A hazai online álláskereső portálokon folyamatosa több száz olyan ajánlat van, amely magyarországi szolgáltatóközpontokban végzendő munkára invitál. A szektor egyértelműen növekedési szakaszában van.
A legnagyobb hazai álláskereső portálon jelenleg mintegy 400 állásra keresnek megfelelő szakembert a magyarországi szolgáltatóközpontok, közismert rövidítéssel az SSC-k (Shared Service Center) és a BPO (Business Process Outsourcing). Jelenleg 66 központ működik az országban, és összesen több mint 30 ezer főt foglalkoztatnak.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) legfrissebb kimutatása szerint a közvetlen külföldi tőkeberuházások Magyarországon három területet – szolgáltatóközpontok, járműipar, elektronika – céloznak meg. Pozitív döntések esetén az ezek révén létrejövő új munkahelyek száma a következő években meghaladhatja a 15 ezer főt, és ennek 40 százalékát a szolgáltatóközpontok adhatják.
Magas követelmények vannak az IBM-nél ■ Az egyik legrégebbi motoros az IBM, amely két helyen is üzemeltet szolgáltatóközpontot Magyarországon. A két központ összesen több ezer főt foglalkoztat. Az 1997 óta működő székesfehérvári központ kifejezetten informatikai szolgáltatásokra specializálódott. Európai és észak-amerikai ügyfeleknek nyújt operációs rendszerekhez támogatást, adattárolás-kezelést, de vannak hálózatok távfelügyeletével kapcsolatos feladatok is.
A huszonnégy órás felügyeletet jól képzett, több nyelven beszélő informatikusok látják el – ők elsősorban Unix, Linux, Windows és MainFrame rendszerek, valamint a rajtuk futó különböző alkalmazások (SAP, DB2, Oracle) megfelelő működéséért felelnek. A világon mindössze kilenc helyen, Európában csak Csehországban és Lengyelországban található még ilyen központ, de a magyarországi közülük a legrégebbi.
Mint azt lapunknak elmondták, elsősorban a fentebb említett rendszerekhez keresnek magasan képzett, több nyelvet beszélő munkatársakat. A szakmai hozzáértés mellett fontos, hogy a jövendő munkavállaló az angolon kívül legalább egy európai nyelvet ismerjen, ami lehet az olasz, spanyol, francia, portugál, lengyel, orosz, finn vagy norvég is.
A 2004-ben alakult budapesti ISSC 80 országban nyújt 26 nyelven szolgáltatásokat az IBM ügyfeleinek, valamint a cég saját egységeinek is. De nemcsak IT-t szolgáltat. HR-es, pénzügyi, beszerzési és belső ellenőrzési folyamatokat is végez, valamint ügyfélszolgálati és értékesítéstámogatási feladatokat is ellát, az IBM Global Financing részleg pedig az IBM-ügyfelek IT- szerződéseinek finanszírozásával foglalkozik.
Tavaly a budapesti központba telepítették az IBM globális beszerzési tevékenységének egy részét, így Sanghaj, Csengdu, Bangalore és Szófia mellett ez az ötödik ilyen IBM központ a világon, és itt dolgozik a vállalat globális beszerzési vezetője is. Az IBM Európában létesített SSC központjai közül a budapesti nyújtja a legtöbb szolgáltatást.
Jellemzően pénzügyi vagy bérszámfejtői háttérrel rendelkező szakembereket keresnek, akikkel szemben szintén alapelvárás, hogy az angol mellett legalább még egy idegen nyelvet beszéljenek. A szolgáltatás jellegéből fakadóan a Magyarországon ritkának számító nyelveket (pl. arab, észt, litván) beszélőkre is utaznak.
Mindeközben a többségében pályakezdő álláskeresők projektmenedzsment állásokra, illetve inkább csak angol nyelvtudást igénylő pozíciókra jelentkezik. Ezekből viszont általában kevesebb az ajánlat.
