A szabadalmi oltalom végével jóval könnyebbé válhat az online vásárlás.
Hirdetés
 

1999 – az utolsó év, ami még 1-essel kezdődött. Nem csak az ezredforduló volt még előttünk, de a dotcom-válság is. Az internet abban a korban még digitális vadnyugatnak számított, az ismeretlen területek meghódításáért ádáz harcok folytak. Ennek egyik eredményeként jegyezték be az Amazon 1-Click szabadalmát.

Felgyorsuló webes vásárlások

A leírás szerint a szabadalom internetes vásárlásra, annak módszerére és folyamatára vonatkozik. A nagyközönség számára legfontosabb jellemzője, hogy az egyetlen kattintással való vásárlást védette le az Amazon. Ez kétségtelenül megkönnyítette a vállalat felületén keresztül árukat, termékeket keresők vásárlásait, ugyanakkor egyben lehetetlenné is tette, hogy az Amazon riválisai is éljenek ezzel a lehetőséggel (ingyen legalábbis).

Szerencsére ezen a héten kedden lejárt a szabadalmi oltalom, ami így felforgathatja a fizetési módszerek világát. Aki vásárolt már az Amazon oldalán keresztül, tudja, milyen egyszerű egy termék megszerzése. Ez a fajta könnyebbség terjedhet el széles körben, hiszen az online kereskedőknek többé nem kell licencdíjat fizetniük az Amazon számára, ha használni akarják a 1-Click szabadalmat.

PC-s vásárlások esetén a Google, Apple és Facebook kezdeményezése révén gyorsabbá válhat a rendelés menete. A projekt lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy böngészőjükbe elmentsék fizetési és szállítási adataikat, így azokat bármelyik, a kezdeményezéshez csatlakozott weboldal esetén fel lehet használni, szükségtelenné téve az újbóli adatbevitelt.

A helyzet hasonló lesz mobil felületen is. A bevásárlókosár elhagyása, a kívánt áruk virtuális bepakolása és a folyamat feladása jelenleg nincsen egységesen kezelve az okostelefonos platformokon – az Amazon szabadalmának eddigi kötöttsége miatt. Pedig, ha valahol nagyon gyors és egyszerű ügyintézésre vágynak az internetezők, akkor az a kisebb kijelzővel rendelkező készülékek terepe.

A kezdeti ellenállás után beindult az üzlet

Még 1997-ben adta be szabadalmi kérelmét az Amazon, amit meg is ítéltek számára 1999 szeptemberében. Ez még az a korszak volt, amikor az emberek jelentős részét meg kellett győzni az online vásárlás előnyeiről és el kellett hitetni velük, hogy a hátrányok kiküszöbölhetők, pénzük nincsen nagyobb veszélyben, mintha a sarki áruházban fizetnének. Emellett az is fontos szempont volt, hogy az egyszerű vásárlás ígéretével riválisaik alá tudnak tenni (erről a gyakorlatról azóta sem szoktak le).

Nem meglepő módon alig egy hónappal később a szabadalmi oltalom odaítélését követően az Amazon be is perelte legnagyobb konkurensét, a Barnes&Noble-t, hogy a szintén könyvbizniszben utazó vállalatnál kínált online vásárlási folyamatot megnehezítse. Ez a per egészen 2002-ig tartott, amikor is a felek végül megállapodtak egymással.

Az Amazon stratégiája általánosan bejött, az internetes értékesítéssel foglalkozó cégek sorra jelentkeztek be a szabadalom licenceléséért. Az Apple például 2000-ben csatlakozott Apple.com vevőinek kényelmesebb kiszolgálása céljából. Később aztán az iTunes is megkapta a lehetőséget, így a dalok legális beszerzése is egyszerűvé válhatott.

Alternatív módszerek

Az egykor forradalmi ötletet mindeközben számos tekintetben meghaladta a világ. Napjainkban már nem olyan bonyolult érintéssel vagy érintés nélkül fizetni. A való életben még csak a tárcánkat sem kell feltétlenül elővenni, az újabb okostelefonok mind rendelkeznek NFC-támogatással. Az Apple Pay, az Android Pay, a Samsung Pay (és még számos egyéb szolgáltatás) ezt a lehetőséget igyekszik a lehető legkönnyebbé tenni. Minél egyszerűbb ugyanis a vásárlás menete, annál kevesebb a félbehagyott vásárlás, annál több pénz áramlik keresztül a tranzakciós rendszereken – és annál nagyobb lesz a szolgáltatást nyújtó vállalatok jutaléka is.

Persze nem ült babérjain az Amazon sem. A vállalat nagy újítása ezen a téren az otthonokban felbukkanó mesterséges intelligenciája, az Echo okoshangszóró vásárlási lehetőségekkel való felvértezése. Ez ugyan itthon még futurisztikusan hangzik, de az Egyesült Államokban egyáltalán nem jelent már problémát a középosztály számára, hogy hangutasítással, szóban vásároljon saját otthonából, hogy aztán az áru akár egy-két órán belül már meg is érkezzen.

Az azonosítás folyamatát a hangminta elemzése könnyítheti, szükségtelenné téve nehezen megjegyezhető jelszavak beírását. De a riválisok sem tétlenek; az Apple a pár éve használt ujjlenyomat-felismerés helyett éppen most, az iPhone X-nél jelentette be az arcfelismerésre alapuló Face ID szolgáltatását. Ennek használatakor már fizikai érintésre sincsen szükség, pusztán egyedi arcjegyeink felismerésével hitelesítjük magunkat és adunk engedélyt a kereskedőnek a kiválasztott áruk kifizetésére.

Piaci hírek

Képzeljen el egy országot, ahol két emberre jut egy megfigyelőkamera

De nem is kell elképzelni: Kína hamarosan ilyen lesz. Már most is közel 170 millió kamera figyeli az embereket a távol-keleti országban.
 
A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

Hirdetés

Agilis módszerek a szolgáltatás-menedzsmentben

Számos szervezet hozott olyan stratégiai döntést, hogy mindent agilis módszerek alapján kell csinálni. Az a felismerés indokolta ezt, hogy az elégedett ügyfelek és egy működő végtermék fontosabbak, mint a folyamatok vagy szerződések. A szolgáltatásmenedzsment területén ez különösen lényeges.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.