Egyre inkább úgy tűnik, hogy mire kiépülnek a töltőrendszerek, és már a tenger fenekén sem férnek el a döglött akkuk, kész lesz az újabb energiaforrás. Erre azonban még várni kell. Viszont amiről a japán autógyártók évek óta fantáziálnak, az Airbus hamarosan megoldhatja, ha nem is olyan módon, ahogy például a Toyota elképzelte (leegyszerűsítve: robbanómotor, amibe benzin helyett folyékony hidrogén ég el; vagy más eszközökben: kisméretű üzemanyagcella, amely folyékony hidrogént égetve termel elektromos áramot).
Az egyik problémás terület a repülőgép-gyártás. A hosszú távú repülés rendkívül környezetszennyező, és egyelőre a kerozin biztosítja a nagy utasszállítóknak a hosszabb távú repülést lehetővé tevő energiasűrűséget. Eközben egyre közeleg az az idő, amikor le kell nullázniuk a CO2-kobocsátásukat. A New Atlas szerint az Airbus koncepciója kész, a megoldás közel. Ráadásul az új hajtási technikához szükséges fizikai alapkutatások is megtörténtek.
Elektromos hajtás hidrogénnel
A repülőgépeknél nagyon fontos az energiasűrűség, hogy a szükséges üzemanyag ne foglaljon aránytalanul sok helyet. És ugye egy transzatlanti repülésnél nem nagyon lehet félúton tankolni. Mindeddig ez az elektromos hajtásnak igencsak gyenge pontja volt. Az Airbus mérnökei azonban kidolgoztak egy koncepciót, amivel elképesztő tartalékokat lehet kicsiholni az elektromos hajtásláncból. Ebben segít a hidrogén. Úgy találták, ha a folyékony hidrogént ún. kriogén állapotba hűtik (az Airbus -253,15 °C-on használja), és azt az elektromos hajtásláncba juttatják, annak szinte minden enegia- és anyagtulajdonsága az előnyére változik.
Az Ascend működési elve
(kattintson a képre a nagyobb mérethez)
Az elméleti modell szerint a kriogén hidrogén olyan mértékben lehűti a a rendszert, hogy a teljes elektromos hajtáslánc szupravezetővé válik, azaz gyakorlatilag elveszíti az ellenállását, így a hatékonysága az egekbe szökik (itt szinte szó szerint). Az Airbus számításai szerint ugyanannyi munkához (W) felénél is kevesebb tömegű üzemanyag kell, mint a normál hőmérsékleten üzemelő elektromos láncnál, ráadásul felére csökken az energiaveszteség, és sokkal kisebb feszültség is elegendő.
Meglehet, ez leírva jobban hasonlít Nikola Tesla valamelyik titkos (tetszés szerint: elveszett/FBI által elkobzott) találmányához, mint megvalósítható eszközhöz. De ha hinni lehet az Airbusnak, három év múlva elkészül az Ascend (lésd a fenti képet) nevű hajtáslánc prototípusa. Ez egy 500 kW-os (670 LE) erőátviteli rendszer lesz, kábelekkel, vezérlőkkel, elektronikával és motorokkal – és persze jó sok kriogén állapotú hidrogénnel.
Mindenben nyerhetnek
Ha a koncepció képes lesz fizikai formát ölteni, az az Airbus számára óriási nyereség lesz: az új hajtáslánc ugyanis sokkal kisebb tömegű lesz, mint a jelenlegi motorok, azaz a repülők lényegesen nagyobb hasznos terhet tudnak majd szállítani – nulla emisszióval. Az akkukkal meg majd csak lesz valami...
És végül: ha a kép nem elég, az elképzelt működést filmen is meg lehet nézni.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak