Ugyan az autógyártással is akadnak bőven gondok, ez nem akadályozta meg Elon Muskot abban, hogy lerántsa a leplet a szénhidrogéneket hírből sem ismerő haszongépjárművéről.

Éppen két hete írtunk arról, látszólag mennyire nincsen jó állapotban az Elon Musk nevével fémjelzett Tesla elektromosautó-gyártó vállalat. Saját korábbi prognózisait volt kénytelen módosítani, mivel hiába öntötte a pénzt a gyártásba, egyáltalán nem látszik a fény az alagút végén. A második negyedévet például 1 milliárd dollár elfüstölésével fejezte be, így a cash-flow 1,4 milliárdos negatívval zárt a harmadik negyedév végén. Ráadásul aggasztóan erősödő a trend: az elmúlt két negyedévben több pénzt tüntetett el a Tesla, mint az azt megelőző másfél év során.

Sem(m)i látnivaló

Ez ugyanakkor nem akadályozta meg korunk egyik nagy látnokát abban, hogy útra bocsássa a világ első, elektromos alapokon működő Tesla Semi kamiont. Ráadásul Musk a szokásos stílusában ismét olyat gurított, hogy azt nem hagyhatják figyelmen kívül legnagyobb riválisai sem. A dél-afrikai származású üzletember szerint a haszongépjárművek megvásárlásával nem csak egy forradalmi közlekedési eszközt kap a vevő, hanem egy egyedi garanciát is. Ez szavatolja, hogy az első egymillió kilométeren nem fog lerobbanni a Tesla Semi (vagy ha mégis, akkor a javítás költsége nem a tulajdonost terheli). A Los Angelesben tartott bemutatón Musk azt is beígérte, hogy a jármű üzemeltetési költsége 20 százalékkal a hagyományos, dízeles kamionoké alatt marad. Részben azért, mert gyorsabb azoknál.

"Úgy terveztük meg a kamiont, mintha az egy lövedék lenne" – nyilatkozott szerénytelenül Musk, elárulva, hogy a jármű légellenállási állandója mindössze 0,36. Ezzel néhány mai sportautót is leköröz, és parádés gyorsulást tud felmutatni. A 100 kilométer per órás sebességet mindössze 20 másodperc alatt éri el – úgy, hogy közben elhúz egy teljes platónyi rakományt (36 tonna)! Ezt a sebességet emelkedőkön is tartani tudja; olyan terepen is megbirkózik ezzel a kihívással, ahol a dízelüzemű vetélytársak már nem, vagy csak vastag koromfelhő kipöfögésével.

Elektromos töltéssel, ha nem is a végtelenbe, de tovább

A fentiekkel még korántsem ért véget a meglepő tények sora. A cég vezetője szerint a 100 kilométer per órás sebességet nagyjából 800 kilométeren keresztül folyamatosan tudja tartani a jármű anélkül, hogy közben akár csak egyszer is újra kellene tölteni az akkumulátorokat.

Ez ugyan impozáns távolság, de egy kamionnak nem ritkán ennél sokkal nagyobb távokat is meg kell tenni. Éppen ezért az üzletember beszámolt az általa csak "megacharger" néven említett szupertöltőről, melynek használatával további 600 kilométerrel növelhető a hatótáv – alig fél óra alatt. Ezek a létesítmények a napfényből szerzik energiájukat, a Tesla pedig szavatolja az újratöltések árát.

Látszik, hogy fejlesztője alaposan átgondolta a tehergépjárművek jelenlegi problémáit, mert nem csupán annyi történt, hogy áramvonalassá és elektromosan meghajthatóvá tették a Tesla Semit. A kamion mind a négy kerekébe került egy motor, ez a kialakítás pedig megakadályozza, hogy éles fordulókban vagy balesetek esetén bicskába forduljon a jármű. A fékezés során fellépő energiákat pedig természetesen visszatáplálják a rendszerbe.

Önvezetés és konvoj

Mindössze egyetlen ülés kerül a vezetőfülkébe, azt viszont középre pozícionálták, ami nem csak az útfelület jobb belátását teszi lehetővé, de biztonsági szempontokat is szolgál. Utóbbi célból került egyébként a lehető legmélyebbre a kamion súlypontja is.

Nem is Musk közlekedési eszközéről lenne szó, ha az nem tartalmazna fejlett vezetési automatizmusokat. Természetesen, ahogyan a Tesla személyautóiból, úgy a Tesla Semiből sem maradhatott ki az önvezető képesség, melynek használatával a járművek a vezető figyelmetlensége esetén is saját sávjukban maradnak. Sőt, ha a sofőr valamilyen okból elvesztené eszméletét, akkor ennek észlelését követően a kamion képes önmaga biztonságos leállítására és segítség hívására (hasonlóan, ahogyan azt a Mercedes legújabb autói teszik).

Emellett konvojban is haladhat. Ez több annál, mint amit most tapasztalhatunk autópályákon: az egymás után haladó Tesla Semik valójában ilyenkor automatikusan követik az előttük levő példány útvonalát. Ezzel a megoldással még a vasúti szállításnál is olcsóbbá válhat az áruszállítás, állította a Los Angeles-i bemutatón Musk. Ugyanezt a célt segíti elő a fedélzeti számítógépekre telepíthető flottamenedzsment rendszer, mely szükségtelenné teszi külső gyártók eszközeinek vásárlását.

Van azonban egy hátránya a Tesla Seminek – leghamarabb 2019-ben kerület forgalomba. És egyelőre az ára sem ismert. Így óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy Musk vajon nem csak a Tesla nehéz pénzügyi helyzetén akart-e javítani egy paper-launch-csal? Mindenesetre, akit felcsigázott az elektromos kamion megvásárlásának lehetősége, az 5 ezer dollár előleg leszurkolásával már be is jelentheti vételi igényét.

Szén nélkül próbálkozik a hidrogén

Nem Elon Musk az egyetlen, aki meg akarja reformálni a közúti teherszállítást. A Nikola Motor szerint például a hidrogénnel hajtott kamionoké a jövő. Az ehhez szükséges, napenergiával működő töltőhálózat kialakításáról a vállalat a minap állapodott meg a norvég Nellel, mely már közel egy évszázados tapasztalattal bír a hidrogénüzletágban.
 


Összesen tizenhat hidrogénkút biztosítaná az ellátmányt a naponta 50-70 kilogrammnyi hidrogént fogyasztó kamionoknak a pilot projektben. Ezeken az állomásokon napi szinten 8 tonna hidrogént állítanának elő a kezdetekben, de ezt, a sikeres rajtot követően akár 32 tonnáig is skálázni lehet, állítja a Nikola Motor. A vállalat egyébként egészen jó háttérrel fut neki a jövőre az USA-ban beindítani tervezett hálózatnak és teherjárművek értékesítésének: utóbbiakból már elővételben több mint hétezret értékesített.

Piaci hírek

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.