A hatótávolság mellett az elektromos autózás elterjedésének másik nagy kerékkötője a közlekedési eszközök akkumulátorainak töltési ideje. Szemben napjaink benzinkútjaival, ahol maximum két perc alatt meg lehet tankolni egy autót, az elektromos járművek ennél jóval több időt (értsd: akár órákat is) igényelnek lenullázott energiatárolóik maximális kapacitásra feltornászásához.
A Continental trükkje
Ennek a hosszú és feleslegesnek tűnő, manuális beavatkozást igénylő folyamatnak vethet véget a leginkább autógumijairól ismert vállalat ötlete. A Continental ugyanis kifejlesztett egy módszert, amellyel fizikai csatlakozás, azaz vezetékek nélkül lehetne tölteni az autókat. A mikrotöltés elvére alapozott technikával jelentősen növelhető lenne a töltési helyek száma.
Az induktív töltés eljárását használta fel a Continental elméletének gyakorlatba ültetéséhez. Elektromágneses tekercsek elektromos járművekbe és az utakba történő beépítésével az autók gyakorlatilag folyamatosan tölthetők lennének, amíg olyan felületen tartózkodnak, amik (beépítetten) tartalmazzák az ehhez szükséges tekercseket. Az autóban és az útban levő tekercsek gerjesztette elektromos mező lehetővé teszi a töltés vezetékek nélküli áramlását a jármű akkumulátorába.
Egyetlen problémája van csupán az eljárásnak, hogy a hagyományos, vezetékekre alapuló töltési módszerhez képest érezhetően nagyobb veszteséggel működik. Viszont, ha ezen túllendülünk, és elterjed a technika, akkor számos helyen felbukkanhatnak az útba épített tekercsek. Képzeljük el például, ha bevásárlóközpontok vagy irodaépületek parkolóiban megjelenhetne ez a megoldás, akkor a bevásárlás, munkavégzés ideje alatt feltöltődhetnének elektromos járműveink, és nem lenne szükség az egész éjszakás betáplálásra.
Lássunk néhány konkrétumot!
11 kilowattos töltési tempó mellett a Continental vezeték nélküli töltési rendszere nagyjából minden egyes, parkolással töltött perc alatt körülbelül 1 kilométerrel növelheti meg a továbbiakban megtehető út hosszát. Egy nagybevásárlásnál ez könnyen jelenthet 50-60 kilométernyi pluszt, ha viszont az iroda parkolójában tesszük le a kocsit, akkor teljesen feltöltve kaphatjuk vissza a munkanap végén.
A Continental elképzelése gyártófüggetlen kialakítást tételez fel; attól függetlenül működne, hogy ki építette meg a töltőt. A megfelelő parkolást, a töltő feletti pontos pozícionálást egy a járműbe épített kiegészítő segítségével oldanák meg.
Bármennyire is érdekesnek hangzik a vállalat ötlete, mégsem találta fel vele a spanyolviaszt. Már jelenleg is léteznek vezeték nélküli megoldások, többek között a Tesla Model S tulajdonosai számára. A BMW pedig saját rendszerén dolgozik, igaz, a németek töltési tempója egyelőre a Continental rendszere által kínáltnak csupán felére képes.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak