A hazai online álláskereső portálokon folyamatosa több száz olyan ajánlat van, amely magyarországi szolgáltatóközpontokban végzendő munkára invitál. A szektor egyértelműen növekedési szakaszában van.
A legnagyobb hazai  álláskereső portálon jelenleg mintegy 400 állásra keresnek megfelelő szakembert a magyarországi szolgáltatóközpontok, közismert rövidítéssel az SSC-k (Shared Service Center) és a BPO (Business Process Outsourcing). Jelenleg 66 központ működik az országban, és összesen több mint 30 ezer főt foglalkoztatnak.

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) legfrissebb kimutatása szerint a közvetlen külföldi tőkeberuházások Magyarországon három területet – szolgáltatóközpontok, járműipar, elektronika – céloznak meg. Pozitív döntések esetén az ezek révén létrejövő új munkahelyek száma a következő években meghaladhatja a 15 ezer főt, és ennek 40 százalékát a szolgáltatóközpontok adhatják.



Magas követelmények vannak az IBM-nél
Az egyik legrégebbi motoros az IBM, amely két helyen is üzemeltet szolgáltatóközpontot Magyarországon. A két központ összesen több ezer főt foglalkoztat. Az 1997 óta működő székesfehérvári központ kifejezetten informatikai szolgáltatásokra specializálódott. Európai és észak-amerikai ügyfeleknek nyújt operációs rendszerekhez támogatást, adattárolás-kezelést, de vannak hálózatok távfelügyeletével kapcsolatos feladatok is.

A huszonnégy órás felügyeletet jól képzett, több nyelven beszélő informatikusok látják el – ők elsősorban Unix, Linux, Windows és MainFrame rendszerek, valamint a rajtuk futó különböző alkalmazások (SAP, DB2, Oracle) megfelelő működéséért felelnek. A világon mindössze kilenc helyen, Európában csak Csehországban és Lengyelországban található még ilyen központ, de a magyarországi közülük a legrégebbi.

Mint azt lapunknak elmondták, elsősorban a fentebb említett rendszerekhez keresnek magasan képzett, több nyelvet beszélő munkatársakat. A szakmai hozzáértés mellett fontos, hogy a jövendő munkavállaló az angolon kívül legalább egy európai nyelvet ismerjen, ami lehet az olasz, spanyol, francia, portugál, lengyel, orosz, finn vagy norvég is.

A 2004-ben alakult budapesti ISSC 80 országban nyújt 26 nyelven szolgáltatásokat az IBM ügyfeleinek, valamint a cég saját egységeinek is. De nemcsak IT-t szolgáltat. HR-es, pénzügyi, beszerzési és  belső ellenőrzési folyamatokat is végez, valamint ügyfélszolgálati és értékesítéstámogatási feladatokat is ellát, az IBM Global Financing részleg pedig az IBM-ügyfelek IT- szerződéseinek finanszírozásával foglalkozik.

Tavaly a budapesti központba telepítették az IBM globális beszerzési tevékenységének egy részét, így Sanghaj, Csengdu, Bangalore és Szófia mellett ez az ötödik ilyen IBM központ a világon, és itt dolgozik a vállalat globális beszerzési vezetője is. Az IBM Európában létesített SSC központjai közül a budapesti nyújtja a legtöbb szolgáltatást.

Jellemzően pénzügyi vagy bérszámfejtői háttérrel rendelkező szakembereket keresnek, akikkel szemben szintén alapelvárás, hogy az angol mellett legalább még egy idegen nyelvet beszéljenek. A szolgáltatás jellegéből fakadóan a Magyarországon ritkának számító nyelveket (pl. arab, észt, litván) beszélőkre is utaznak.

Mindeközben a többségében pályakezdő álláskeresők projektmenedzsment állásokra, illetve inkább csak angol nyelvtudást igénylő pozíciókra jelentkezik. Ezekből viszont általában kevesebb az ajánlat.

A legnagyobb szolgáltatóközpont-beruházók* Magyarországon

Megjegyzés: * Néhány cég több központot is működtet Magyarországon;
** Becsült adat
(Forrás: HITA)


Díjazzák a német mentalitást A szolgáltatói szektor legnagyobb magyarországi munkáltatójánál, az IT Services Hungary Kft.-nél (ITSH) mára 3200 főre duzzadt az induláskori 400 fős létszám. A vállalat fő tevékenysége az infokommunikációs outsourcing és a rendszerintegráció, és négy részlegből (Budapest, Debreceni, Pécs, Szeged) szolgálja ki a többségében nemzetközi ügyfeleit. A cég portfoliójában az összes, széles körben alkalmazott szoftver- és hardverplatform támogatása szerepel, SAP-megoldások, távoli és helyi szerverüzemeltetés, valamint hálózatmenedzselés és hálózatfelügyelet is megtalálható.

Az, hogy a cég szolgáltatási területe 90 százalékban a külföld, azon belül is főleg Németország, amiatt alakult így, mert a megbízásokat az anyacég, a T-Systems International szerzi, és lényegeben kiszervezi,  többek között az ITSH-nak.

Jól jön a lehetőségek további kiaknázásához, hogy sok magyar IT-szakember nemcsak angolul, hanem németül is jól beszél. Az itteni jogi és adózási környezet is hasonlít a németre, míg az infrastrukturális körülmények megfelelően fejlettek ahhoz, hogy a nemzetközi szolgáltatás folyamatosan garantálható legyen.

A korábbi évekhez hasonlóan, idén is több száz fős bővüléssel számolnak. A magasabb kvalifikációt igénylő innovatív, elsősorban kutatás-fejlesztés típusú tevékenységek bővítését tervezik. Ennek egyik mozgatórugója, hogy az ilyen profil kormányzati támogatást is élvez, vannak komolyabb pályázatok.



A szolgáltatóközpontokban kiegyensúlyozott a nemek aránya

Az ITSH-nál nemcsak a munkaerőpiacról szerzik be a szakembereket, hanem belső erőforrásokból is törekednek az utánpótlásra, amit költséghatékony megoldásnak tartanak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a frissen felvett dolgozók számára jó karrierutat is tudnak biztosítnai. A cégnél meghirdetett állásokra a képzett, idegen nyelveket beszélő, speciális képzettséggel rendelkező informatikusok mellett olyanokat is várnak, akiknek semmiféle IT- szaktudásuk sincs, de nyitottak és fogékonyak az informatika iránt – mondták el a cégnél lapunknak.

Diploma nélkül is megy   
A HP SSC-je 1500 főnek, azaz a vállalat által Magyarországon foglalkoztatott 2300 szakember több mint felének ad munkát. A szolgáltatóközpont főként infrastruktúra-üzemeltetési és üzletifolyamat-támogatást nyújt a többféle ágazatban is működő partnereknek.

A magyar SSC-t a közelmúltban a kiemelt nyolc globális HP-központ egyikévé tette az anyavállalat menedzsmentje. Ha sikerül újabb ügyfeleket szerezni, tovább bővülhet a létszám, amellyel szemben itt is csak a minimum az angol nyelvtudás. Az SSC-s pozíciókban azonban a szakirányú diploma nem elvárás, bár előnyt jelenthet. "Az IT olyan terület, ahol nagyon sokan autodidakta módon tesznek szert tudásra, tehát ebből adódóan feleslegesnek tartjuk, hogy ragaszkodjunk a diplomához" – válaszolták megkeresésünkre.

A kiemeltek közé emelték a HP budapesti szolgáltatóközpontját
A hazai informatikusoknak sem fenékig tejfel
A szolgáltatóközpontok keresik a fiatal szakembereket

Bővülő globális piacon dolgoznak A szolgáltatóközpontok globális piaca folyamatosan bővült az elmúlt években, és hasonló tendenciára lehet a következő években is számítani. Az Ernst&Young legutóbbi jelentése szerint a szektor bevételei az idénre előrejelzett 170 ezer milliárd dollárról 2015-re 190 ezer milliárd dollárra nőhetnek.

Eközben generációváltás is zajlik a szolgáltatóközpontokban. Az egyes egységekben egyre komplexebbé válnak a feladatok, másrészt a központok egyre jobban globalizálódnak. Az utóbbi két évben folyamatosan csökken az első generációs, döntően egy-egy funkciót ellátó központok aránya, és helyüket a második generációs, ún. "multifunkciós" globális üzleti szolgáltatók veszik át – emeli ki az idézett tanulmány.

Agyimplantátumával robotkart is irányítana Musk egészségügyi cége

A Neuralink a héten jelentette be, hogy megkapta a pácienseken végzett kísérletekhez szükséges hatósági engedélyeket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.