A kísérletnek az ad plusz nyomatékot, hogy ott van mögötte Rachid Yazami, akinek a lítium-ion akkuk egyik kulcsösszetevőjét köszönhetjük.

Újabb forradalmi áttörés küszöbén az akkuipar: 10 perc alatt sikerült fullra tölteni egy elektromos autó nagy energiasűrűségű akkuját. A kísérletnek, amit egy szingapúri cégnél, a KVI Batterynél értek el, komoly hitelt ad, hogy a kutatások egyik éceszgébere a marokkói származású Rachid Yazami (a fenti képen), akinek a lítium-ion akkumulátorok egyik kulcsfontosságú alkatrészét, a grafit anódot köszönhetjük.

Egyelőre nincs jobb eredményei

Yazami az elért töltési sebesség nagyszerűségét azzal illusztrálta The Registernek, hogy összehasonlította a Tesla 70 perces töltési idejével.
 

Rachid Yazami

A 68 éves marokkói származású tudós az 1970-es évek végétől foglalkozik az akkuk tökéletesítésével. Akkor azzal hozott áttörést az akkugyártásban, hogy megoldotta, hogyan lehet grafit segítségével a lítiumot hatékony energiatároló anyaggá formálni. A 2019-ben kémiai Nobel-díjjal jutalmazott eljárás kidolgozásában az érdem nem egyedül az övé, ám végül pont ő volt, aki lemaradt a díjról. A közvélekedés szerint Yazami a Nobel szabályzata miatt maradt ki a díjazottak köréből, aszerint ugyanis egy díjat maximum három ember között lehet megosztani. A litium-ion akku megalkotásáért végül John Goodenough amerikai, Stanley Whittingham angol és Josino Akira japán tudós osztozhatott az elismerésen és az azzal járó 9 millió svéd koronán (kb. 312 millió forint).

Yazamit saját bevallása szerint találmánya nem tette gazdaggá. Pedig 2019-ben globálisan 10 milliárd akkumulátort gyártottak, ennek 98 százaléka volt olyan, amihez szükség volt Yazami találmányára, ami egy akku gyártási önköltségének kb. 10-15 százalékát teszi ki. 2025-re a globális anódanyagpiac az előrejelzések szerint elérheti a 10 milliárd dollárt.


Az extrém gyors töltést egy egészen új módszerrel érték el. Mint mondta, a hagyományos töltési technológia ugyanúgy működik, ahogy például megtöltenek egy gáztartályt: rákapcsolódnak, és egyenletes nyomással pumpálják bele a gázt, csak az akkunál az egyenletes nyomást az állandó áramerősség jelenti. Yazami ehelyett elkezdett ún. "nem-lineáris voltammetriával" kísérletezni, amelynek során nem az áram erősségét, hanem a feszültséget szabályozza.

A töltési folyamatot itt úgy kell elképzelni, ahogy a létrán haladunk felfelé. Két létrafok között a feszültségnek állandónak kell maradnia mindaddig, amíg az akkumulátorban nem teljesülnek azok a paraméterek, melyek azon a szinten optimálisak. A töltési folyamat következő lépése csak azok teljesülése után indul el. Yazami szerint ez a módszer az akkunak a különböző fázisok között biztosít némi nyugalmi állapotot, ami javítja a töltésre adott reakcióját is. A töltési sebesség a töltés rugalmasságától függ. Boldoggá kell tenni a akkumulátort – összegezte a The Registernek a tudós.

Boldog akku = hosszú élettartam?

Ez az "akkuboldogság" más szempontból is fontos. Rachid Yazamiék ugyanis a gyorsaságot egy másik fontos szemponttal szeretnének kombinálni: a hosszú élettartammal. Ha sikerül megoldani, hogy a töltés során az akkut ne érje extrém magas áramterhelés, és ne melegedjen fel, azzal szerinte egy átlag öt évig működő akku élettartamát akár meg is lehetne duplázni.

A cél olyan akku építése, ami egy elektromos autónak kb. 800 km hatótávolságot biztosít, és utána 10 perc alatt lehet fullra tölteni. Ehhez az energiasűrűségen is kell javítani. Az első lítium-ion akkuk (Sony) sűrűsége 90 Wh/kg volt, ma a 270 Wh/kg átlagosnak mondható, de vannak 290 Wh/kg sűrűségűek is. A cél a kilogrammonkénti 300 Wh lenne, de az energiasűrűség növelése mindig újabb és újabb problémákat vet fel, melyek negatívan befolyásolják az akkuk élettartamát és biztonságát (például ha megsérül, könnyen kigyulladhat).

A tudós szerint az akkutechnológia nagyon fontos, hiszen a légi közlekedésben is teret hódit az elektromobilitás. Szerinte az Európai Unió egyre többet fog költeni arra, hogy helyben legyenek az akkugyárak. Jelenleg ugyanis az elektromosautó-piac az EU-ban van, a gyártás pedig Kínában. És ez probléma, véli Yazami.

Mobilitás

Önvezető kamionoknak szánt úthálózatot tervez Japán

A szigetország kormánya egy sor digitális fejlesztés mellett az autonóm járművekkel végzett áruszállítást is szeretné mihamarabb bevezetni.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.