A legnagyobb szolgáltatóközpont-beruházók* Magyarországon
Megjegyzés: * Néhány cég több központot is működtet Magyarországon;
** Becsült adat (Forrás: HITA)
Díjazzák a német mentalitást ■ A szolgáltatói szektor legnagyobb magyarországi munkáltatójánál, az IT Services Hungary Kft.-nél (ITSH) mára 3200 főre duzzadt az induláskori 400 fős létszám. A vállalat fő tevékenysége az infokommunikációs outsourcing és a rendszerintegráció, és négy részlegből (Budapest, Debreceni, Pécs, Szeged) szolgálja ki a többségében nemzetközi ügyfeleit. A cég portfoliójában az összes, széles körben alkalmazott szoftver- és hardverplatform támogatása szerepel, SAP-megoldások, távoli és helyi szerverüzemeltetés, valamint hálózatmenedzselés és hálózatfelügyelet is megtalálható.
Az, hogy a cég szolgáltatási területe 90 százalékban a külföld, azon belül is főleg Németország, amiatt alakult így, mert a megbízásokat az anyacég, a T-Systems International szerzi, és lényegeben kiszervezi, többek között az ITSH-nak.
Jól jön a lehetőségek további kiaknázásához, hogy sok magyar IT-szakember nemcsak angolul, hanem németül is jól beszél. Az itteni jogi és adózási környezet is hasonlít a németre, míg az infrastrukturális körülmények megfelelően fejlettek ahhoz, hogy a nemzetközi szolgáltatás folyamatosan garantálható legyen.
A korábbi évekhez hasonlóan, idén is több száz fős bővüléssel számolnak. A magasabb kvalifikációt igénylő innovatív, elsősorban kutatás-fejlesztés típusú tevékenységek bővítését tervezik. Ennek egyik mozgatórugója, hogy az ilyen profil kormányzati támogatást is élvez, vannak komolyabb pályázatok.
A szolgáltatóközpontokban kiegyensúlyozott a nemek aránya
Az ITSH-nál nemcsak a munkaerőpiacról szerzik be a szakembereket, hanem belső erőforrásokból is törekednek az utánpótlásra, amit költséghatékony megoldásnak tartanak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a frissen felvett dolgozók számára jó karrierutat is tudnak biztosítnai. A cégnél meghirdetett állásokra a képzett, idegen nyelveket beszélő, speciális képzettséggel rendelkező informatikusok mellett olyanokat is várnak, akiknek semmiféle IT- szaktudásuk sincs, de nyitottak és fogékonyak az informatika iránt – mondták el a cégnél lapunknak.
Diploma nélkül is megy ■ A HP SSC-je 1500 főnek, azaz a vállalat által Magyarországon foglalkoztatott 2300 szakember több mint felének ad munkát. A szolgáltatóközpont főként infrastruktúra-üzemeltetési és üzletifolyamat-támogatást nyújt a többféle ágazatban is működő partnereknek.
A magyar SSC-t a közelmúltban
a kiemelt nyolc globális HP-központ egyikévé tette az anyavállalat menedzsmentje. Ha sikerül újabb ügyfeleket szerezni, tovább bővülhet a létszám, amellyel szemben itt is csak a minimum az angol nyelvtudás. Az SSC-s pozíciókban azonban a szakirányú diploma nem elvárás, bár előnyt jelenthet. "Az IT olyan terület, ahol nagyon sokan autodidakta módon tesznek szert tudásra, tehát ebből adódóan feleslegesnek tartjuk, hogy ragaszkodjunk a diplomához" – válaszolták megkeresésünkre.
Bővülő globális piacon dolgoznak ■ A szolgáltatóközpontok globális piaca folyamatosan bővült az elmúlt években, és hasonló tendenciára lehet a következő években is számítani. Az Ernst&Young legutóbbi jelentése szerint a szektor bevételei az idénre előrejelzett 170 ezer milliárd dollárról 2015-re 190 ezer milliárd dollárra nőhetnek.
Eközben generációváltás is zajlik a szolgáltatóközpontokban. Az egyes egységekben egyre komplexebbé válnak a feladatok, másrészt a központok egyre jobban globalizálódnak. Az utóbbi két évben folyamatosan csökken az első generációs, döntően egy-egy funkciót ellátó központok aránya, és helyüket a második generációs, ún. "multifunkciós" globális üzleti szolgáltatók veszik át – emeli ki az idézett tanulmány.