Megnéztük, honnan kellene felkapaszkodnia a Mozilla böngészőjének a legújabb és leggyorsabb verzióval. Elég mélyről.

A Mozilla Foundation pár nappal ezelőtt adta ki a Firefox 57-es verzióját, ami az ígéretek szerint nagy változásokat hoz a felhasználók életébe. A Quantum nevű kiadással alaposan átdolgozták a böngészőt, ami a korábbiakhoz képest állítólag kétszer gyorsabb lett, sőt a nagy csomó megnyitott böngészőfül sem rontja érdemben a teljesítményét. A fejlesztő szerint az új Firefox 30 százalékkal kevesebb memóriát fogyaszt a "rivális termékhez" képest, ami alatt a Google Chrome alkalmazását kell érteni.

A Quantum jelentősége nem csak abban áll, hogy sikerül-e tényleg érzékelhetően javítania az előző verziók teljesítményét, hanem ennek a kiadásnak kellene megerősítenie a Firefox évek óta folyamatosan gyengülő piaci pozícióját. A Mozilla böngészője ugyanis az elmúlt években rengeteget veszített részesedéséből a Chrome-mal szemben, és a trend egyelőre nem azt mutatja, hogy valaha is sikerülhet visszakapaszkodnia a korábbi magasságokba.

A Chrome nagyobb, mint a többiek együtt

Böngészőpiaci adatokat mi is elég régen közöltünk legutoljára, nem utolsósorban azért, mert sok érdekesség nem történik ezen a területen. A Chrome szinte felzabálta a piacot, az Internet Explorert elvileg leváltó Edge pedig enyhén szólva sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A Quantum kiadása nyomán azonban érdemes egy pillanatra elővenni a statisztikát, és megnézni, hogy áll pillanatnyilag a gyártók versenye.

A StatCounter minden platformra kiterjedő adatai szerint a Chrome világszerte 54,57 százalékos részesedésével lelépi a többi szereplőt. A Safari 14,59 százalékon áll, ami az Apple szempontjából pont megfelelő, hiszen reflektál a messze legmagasabb haszonkulccsal értékesített iPhone-ok és más almás hardverek volumen szerinti részesedésére. Az Alibaba által fejlesztett UC Browsert a múlt hónap végén a felhasználók 7,86 százaléka futtatta, így a Firefox 6,08 százaléka már csak a negyedik helyre jó. Az Opera 3,89 százalékon, az IE pedig 3,74 százalékon volt.

A Mozilla böngészője 2009-2010 környékén már a 30 százalékos globális részesedést is meghaladta, vagyis jelenlegi helyzete cseppet sem bíztató. Ez nem meglepő módon a mobil eszközök és a chrome felfutásával párhuzamosan kezdett meredeken csökkenni, főleg, hogy a mobil platform meghódítására induló Firefox OS is rövid idő alatt kimúlt.

Igaz, hogy a Firefox böngészőpiaci részesedése az utóbbi időben nagyjából beállt a 6-7 százalékos szintre, vagyis folyamatos csökkenésről már nem beszélhetünk, de a korábbiakhoz képest ez még mindig halvány teljesítmény, amit ráadásul már elég nehéz lesz a visszájára fordítani.

Nemrég a Firefox volt a magyarok Chrome-ja

A desktop környezetet tekintve természetesen jobb a helyzet, ezt a kategóriát amúgy is már jó öt éve külön kezelik a statisztikák a mobilos vagy konzolos felhasználástól. Az asztali gépeken a Firefox jelenleg 13,04 százalékon áll, amihez a viszonyítási alap ugyanúgy a hét-nyolc évvel ezelőtti, 30 százalék fölötti részesedés – vagyis ez lényegében "hazai pályán" is lefeleződött azóta.

Érdekesség viszont, hogy desktop környezetben a Chrome is erősebb, mint összesítésben (63,6 százalék), de a Microsoft böngészői is 8,34 százalékon állnak. A StatCounter persze nem az egyetlen adatforrás, ha a böngészőpiaci részesedésekre vagyunk kíváncsiak. A trendek viszont más mérések (például Net Applications) esetében is ugyanilyen tendenciákat mutatnak, még ha a számszerű értékek között adott esetben jelentős eltérések is vannak.

Európa, ezen belül pedig Magyarország mindig is a Firefox végvárának számított. Nálunk a Mozilla alkalmazása 2010 májusában egész elképesztően magas, 56,9 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett, és még idén októberben is 23,51 százalékon mérték az összes eszközön. Asztali környezetben egyébként a Chrome vezet idehaza 48,81 százalékkal, amit a Firefox még mindig 35,06 százalékos részesedéssel követ.

Közösség & HR

Az egész Zuckerberg-birodalomban felcsavarják az MI-t

A Facebooktól a Ray-Ban Meta napszemüvegekig mindenhol munkába áll a közösségi polip nagy nyelvi modelljének harmadik generációja, amely többek között valós időben, gépelés közben generál képeket.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.