Ki mennyit profitálhat a dolgok internetében rejlő üzleti lehetőségekből? Meglepő, de a mobilszolgáltatók többségének a bevételét nem feltétlenül növeli majd.

Az IoT mára állandósult témájává vált a távközlési iparban manapság zajló beszélgetéseknek. Vannak olyan szolgáltatók, amelyeknek a stratégiája nem is említi ezt a szegmenst, míg másokéban – ilyen az Orange, a Verizon vagy a Vodafone – központi szerepet kap.

Ez utóbbi nagyon is érthető, miután a hagyományos szolgáltatásokból 2025-ig jó esetben is csak évi 1 százalékos bővüléssel számolhat a világ mobilipara. Ezzel szemben a mobilszolgáltatók által nyújtott IoT megoldásokból akár évi 18 százalékos bevételgyarapodás is kinézhet.

Az IoT nélkül nehéz lesz megélni

A tárgyak internetére vonatkozó teljes költés, beleértve a készülékeket, az applikációkat és a hálózati hátteret, 2025-ben már meghaladhatja 200 milliárd dollárt. Ez a mutató közel az egynegyede lesz a mobilszolgáltatásokra az adott évben elköltött 888 milliárd dollárnyi teljes összegnek – állítja legfrissebb elemzésében az Analysys Mason.  

Az IoT-ra fordított költésből a hálózati rész, amiben a mobilszolgáltatók a leginkább érintettek, azonban csak 28 milliárd dollárra rúg majd, ami 3 százaléka a mobil ágazat teljes bevételének. Ahhoz tehát, hogy az IoT-ból a távközlési ipar új növekedési szegmense legyen, nem elég csak a konnektivitást bevetni.

A mobilszolgáltatóknak új stratégiákat kell kidolgozniuk, hogy minél nagyobb részt hasítsanak ki maguknak a készülékek és az alkalmazások 173 milliárd dollárra tehető, nagyobbik részéből.

Ebből az alkalmazásfejlesztés hozza a legtöbbet, 123 milliárd dollárt, míg a hardver önmagában 50 milliárdot ér. A mobilszolgáltatók egy része az IoT-hoz kapcsolódó egyéb alkotóelemek bizniszében is érdekelt lenne. Hogy ezek konkrétan melyek lennének, nem részletezi az elemzés.

Érdemes külön kezelni az IoT-bizniszt

Arra viszont felhívja a figyelmet, hogy a helyzet nagy kihívások elé állítja a mobiloperátorokat, amelyek nem igazán rendelkeznek az ilyen irányú, életképes ajánlatok kialakításához szükséges tudással. Ahhoz, hogy a hardver- és az alkalmazásszegmensből minél nagyobb bevételhez jussanak, az Analysys Mason szakértői a következőket ajánlják.  

Egyrészt jól teszik a szolgáltatók, ha az IoT-ra külön szervezeti egységet hoznak létre, amely a hagyományos biznisztől teljesen függetlenül képes önálló döntéseket hozni. Növelni érdemes a házon belüli lehetőségeket az IoT applikációk fejlesztésére. Az operátoroknak platformokat kell építeniük, hogy eljussanak az értéklánc új területeire.

Néhány szolgáltatónak már most is van önálló k+f és infokommunikációs részlege, ami iparágspecifikusan fókuszál az új képességekre és megoldásokra. Az elemzők példaként említik a Deutsche Telekom infokommunikációs leányvállalatát, a T-Systemst, amely egészségügyi platformot fejlesztett ki e-Health Connect néven. Ez támogatja az ágazathoz kapcsolódó IoT alkalmazások kifejlesztését, mint amilyen a betegek távmonitorozó rendszere. A Verizon ugyancsak a fejlesztői kezdeményezések támogatására hozta létre a ThingSpace fejlesztői ökoszisztémát.

Melegen ajánlják a szakértők a partnerségi kapcsolatok minél nagyobb arányú kiszélesítését, mivel nem minden operátor rendelkezik megfelelő képességekkel hardverek és applikációk fejlesztésére. Ez még azoknak a szolgáltatóknak is ajánlott, amelyeknek van rá házon belüli, dedikált informatikai csapata.  

Merész befektetésekre és felvásárlásokra is szükség lesz. A mobilszolgáltatók eleddig meglehetősen óvatosan közelítettek az IoT akvizíciókhoz. Kivétel ez alól a Vodafone, amely a Cobra akizíciójával próbál versenyképessé válni az autóipari IoT értéklánc minden szegletében. A Verizon is elköltött vagy 3,5 milliárd dollárt, hogy jó pozíciókat szerezzen magának a flottakezelésben, a Telia pedig a Springworksre vetett szemet annak hálózatba kötött autós platformjáért.

Az IoT jelenleg csak nagyítóval mutatható ki a legtöbb operátor bevételeiben, még azokéban is, amelyek egyébként nagy IoT üzletet visznek. A múlt év harmadik negyedévi jelentésében a Vodafone például alig 1,3 százalékot említ IoT bevételnek. A Verizon a múlt év végén még ennél is jóval kevesebbet 0,8 százalékos bevételi arányt hozott ki a dolgok internetéből.

Hazai helyzetkép és vélemények

A Magyar Telekomnál, mint korábban megírtuk, elindult az IoT-korszakot megalapozó keskenysávú NB-IoT hálózat kialakítása. Ennek a kiaknázásához partnerek bevonására is szükség van. A legutóbbi negyedéves beszámoló kapcsán kérdésünkre Szabó János gazdasági vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy jelenleg a pénzügyi, az egészségügyi, a közlekedési, illetve mostanában már az agrárszektor is érdeklődik, de a Telekom számít az államra is.

„A Telenor számára hosszú távon stratégiailag fontos ez a terület, hiszen itt valóban jelentős a  növekedési potenciál. Számos nemzetközi projektünk van ezen a téren, ezek egyelőre elsősorban a tapasztalatszerzést szolgálják.

Fontos hangsúlyozni, hogy a legtöbb termék sokkal alacsonyabb marzzsal működik, mint a hagyományos távközlési szolgáltatások, ezért csak akkor profitábilis ezen termékek fejlesztése számunkra, ha sikerül egy bizonyos méretet elérni. Nagy általánosságban véve a távközlési cégek számára jó lehetőséget jelentenek például az autóipari megoldások, mert így nagy, szabványosított piacokat lehet elérni, ellentétben például a mezőgazdasági megoldásokkal, melyek jellemzően lokálisak.

A vezeték nélküli technológiák szerepe és jelentősége felértékelődik, de ezek a termékek nem generálnak hatalmas adatforgalmat. A legtöbb szolgáltató még keresi az üzleti modellt, melyben ezeket a termékeket értékesíteni tudja és folyamatos a tanulás, tapasztalatszerzés: hatalmas a potenciál, rengeteg a kiaknázatlan lehetőség, nem véletlen a sok szolgáltatói partneri együttműködés és a startup program” – válaszolta megkeresésünkre a Telenor kommunikációs igazgatósága.

Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletág vezérigazgató-helyettese szerint a Vodafone Magyarország piaci stratégiája teljes mértékben a Vodafone csoport stratégiai iránymutatása alapján készült, és annak megfelelően valósítják meg. Ennek alapján Magyarországon is folyamatosan elemzik és azonosítják az IoT szolgáltatások szempontjából legnagyobb növekedés előtt álló iparágakat.

A hazai IoT szolgáltatások kínálatát és az egyedi fejlesztéseket a Vodafone-nál az így azonosított iparágak igényeihez igazítják. Tekintettel arra, hogy Magyarország az IoT szempontjából "követő" piacnak minősül, Király István úgy látja, hogy a magyar vállalatok körültekintő elemzés után jó eséllyel el tudják kerülni a fentebb is említett buktatókat.

Mobilitás

Titkosszolgálatoknak titkos felhőt árul az Amazon

Az AWS Secret Region szolgáltatása az amerikai kormányzati biztonsági minősítéseknek megfelelő környezetet biztosít, egyelőre csak az amerikai kormányügynökségeknek.
 
Hirdetés

Üzleti sikerek az unalom ellen

A budapesti gasztroforradalom két jellegzetes vállalkozását, a Budapest Bakeringet és a Budapest Makeryt egy képzőművész alapította, ám a sikerhez nagy szükség volt a digitális technológia teremtette lehetőségekre is.

Hirdetés
A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

Hirdetés

Agilis módszerek a szolgáltatás-menedzsmentben

Számos szervezet hozott olyan stratégiai döntést, hogy mindent agilis módszerek alapján kell csinálni. Az a felismerés indokolta ezt, hogy az elégedett ügyfelek és egy működő végtermék fontosabbak, mint a folyamatok vagy szerződések. A szolgáltatásmenedzsment területén ez különösen lényeges.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.