Számos témát boncolgató kutatás jutott már ugyanarra a következtetésre, miszerint a vállalatok digitalizációs szintjének fejlesztése együtt jár az adott szervezet hatékonyságának, így versenyképességének növelésével is. A koronavírus jelentette kényszerhelyzetben ezek a folyamatok azonban nem pusztán a fejlődésről, sokkal inkább a működés bármi áron történő biztosításáról szóltak. A kiválót októl függetlenül azonban a tény tény marad: a járvány idején több évet ugrott előre a világ a szervezetek digitalizációjában.
Az alapvetően pozitív tendencia azonban önmagában még nem garancia arra, hogy az elért eredmények tartósan velünk is maradnak. Legalábbis az analóg világ visszatérésének veszélyére hívja fel a figyelmet egy szakmai anyag. A vállalati adatok kezelését, tárolását végző Iron Mountain megbízásából készült felmérést [PDF] ezer, a cégek adatmenedzsmentjéért felelős informatikai vezető töltötte ki Nagy-Britanniában, Németországban, Franciaországban, Spanyolországban és Hollandiában. A kutatásban résztvevő vállalatoknál az alkalmazottak létszáma meghaladta a 250 főt.
Több idő, kevesebb költség
A szakemberek által adott válaszokból kitűnik, annak ellenére, hogy a digitalizáció felgyorsítását egyfajta kényszer szülte, a hirtelen hozott döntések, bevezetett új eljárások összességében sok helyen érzékelhetően jobbá, hatékonyabbá tették az üzleti folyamatokat. A produktivitás növekedéséről a megkérdezettek 27 százaléka számolt be, de sokan (20%) említették azt, hogy az új megoldások használatával sikerült időt megtakarítani. Minden hatodik válaszadó az adatok minőségének javulását emelte ki, míg 12 százalékuknál a költségeket sikerült a korábbi szintről lejjebb szorítani.
A szervezeteknél a legnagyobb lendületet az IT ügyfélszolgálat, az ügyfélkapcsolat-menedzsment (Customer Relationship Management - CRM), illetve a csoporterőforrás-gazdálkodás (Team Resource Management - TRM) területén vette a digitalizáció. Az elsőt majdnem minden második válaszadó említette, de a CRM rendszerek 36 százalékos és a TRM megoldások 34 százalékos jelenléte is arra utal, hogy ezeket a folyamatokat kiemelten érintett a lezárások miatti váltáskényszer.
Támad a múlt
Ugyan a krízishelyzetben digitális síkra terelődött számos, korábban papíron zajló folyamat, az analóg világ jelenléte még így is hatalmas koloncként tapad az üzleti működést biztosító folyamatokra. Az említett felmérésből például az is kiderült, hogy az adatmenedzsmentért felelős informatikai vezetők elsöprő többsége (80%) még mindig rá van utalva munkája során a papírok gyártására, tologatására.
Ami talán még nagyobb gondot jelent, hogy a szervezetek több mint felénél tartanak tőle, hogy a tavaly bevezetett változtatások az érzékelhető pozitívumok ellenére is csak időlegesen maradnak életbe. A válaszadók 57 százaléka ugyanis komolyan tart attól, hogy cége vissza fog térni a járvány előtti analóg, alacsony hatékonyságú, kevésbé digitalizált megoldásokhoz.
A látszólagos ellentmondást a felmérés készítői azzal próbálták magyarázni, hogy túl rövid határidővel kellett a vállalatvezetésnek döntenie a kialakult krízisben. Ilyen helyzetben szinte elkerülhetetlen a gyors, könnyen elérhető megoldások kiválasztása ahelyett, hogy a hosszú távú eredményességet tartsák szem előtt, ez pedig sokakban felvetheti, hogy biztosan jó döntést hoztak-e, nem lenne-e érdemes mégis inkább a régi úton járni.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak