Csökkent a magyarországi távközlési beruházások összértéke, ám ez nem jelenti azt, hogy minden kapcsolódó területen megállt a fejlődés. Aki most képes új területekre merészkedni és kockáztatni, akár az átalakuló piac vezetőjévé is válhat.
A KSH adatai szerint a válság időszakáig az átlagos beruházási érték évi 180 és 200 milliárd forint között alakult az informatikai és telekommunikációs szektorban; ehhez képest, 2009 és 2011 között ez az érték évről évre csökkent. A Business Telecom szakértője szerint azonban a távközlési iparág számos területén továbbra is intenzív fejlesztés folyik, a szereplők részéről van kapacitás további beruházások végrehajtására, az összesen mintegy 26 millió előfizetéssel rendelkező hazai piacban pedig bőven van felvevőképesség.
Teher alatt nő a pálma ■ Míg a KSH számaiból is látható trend az utóbbi két évben a beruházások lassulását jelzi,
Takács Krisztián, a BTel szakértője szerint a makroadatok mögött egymással ellentétes, egyelőre még különböző nagyságrendű folyamatok állnak. A fő tendenciákat elsősorban a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező távközlési szereplőkre vonatkozó statisztikák határozzák meg, amelyekben a válság (és az
ehhez itthon kapcsolódó válságadó) mellett még nem következhetett be jól látható fordulat. Hiába erősödik folyamatosan a fejlesztési igény, a legnagyobb szereplők régi, mára elavult rézkábeles hálózatainak lecserélése, vagy meglévő optikai hálózataik nagyarányú továbbfejlesztése tetemes, bizonytalan megtérülésű költségekkel járna.
A nehézkes környezet ellenére, fejlesztések ma is zajlanak: a távközlési piacon vannak töretlen dinamizmussal fejlesztő szereplők, illetve több technológia, különösen a szélessávú adatátviteli megoldások területén számos új beruházás indult el. A szakértő szerint a feltörekvő cégek kifejezetten jó helyzetbe kerülhetnek, mivel ezeknél a olyamatos terjeszkedés, amelyhez elengedhetetlenek a beruházások, a megtérülést biztosító stratégia szerves része.
Az elemzés szerint a további növekedés egyértelműen lehetséges a szektor vállalatai számára, hiszen a hazai piac nyitott, továbbra is bővül, és az előfizetések összesen mintegy 26 milliós számával jelentős méretűnek számít. A kereslet csökkenésére semmiképpen nem lehet számítani: minőségi, jól működő távközlési rendszerekre mindig és mindenhol szükség van; minden háztartásban és munkahelyen alapvető a telefon, az internet vagy a televízió, a technológia pedig nemcsak gyorsan fejlődik, de világszerte egyre közelebb áll a népesség egyre nagyobb hányadához. Takács Krisztián összegzése szerint, ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, a következő években a beruházások makroszinten is növekedésnek indulhatnak, de a piac következő nagyobb átrendeződésére várhatóan jelentős hatással lesz mindaz, ami ma a fejlesztések terén zajlik.