1999 – az utolsó év, ami még 1-essel kezdődött. Nem csak az ezredforduló volt még előttünk, de a dotcom-válság is. Az internet abban a korban még digitális vadnyugatnak számított, az ismeretlen területek meghódításáért ádáz harcok folytak. Ennek egyik eredményeként jegyezték be az Amazon 1-Click szabadalmát.
Felgyorsuló webes vásárlások
A leírás szerint a szabadalom internetes vásárlásra, annak módszerére és folyamatára vonatkozik. A nagyközönség számára legfontosabb jellemzője, hogy az egyetlen kattintással való vásárlást védette le az Amazon. Ez kétségtelenül megkönnyítette a vállalat felületén keresztül árukat, termékeket keresők vásárlásait, ugyanakkor egyben lehetetlenné is tette, hogy az Amazon riválisai is éljenek ezzel a lehetőséggel (ingyen legalábbis).
Szerencsére ezen a héten kedden lejárt a szabadalmi oltalom, ami így felforgathatja a fizetési módszerek világát. Aki vásárolt már az Amazon oldalán keresztül, tudja, milyen egyszerű egy termék megszerzése. Ez a fajta könnyebbség terjedhet el széles körben, hiszen az online kereskedőknek többé nem kell licencdíjat fizetniük az Amazon számára, ha használni akarják a 1-Click szabadalmat.
PC-s vásárlások esetén a Google, Apple és Facebook kezdeményezése révén gyorsabbá válhat a rendelés menete. A projekt lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy böngészőjükbe elmentsék fizetési és szállítási adataikat, így azokat bármelyik, a kezdeményezéshez csatlakozott weboldal esetén fel lehet használni, szükségtelenné téve az újbóli adatbevitelt.
A helyzet hasonló lesz mobil felületen is. A bevásárlókosár elhagyása, a kívánt áruk virtuális bepakolása és a folyamat feladása jelenleg nincsen egységesen kezelve az okostelefonos platformokon – az Amazon szabadalmának eddigi kötöttsége miatt. Pedig, ha valahol nagyon gyors és egyszerű ügyintézésre vágynak az internetezők, akkor az a kisebb kijelzővel rendelkező készülékek terepe.
A kezdeti ellenállás után beindult az üzlet
Még 1997-ben adta be szabadalmi kérelmét az Amazon, amit meg is ítéltek számára 1999 szeptemberében. Ez még az a korszak volt, amikor az emberek jelentős részét meg kellett győzni az online vásárlás előnyeiről és el kellett hitetni velük, hogy a hátrányok kiküszöbölhetők, pénzük nincsen nagyobb veszélyben, mintha a sarki áruházban fizetnének. Emellett az is fontos szempont volt, hogy az egyszerű vásárlás ígéretével riválisaik alá tudnak tenni (erről a gyakorlatról azóta sem szoktak le).
Nem meglepő módon alig egy hónappal később a szabadalmi oltalom odaítélését követően az Amazon be is perelte legnagyobb konkurensét, a Barnes&Noble-t, hogy a szintén könyvbizniszben utazó vállalatnál kínált online vásárlási folyamatot megnehezítse. Ez a per egészen 2002-ig tartott, amikor is a felek végül megállapodtak egymással.
Az Amazon stratégiája általánosan bejött, az internetes értékesítéssel foglalkozó cégek sorra jelentkeztek be a szabadalom licenceléséért. Az Apple például 2000-ben csatlakozott Apple.com vevőinek kényelmesebb kiszolgálása céljából. Később aztán az iTunes is megkapta a lehetőséget, így a dalok legális beszerzése is egyszerűvé válhatott.
Alternatív módszerek
Az egykor forradalmi ötletet mindeközben számos tekintetben meghaladta a világ. Napjainkban már nem olyan bonyolult érintéssel vagy érintés nélkül fizetni. A való életben még csak a tárcánkat sem kell feltétlenül elővenni, az újabb okostelefonok mind rendelkeznek NFC-támogatással. Az Apple Pay, az Android Pay, a Samsung Pay (és még számos egyéb szolgáltatás) ezt a lehetőséget igyekszik a lehető legkönnyebbé tenni. Minél egyszerűbb ugyanis a vásárlás menete, annál kevesebb a félbehagyott vásárlás, annál több pénz áramlik keresztül a tranzakciós rendszereken – és annál nagyobb lesz a szolgáltatást nyújtó vállalatok jutaléka is.
Persze nem ült babérjain az Amazon sem. A vállalat nagy újítása ezen a téren az otthonokban felbukkanó mesterséges intelligenciája, az Echo okoshangszóró vásárlási lehetőségekkel való felvértezése. Ez ugyan itthon még futurisztikusan hangzik, de az Egyesült Államokban egyáltalán nem jelent már problémát a középosztály számára, hogy hangutasítással, szóban vásároljon saját otthonából, hogy aztán az áru akár egy-két órán belül már meg is érkezzen.
Az azonosítás folyamatát a hangminta elemzése könnyítheti, szükségtelenné téve nehezen megjegyezhető jelszavak beírását. De a riválisok sem tétlenek; az Apple a pár éve használt ujjlenyomat-felismerés helyett éppen most, az iPhone X-nél jelentette be az arcfelismerésre alapuló Face ID szolgáltatását. Ennek használatakor már fizikai érintésre sincsen szükség, pusztán egyedi arcjegyeink felismerésével hitelesítjük magunkat és adunk engedélyt a kereskedőnek a kiválasztott áruk kifizetésére.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak