Aki itthon az internettel elboldogul, az már az elektronikus fizetéstől való félelmet is leküzdötte.

Ötből négy rendszeresen internetező honfitársunk legalább egyszer vásárolt online az elmúlt évben - derült ki a KutatóCentrum évente kiadott E-Shopping Reportjából. Az adatok nem csupán ebben, de a fizetési szokásokban is pozitív változást mutatnak.

Többet vásárlunk, mint négy éve

Miközben 2010-ben még csak a világhálót rendszeresen használók fele használta az e-kereskedelmi csatornákat, addig a 2014 végén felvett adatok szerint ez az arány jelenleg 81 százalékos. Ez a megállapítás egybecseng az eNet előrejelzésével, amely a hazai elektronikus kereskedelem tavalyi forgalmát 266 milliárd forintosra becsüli, ami 22,5 százalékos éves növekedést jelent.

Online leginkább termékeket veszünk (90%), szolgáltatást a vásárlók alig több mint egyharmada rendelt interneten keresztül. A kuponos/akciós oldalak kínálatából pedig a netes megrendelők egynegyede vásárolt az elmúlt egy év során. Nem meglepetés, hogy a termékek között a műszaki és számítástechnikai eszközök, a ruházati cikkek és a könyvek vezetik a népszerűségi listát. Szolgáltatási kategóriában leginkább szállásfoglalásra, színház-, mozi- és koncertjegy beszerzésére, illetve utazással kapcsolatos szolgáltatások megrendelésére használták a világhálót.

Bátrabbak lettünk

A vásárlási kedv növekedésével párhuzamosan javul a fejlett fizetési módszerek használati aránya is. A 2013-as 37 százalékkal szemben 2014-ben már 42 százalék volt azoknak az aránya, akik legalább egy alkalommal bankkártya használatával rendezték számlájukat. Ennek ellenére a régi beidegződésektől láthatóan nehéz megszabadulni, hiszen a vásárlók még mindig a készpénzes (55%), illetve az átutalásos fizetést (48%) választják szívesebben.

Érdekes szakadék tátong a bankkártyás fizetés elméleti támogatói tábora és a tényleges használók között. Elvben ugyanis már az internetes vásárlás alkalmával is a netezők 53 százaléka fizetne kártyával, de mint az előző bekezdésből kiderült, 2014-ben ténylegesen csak 42 százalékos volt az ilyen fizetési módot választók aránya. A kutatáshoz fűzött kommentárjában a felmérést vezető Györfi Anna a különbség egyik magyarázataként a webáruházakban kínált fizetési módok nem feltétlenül széles kínálatában látja.

A szállítási módok között a legnépszerűbb a házhozszállítás (87%), a megkérdezettek egyharmada említette a fix átvételi pontokat, míg az üzletben történő átvétel lehetőségét a vásárlók bő negyede választotta.

Van még min javítani

Akik még soha nem vásároltak online, elsősorban azzal indokolták ezt, hogy nem volt még rá szükségük (42%), illetve nem tudják személyesen megvizsgálni a terméket (41%), ugyanakkor egyharmaduk még mindig az internetes vásárlással szembeni bizalmatlanságra hivatkozott.

Az sem ritka, hogy valaki vásárlási szándéka ellenére végül üres kézzel hagyja el a webáruházat: az online termékvásárlók kétharmada nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt 1 évben legalább egyszer előfordult vele, hogy bár terméket helyezett virtuális kosarába, mégis rendelés nélkül távozott. Közülük a legtöbben (35%) a magas szállítási díj miatt döntöttek így, de a negatívumok között említették a nem megfelelő fizetési módot, a termékátvételi lehetőség hiányát, a hosszú szállítási időt vagy éppen a készlethiányt.

Közösség & HR

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.