A britek után már az ausztrál kormány is úgy döntött, hogy felfüggeszti a neves videomegosztóval kötött megállapodását. Az ok változatlan: sértő tartalmak mellett jelennek meg a hirdetések.

A hét elején számoltunk be arról, hogy hirdetése azonnali eltávolítása mellett döntött a The Guardian, amikor a YouTube-on futó reklámjainak egy része szélsőséges tartalmú videók mellett bukkant fel. A riadalom érthető: a vállalatok attól félnek, hogy a videomegosztó szolgáltatás üzemeltetője nem tesz eleget márkáik - és így imázsuk - online megvédéséért.

A történtek valóságos menekülőhullámot indított el, és nem csak Nagy-Britanniában. Már az Egyesült Államokban is bőven akadnak olyan hirdetők, akik visszamondták a Google-lel kötött megállapodásaikat. A pánik egészen magasra csapott fel: a brit kormányzat után az ausztrál vezetés is úgy döntött, hogy búcsút mond a videomegosztó-szolgáltatáson való hirdetésnek.

A kenguruk is menekülnek

Az ausztrál kormányzat hivatalosan bejelentette, hogy felfüggeszti az összes, "nem vállalati hirdetési kampányát" a YouTube-on. Ez magába foglalja az ausztrálok szinte minden pénzköltését, kezdve a helyi egészségügyi minisztérium nyilvános üzeneteitől egészen a védelmi erők toborzókampányáig. Ugyanakkor a szintén állami tulajdonban levő, vállalatként működő szervezetek – mint például az Australia Post – hirdetései továbbra is fennmaradnak a Google szolgáltatásán.

A döntés újabb csapást jelent a vállalat videomegosztó szolgáltatásának. A helytelen tartalmak – rasszizmus, gyűlöletbeszéd, terrorizmust támogató megnyilvánulások – melletti megjelenéstől tartó hirdetői aggodalom egészen komoly méreteket ölt már; a Wal-Mart, a PepsiCo és az AT&T mellett most már kormányzati szinten is menekülnek a reklámpénzeket korábban szinte számolatlanul szórók.

Az ausztrál vezetés döntését ugyanis megelőzték a britek; a ködös Albion kormányzata szintén a Youtube-tól távolmaradást választotta. Mint kiderült, a királynő országának imázsépítő reklámjai a korábbi Ku Klux Klán vezető, David Duke videói mellett tűntek fel, enyhén szólva is kellemetlen szituációt eredményezve az udvariasságáról híres briteknek.

Közel egymilliárd dollárba kerül

A legfrissebb statisztikák szerint nagyon is fog fájni pénzügyileg ez a döntés a videomegosztónak. Az alábbiakban látható adatok alapján az idei évre tervezett, valamivel több mint 10 milliárd dolláros bevételt az első becslések szerint jelentősen alul fogják múlni a cikkben elemzett trend miatt. A Business Insider pár nappal ezelőtti, tehát csak az első reakciókkal kalkuláló összeállítása szerint 700-800 millió dollárnyi bevételkieséssel számolhat a Google részlege.
 


Ettől persze még lesz mit a tejbe aprítani, a reklámfiaskó nem fogja bedönteni a Google pénzügyeit. A tavalyi 63 milliárd dollárt meghaladó bevétel után ugyanis idénre közel 10 milliárdos növekedést várnak globális szinten - ebből jöhet le, a mostani bojkott egyelőre szépen dagadó mínusza.

Nem várt lehetőség

A The Guardian, a The New York Times és a hasonló újságok folyamatos költségvetési présben kénytelenek dolgozni, hogy elkerüljék az ingyenes tartalomra vágyók és a hirdetési piac feletti ellenőrzésük elvesztése miatt egyre fenyegetőbben jelentkező veszteségeket. Az online reklámok már rég nem jelentenek akkora támaszt számukra, mint egy évtizede, hiszen a Google és a Facebook gyakorlatilag letarolta ezt a területet.

Éppen ezért a tartalomtulajdonosok krémje számára nem feltétlenül jön rosszul a YouTube-ot érintő hirdetői elpártolás. Ezzel ugyanis esélyük nyílik arra rámutatni, hogy mennyire eltávolodott az online hirdetések üzenete a körülötte levő környezet tartalmától.

Sok mozgásterük azért még így sincsen az érintetteknek; még a The Guardian is csak félig fordíthatott hátat a Google-nek. A brit hírportál továbbra is használja az amerikai keresőóriás AdX hirdetéscserélő rendszerét saját weboldalán, ezzel kényszerűen elismerve, hogy nem tudja magát függetlenné tenni a Google-től a hirdetői ökoszisztémában.

Piaci hírek

Lehet, hogy éppen most tesszük tönkre a Föld mágneses mezejét

A műholdcsordákat tenyésztő űrvállalkozók eddig is sikeresen kiakasztották néhány tudományterület képviselőit, de úgy tűnik, hogy a sornak még messze nincs vége.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.