A Facebook külön életet élő csevegőalkalmazása hamarosan elkezdheti a komoly pénztermelést. A cég mindössze hat hónapja, nagyon szűk körben kezdte tesztelni a Messengerben megjelenő reklámokat, de nagyon úgy tűnik, hogy év végig már minden felhasználó alkalmazásában megjelenhetnek a hirdetések.
Az ingyenesség ára
A Messenger fejős tehénné alakítása természetesen nem egyik pillanatról a másikra történik, a cég hosszú és fokozatos utat járt be, aminek köszönhetően most már üzletileg megalapozott lehet egy ilyen lépés. A legkomolyabb, meglehetősen drasztikus húzás egyértelműen a közösségi hálózat és a csevegőprogram szétválasztása volt. A három évvel ezelőtti akciónak is köszönhető, hogy a Messenger tábora hatalmas növekedésnek indult. 2015 közepére csak az androidos letöltések száma elérte az egymilliárdot. Ma pedig már ott tartunk, hogy az aktív felhasználók vannak nagyságrendileg ennyien.
Az erőszakoskodás mellett persze bőven lehet valódi fejlesztéseket is említeni, amelyekkel a Facebook igyekezett újabb és újabb funkciókkal bővíteni az egyre inkább platformként működő Messengert. Például az USA-ban már jó ideje közvetlenül küldhetnek pénzt egymásnak a messengerezők. Jó két évvel ezelőttre datálható a videohívás funkció beépülése, de korábbról említhető az ingyenes hanghívás, vagy a külső, futtatható alkalmazások (pl. a magyar ClipDis) felkarolása is.
Ideje virítani
Az alkalmazás monetizálásának közvetlen előfutára az a lehetőség volt, amikor a facebookos hirdetésekben lehetővé vált a közvetlen kapcsolat felvétele a reklámozó vállalkozás és az érdeklődő felhasználó között. Idén januártól pedig beindult a tesztje a direkt messengeres hirdetési felületeknek. Első körben Ausztrália és Thaiföld egyes felhasználói között próbálta ki a vállalat a rendszert. Utóbbi lényege, hogy az alkalmazás főképernyőjének folyamába szúrnak be szponzorációkat, amelyekre rákattintva a felhasználó direkt kapcsolatfelvételt is kezdeményezhet az adott céggel. Magukba a privát üzenetváltások közé azonban (egyelőre) nem furakodnak be a promóciók.
A korlátozott teszt indulásakor a cégnél úgy nyilatkoztak, hogy egyáltalán nem akarják siettetni a dolgot, és a tapasztalatok függvényében lépnek majd tovább. Nos, a tapasztalatok kedvezőek lehettek, mert a Messengerért felelős vezető, Stan Chudnovsky bejelentette, hogy indul a program világszintű bétája. A szakember ennek kifutására konkrét dátumot nem említett, csak annyit, hogy az átlagos felhasználó valószínűleg év végig találkozni fog ezzel az új hirdetési formával.
A messengeres reklámok nagyban hasonlítanak a Facebook (vagy éppen a Google) rendszerére. A csevegőalkalmazásban is licitálni kell a hirdetőknek a lehetséges helyekre, a potenciális célközönség pedig a meglévő keretek között szűkíthető a megfelelő demográfiai és egyéb paraméterek alapján.
Duzzasztással készülnek az apályra
A közösségi óriásnak nagy szüksége van az új bevételi forrásra, hiszen fő terméke, a Facebook ugyan kiválóan teljesít, de ahogy telítődnek a sok pénzt hozó nyugati, fejlődő piacok, úgy lesz egyre nehezebb évről évre látványos növekedést produkálni. Ám ha sikeresen össze tudják kötni a Messenger 1,2 milliárd felhasználóját a Facebookon aktív mintegy 70 millió vállalkozással, akkor a cég további hosszú évekre biztosíthatja magának a lendületet.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak