A Telekomnál már október 20-ától lép érvénybe az új szabályozás, de négy nappal később már mindenegyik szolgáltatónál ingyen szabadulhatunk meg a SIM locktól.
Hirdetés
 

Megszűnik egy visszás helyzet, és megszabadulunk egy újabb, értelmetlen kiadási tételtől: napokon belül megszűnik a telefonok hálózatfüggőségét biztosító kódolás feloldásáért fizetendő díj. A Telekom már október 20-ától bevezeti – és egyben egyszerűsíti is – az ingyenes dekódolást.

Nyáron döntött az NMHH

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nyáron illesztette rendeleteit az elektronikus hírközlésről szóló törvény június 15-i változásához. Az NMHH ennek keretében döntött arról is, hogy október 24-étől a szolgáltatóknak ingyenesen kell biztosítaniuk a hűségidővel és hálózatfüggőséggel értékesített telefonokat. Az új szabályozás mind a céges, mind a magán előfizetőkre vonatkozik.

Minden szolgáltató kínál hálózatfüggetlenül is készülékeket – lényegében piaci áron –, az előfizetők többséges azonban hűségidővel kedvezményes áron vagy részletfizetéssel vásárol készüléket. A kódolás biztosítja azt, hogy az ügyfél ne válogathassa össze a szolgáltatók legelőnyösebb ajánlatait, azaz a kedvezményesen vásárolt készülék az azt biztosító szolgáltató forgalmát növelje. A SIM lock során szoftveresen úgy korlátozták a készülékeket, hogy azok csak a szolgáltató SIM-kártyájának kezelésére voltak képesek.

A helyzet azért volt visszás, mert a hűségidő lejártával elvileg az ügyfél teljes tulajdonjogot szerzett a készülék fölött, ám hogy azt gyakorolhassa is, például más szolgáltató SIM kártyájávaé használhassa, azért fizetnie kellett, ráadásul nem is keveset. A legtöbbet a Telekom kérte: 15 ezer forintot, igaz, ez volt a tarifa akkor is, ha valaki a hűségidő lejárta előtt – természetesen az ilyenkor szokásos kötbér megfizetésével – kérte valaki a dekódolást. A Telenor 7500 forintot kért, a Vodafone pedig figyelembe vette, hogy lejárt-e a hűségidő. Két év hűség esetén az első évben – természetesen a kötbéren felül – 20 ezer forintot, a második évben 10 ezret, a hűségidő lejárta után viszont csak 2500 forintot kért az amúgy egyszerű műveletért.

A Telekomnál csak telefonálni kell

A szolgáltatók közül a Telenor és a Telekom maga intézte a kikódolást, míg a Vodafone ezt az ügyfeleire bízta, csak a szükséges információkat adta át. Az NMHH rendelete alapvetően csak annyi változást hoz a három szolgáltatónál, hogy nem kérnek pénzt a dekódolásért.

A Telekom bejelentette, már október 20-ától biztosítja az ingyenes dekódolást, és egyszerűsít is a folyamaton. Lakossági ügyfelek a napi 24 órájában hívható 1414-es telefonszámon az automata menüben tudják jelezni igényüket a hálózat-függetlenítésre. Meg kell adniuk a készülékük IMEI számát és egy mobilszámot, ahova a típustól függő feloldó kódot és a feloldás menetéről szóló tájékoztató linket SMS-ben küldi a cég. A telekom azt ígéri, hogy a szükséges adatok megléte esetén legkésőbb egy munkanapon belül megérkezik az SMS.

Az üzleti ügyfelek szintén így kérhetik a feloldó kódot, de számukra a 1400-s és 1435-ös telefonszám áll rendelkezésre önkiszolgáló módon, az automata menün keresztül.

A cégnél a mobilkészülékek döntő többségét már most is SIM lock nélkül értékesítik és ez így is marad a jövőben is – írja közleményében a Telekom. Ha valaki bizonytalan abban, hogy van-e SIM lock a készülékén, a telefon cikkszámából is kiderítheti, melyben az "SL" betűk jelzik a zárolás meglétét. Az iPhone-okat már csak kártyafüggetlenül lehet vásárolni a Telekomnál, azok a 7-es és korábbi verziók is kártyafüggetlenek, melyek cikkszámában szerepel az SL.

Mobilitás

A webáruházakban már létrejött a nemek közti egyenlőség

November második fele a szuperakciós Black Friday jegyében telik, a jó árak érdekében lassan már az is átszokik a webáruházakra, aki eddig idegenkedett a virtuális világtól. Hol áll ezen a téren Európa és benne Magyarország? Mekkorák az eltérések a férfiak és a nők között?
 
Hirdetés

Üzleti sikerek az unalom ellen

A budapesti gasztroforradalom két jellegzetes vállalkozását, a Budapest Bakeringet és a Budapest Makeryt egy képzőművész alapította, ám a sikerhez nagy szükség volt a digitális technológia teremtette lehetőségekre is.

A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

Hirdetés

Agilis módszerek a szolgáltatás-menedzsmentben

Számos szervezet hozott olyan stratégiai döntést, hogy mindent agilis módszerek alapján kell csinálni. Az a felismerés indokolta ezt, hogy az elégedett ügyfelek és egy működő végtermék fontosabbak, mint a folyamatok vagy szerződések. A szolgáltatásmenedzsment területén ez különösen lényeges.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.