásláncokra is.

Segítve lassítani a tiszta elektromosságot

Elemzők ebből azt szűrték le, hogy a Toyotát nagyon is önös megfontolások vezethették a szabadalmak ingyenessé tételében. Legfőképpen az, hogy kinyújtsa a hibrid autók fejlesztési ciklusát a tisztán elektromos hajtásokkal szemben. Utóbbi téren ugyanis a japán vállalat lemaradt a konkurenseivel szemben.

A hibrid hajtáslánc nagyon sokáig logikus döntés volt a gyártótól. Sikeresek is a hibrid modelljei, melyek üzemanyag-hatékonysága nagyjából kétszerese a benzinmotorokénak: 2017-ben 12 milliót adott el belőlük. Ez a hajtáslánc egyelőre olcsóbb, mint a tisztán elektromos, mert kevesebb akkumulátorral is megelégszik. Az akku ugyanis még mindig jelentős költségelem az elektromobilitásban annak ellenére, hogy az árak meredeken estek az utóbbi években. Abból a szempontból is jó volt a hibrid hajtás, hogy nem volt kitéve a meglehetősen ritkás töltési infrastruktúrának.

Ám ezek csak átmeneti nehézségek. Az akkuk ára folyamatosan csökken, a töltési infrastruktúra pedig sok országban komoly állami hátszéllel épül. A Toyotának viszont elemi érdeke, hogy minél többet kihozzon a hibrid technológiába fektetett pénzéből, és közben behozza azt a tetemes lemaradását, amit az elektromos hajtásláncok fejlesztésében elszenvedett.

A Toyota azonban nem csak a hibrid autói miatt hezitált az elektromos fejlesztéseinél. A japán gyártó még mindig nincs meggyőződve arról, hogy ez lesz a jövő. Régóta kísérleteznek azzal, hogy hidrogén üzemanyagcellát építsenek, így az autók lényegében tiszta vízgőzt pufognának. A technológiai azonban még kezdetleges, bár Ázsiában már néhány ezer hidrogén üzemanyagcellás autó fut az utakon. A kutatások tavaly értek fontos fordulóponthoz, ausztrál kutatóknak sikerült szállíthatóvá tenni a hidrogént.

A konkurensek az elektromos hajtásra költenek

Kérdés, milyen sikere lesz a japánok lépésének. A nagy gyártók ugyanis az elektromosságra esküsznek: összesen mintegy 90 milliárd dollárnyi beruházást jelentettek be – egyelőre csak terv szintjén – az elektromobilitásba és a kapcsolódó, például önvezető technológiákba a következő évtized első feléig. Közülük is kiemelkedik a Vokswagen, amely a következő öt évben egymaga 44 milliárd eurót, 2030-ig pedig 70 milliárdot akar költeni erre a területre.

Mobilitás

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.