Idén nagyon felgyorsult az a folyamat, amely a Flash-alapú tartalmak eltüntetését célozza. Az egyik legnagyobb csapás jövő kedden jön: a Chrome böngésző nem fogja alapból elindítani az ilyen hirdetéseket.

Az egykori Apple-vezér, Steve Jobs már öt évvel ezelőtt is el akarta törölni a föld színéről a Flash-technológiát. Ami akkor egyedül nem ment, most valószínűleg már sikerrel fog járni. Köszönhetően annak, hogy a témában különböző módon érintett szereplők közül idén többen is jókora csapásokat mértek az idejétmúltnak tartott formátumra.

Szeptembertől új időszámítás kezdődik

A legtöbbször az erőforrás-pazarlás és a biztonsági kockázatok miatt pokolra kívánt Flash egyik legnagyobb sírásója a Google lesz. Nem csak a YouTube tért már át alapértelmezésben a sokak által preferált HTML5-re, de egy ideje a cég hirdetési rendszerében is kötelező jelleggel konvertálni kell a Flashben megírt reklámokat.

Ha mindez nem lenne elég, a Chrome néhány nap múlva beviszi a következő megrendítő erejű horgot. A keresőcég böngészője, amelyet itthon például a legtöbben használnak, szeptember elsejétől az oldalakhoz szervesen nem kötődő Flash-tartalmakat nem fogja automatikusan lejátszani. Azt a felhasználónak kell majd engedélyezni esetenként egy-egy kattintással, vagy az alapbeállítások megváltoztatásával.

A kicsit homályos megfogalmazás ellenére egyértelmű, hogy a Google az oldalakon elhelyezett Flash-alapú reklámok "levadászására" készül. A dolog pikantériáját természetesen az adja, hogy ez a saját, egyébként is alapvetően szöveges hirdetésekre épülő hálózatát nem fogja megzavarni, ám a sok esetben még mindig a Flash bűvöletében élő riválisoknál ez bizonyosan lépéskényszert teremt.

Mások is beszálltak

A Google intézkedései önmagukban is komoly hatást válthatnak ki, de nem ők az egyetlenek, akik beszálltak a Flash ellen indított hadjáratba. A Mozilla például nyáron elégelte meg, hogy biztonsági rémálomként funkcionál a formátum, és a mostani Chrome-lépéshez hasonlóan leállították a Firefoxban az automatikus indítást. Az sem mellékes és véletlen tény, hogy a Cisco évközi biztonsági jelentésében a Flasht nevezték meg az egyik legnagyobb problémának, amivel a védekezésért felelős szakembereknek meg kell küzdeniük. De említhetjük a Facebookot is, ahonnan először a biztonsági főnöktől érkezett a Flash mögött álló Adobe felé egy erőteljes felszólítás a technológia mihamarabbi kivezetésére, majd nem sokkal később a tőzsdefelügyelethez eljuttatott jelentésében a cég már a bevételeket veszélyeztető rizikófaktorként utalt a technológiára.

Mind közül talán a legjelentősebb azonban az IAB, azaz az Interactive Advertising Bureau ezen a héten hozott döntése. Az online hirdetések iparági szabványait meghatározó testület új tervezete ugyanis már a HTML5-t favorizálja a Flash kárára. Ha valami, akkor ez bizonyosan mozgásba lendíti az eddig felettébb lassan, vagy inkább sehogy nem reagáló reklámipari és ügynökségi szereplőket.

Jobs már nem élhette meg

Ahogy a bevezetőben utaltunk rá, a Flash elleni harcot nem ma kezdték. Steve Jobs sosem a finom diplomáciai manővereiről, vagy éppen a kompromisszumokra való törekvéséről volt híres, de öt évvel ezelőtti húzása, miszerint egyszerűen kihajította a Flasht a mobil Apple-eszközökről, sokakat váratlanul ért.

Az Apple akkor a készülékek fogyasztásának szembetűnő növekedésére, a szoftver mobil környezetben mutatott gyenge teljesítményére, a kritikán aluli biztoságra és az érintőképernyős felhasználás támogatásának hiányára hivatkozott. Hozzátéve, hogy nincs kedve egy harmadik féltől származó szoftverréteget ékelni saját platformja és a fejlesztők közé. Jobs szerint már akkor sem volt szükség a Flashre a webes videózáshoz vagy bármilyen multimédiás tartalom használatához.

Akkor a kritikusok az Apple érveit azonnal ízekre szedték, több tekintetben is képmutatással vádolva a vállalatot, az Adobe vezérigazgatója pedig egy hasonlóan csípős válaszlevélben reagált a kifogásokra. Bár az Apple viszonylag hamar enyhített a Flash teljes korlátozásán, az öt évvel ezelőtt felsorolt problémák némelyike máig napirenden van. Igaz, valószínűleg már tényleg nem túl sokáig.

Piaci hírek

Úgy tűnik, a fiatalok unják a VR-szemüvegeket

Egy friss felmérés szerint nem csak azokat lesz nehéz meggyőzniük a gyártóknak, hogy fektessenek pénzt és időt a virtuális valóságba, akiknek még nincs saját VR-headsetjük.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.