A kis és közepes méretű vállalatok körében gyakorlatilag megkerülhetetlen a CMS-ek használata, de számos pozitívumuk ellenére akad néhány sötét folt is a területen. Mik ezek és mit lehet ellenük tenni?

Amint azt előző cikkünkben már említettük, a tartalomkezelő rendszerek rengeteg előnnyel kecsegtetik a kkv-piac szereplőit. Alacsonyabb költségek, hatékonyabb ügyfélszerzés és -megtartás, a piaci környezethez való gyors alkalmazkodás képessége; csak néhány pozitívum ezek közül. Sajnos azonban az általuk kezelt webhelyek – kellő odafigyelés hiányában – néhány téren hátrányba kerülhetnek a teljesen egyedileg fejlesztett weboldalakkal szemben.

Nincsen rózsa tövis nélkül

A CMS megoldások egyik legérzékenyebb pontja a biztonság. Bizonyos tekintetben ugyan képes fokozni az adatok védelmét egy megfelelően használt tartalomkezelő rendszer, ugyanakkor az olyan közismert megoldások, mint a WordPress, a nagyság átkától szenvednek. A széles felhasználói tábor miatt a kiberbűnözők népszerű célpontjainak számítanak, így hiányosságaik az elsők között válnak széles körben ismertté a webes alvilágban.

Emiatt nagyon fontos rendszeres karbantartásuk. A gyakran akár hetente-havonta érkező biztonsági frissítések alkalmazásba vétele alapvető a CMS-ek révén összerakott és kezelt weboldalak esetében. Ez tervezhető működési költségeket jelent, amivel nem csak lehet, hanem kell is számolni.

Nem várt kiadások jelentkezhetnek ellenben, ha az adott weboldalak felhasználói igényekre szabása a legapróbb részletekbe menően van meghatározva. Minden egyszerűségük ellenére azért a CMS-ek nem játékszerek, alaposan el lehet bennük mélyedni. Ha erre a szakértelemre szükség van, akkor (külső vagy belső) erőforrást kell rá áldozni. Ez pedig a bevezetési projekt tervezésekor könnyen rejtett maradhat.

Szintén költséges erőforrásokat igényelhet a támogatás témaköre. A nyílt forrású megoldások esetében a közvetlen support fellelése és igénybe vétele nem annyira magától értetődő, mint egy zárt forrású tartalomkezelő rendszer esetében. Ráadásul ilyen helyzetben többnyire a WordPress-hez hasonló szolgáltatások köré nőtt közösség segítségére és a dokumentációkra van utalva a felhasználó. Ezek megbízhatósága pedig nem minden esetben éri el az elvárt szintet, ami végső soron ronthatja az üzemeltetés hatékonyságát.

Apropó, üzemeltetés. Egyes CMS-ek – például a Joomla – jelentősen megnövelhetik a felhasználó szervereinek terhelését. Ez az imént említett webhelyüzemeltetés minőségének csökkenésével vagy az egyéb szerverszolgáltatások akadozóvá válásával járhat. A helyzet feloldása, elkerülése újabb kiszolgáló(k) és/vagy további erőforrások üzembe helyezését igényelheti, ami értelemszerűen költségnövelő tényezőként nehezíti az adott szervezet büdzséjét.

Mik a tapasztalatok?

A rossz hír az, hogy egy CMS bevezetését már a projekt legelején el lehet rontani. Nagyon fontos ugyanis a megfelelő rendszer kiválasztása; a szervezet üzleti modelljéhez és a honlappal kapcsolatos elvárásaihoz leginkább illeszkedő megoldás mellett kell dönteni.

A tartalomkezelő szolgáltatások közötti átjárhatóság meglehetősen alacsony szintű. Természetesen nincsen lehetetlen feladat, de egy, már meglévőről másik CMS-re történő migráció hosszas tervezést, alapos tudást és komoly energiákat követel. Ha tehát elsőre nem sikerült megfelelő rendszert választani, az sok időre elégetheti a tartalomkezelőre való átállástól remélt anyagi hasznot.

És, hogy milyen csapdákba lehet belefutni a különböző szolgáltatásoknál? Több száz fizetős és ingyenes lehetőség kínálja magát az interneten, elsőre tehát egyáltalán nem tűnik egyszerűnek a döntés. A kicsik és a nagyok közötti előnyöket-hátrányokat már említettük; érdemes azonban megszívlelni néhány tapasztalatot, ami a legismertebb CMS-ekkel kapcsolatban született.

Például a WordPress lehetőségeinek maradéktalan kiaknázásához nem árt "némi" PHP, HTML és CSS tudás, ezek a készségek különösen a módosítások megfelelő használatba vételéhez lesznek elengedhetetlenek. Emellett közkeletű vélemény, hogy a fejlett funkcionalitás eléréséhez elég sok plugint kell telepíteni az alap rendszerre. A kiegészítések, plusz témák ráadásul további biztonsági kockázatot hordoznak magukban.

A Joomla esetében a korábban már említett magas szerver-erőforrásigényen túl a weboldalak keresőoptimalizálttá tétele követel sok munkát. A pluginek itt is kényes témának számítanak. Ugyan kétségtelenül alaposan ki tudják bővíteni a funkcionalitást, ám gyakran inkompatibilitási problémákat is okoznak. Emellett a biztonsággal kapcsolatos aggályok szintén említésre méltóak.

Nem ad könnyen sikerélményt a Drupal, állítják sokan. A hosszas tanulást igénylő CMS másik átka az ingyenes, jó minőségű pluginek és a témák változatosságának szűkösségében rejlik.

Jót s jól! Ebben áll a nagy titok

A fentiekből úgy tűnhet, hogy több érv szól a tartalomkezelő rendszerekkel szemben, mint mellettük. Ez azonban koránt sincs így. Kis- és középvállalati szinten gyakorlatilag elengedhetetlen használatuk a megfelelő webes jelenlét biztosításához. Összességében ugyanis olyan előnyöket nyújtanak, melyek mind költség, mind egyéb befektetési oldalról bőven irányukba döntik a mérleg nyelvét.

Arra kell csupán figyelni, hogy megalapozott döntés szülessen, az igények és a várható kockázatok felmérését követően essen a választás valamelyik megoldásra. A kiszemelt CMS erősségeinek és gyengeségeinek ismeretében már könnyen kihozható a maximum a tartalomkezelő rendszerből. Ezzel pedig webes irányból megkaphatja azt a szükséges támogatást az adott szervezet, mely akár a versenytársak megelőzését is jelentheti.

Cloud & big data

Az olaszok is megsarcolják a webes multikat

Elébe mennek az EU és az OECD elképzeléseinek, bevezetik a nemrég elfogadott francia modellt. A jövő évi költségvetésben már 600 millió eurós plusz bevétellel számolnak.
 
Hirdetés

A gyártóipar digitális ébredése

Hogyan teremtenek új generációs ügyfélélményt a digitális platformok?

Elméletben korlátlanok a lehetőségek a virtuális és a kiterjesztett valóság előtt, de a gyakorlatban még mindig nem találta meg a helyét a két technika. A közeljövő azonban formabontó szolgáltatásokat ígér.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.