Pedig az IVSZ jó ideje ebben látja a munkaerőhiány kulcsát. Ám nem biztos, hogy ezt az utat kellene követni, állítja Horn Dániel a Portfolio.hu-n írt cikkében.

A közelmúltban interjút készítettünk Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkárral, aki lapunknak arról beszélt, hogy az oktatási módszerekkel kapcsolatos problémákat kezeléséhez már az egyetemi időszakban nagy szerepe lehet a gazdasági-társadalmi háttérnek, azaz a duális képzésnek.

Az államtitkár azonban felhívta a figyelmet, hogy a duális képzés nem azonos a gyakornoki rendszerrel. "Attól még, hogy a vállalat és az egyetem egymástól függetlenül képezi valamire a hallgatót, nem lesz duális a képzés. Attól számít annak, hogy a szokásos féléves egyetemi tudásszerzéshez mindig kapcsolódik egy gyakorlati félév is, ahol a vállalat az előző félévi elméleti ismeretekhez hozzáadja a maga gyakorlati tudás részét" – mondta a Bitportnak.

Ez lényegében megegyezik azzal az elképzeléssel, amiről az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) jó ideje beszél, amikor a korszerű tudással bíró munkaerő hiányáról esik szó az iparágban.

Azt, hogy az oktatási kormányzat magáévá tette az elképzelést, nem csak az államtitkár nyilatkozatai jelzik. A Nemzeti Munkaügyi Hivatal idén elindította a Duális Szakképzés portált, amely tanulóknak, szülőknek és a piaci szereplőknek is igyekszik elmagyarázni és népszerűsíteni az oktatási formát.

A Prortfoli.hu oldalán azonban Horn Dániel oktatásgazdász írásában új megvilágításba is helyezi a duális képzést. Horn állítása az, hogy jelenleg sokkal hatásosabb lenne a tanulók alapképességeinek növelésére fordítani az erőforrásokat, mint a duális képzések fejlesztését erőltetni.

Munkavállalónak és munkaadónak is előnyös – elvileg

Mi szól a duális képzés mellett? Horn több olyan felmérést is idéz, melyek alapján egyértelműnek tűnhet, hogy azok az országok, melyekben duális képzési formákat alkalmaznak (pl. Németország, Ausztria, Svájc), sokkal hatékonyabban reagált a 2008-as válság után a munkaerő-piaci feszültségekre: a fiatalok körében sokkal kevésbé nőtt a munkanélküliség aránya, mint azokban az országokban, melyekben nem alkalmazzák ezt a képzési formát.

Mi a duális képzés?

A duális képzésben az oktatási intézmény (szakiskola, egyetem stb.) és az ipar szereplői megosztják egymás között a képzés terhét. Például fél év iskolai elméleti képzéshez valamelyik cégnél eltöltött fél évnyi gyakorlati képzés társul. A gyakorlati képzés során egy előre meghatározott tematika alapján a tanulót ugyanúgy hivatalos órák keretében oktatják, mint az iskolában. A tanulónak az iskolai és a vállalati képzésben szerzett tudásról is vizsgákon kell számot adnia.

A vállalatnál a tanuló nem végez effektív munkát, de tevékenysége kötődik a vállalat folyamataihoz, napi feladatai megoldásához pedig fel tudja használni a vállalat munkatársainak szaktudását.

Horn elismeri, hogy ez logikailag le is vezethető, hiszen a duális képzés segíti az iskolából a munkaerőpiacra történő átmenetet. Ez jó a tanulónak, mert naprakész, piacképes tudásra tehet szert, és hamarabb, zökkenőmentesen lép be a munkaerőpiacra, végső soron javítja a munkaerőpicai pozícióit. Ugyanakkor jó a vállalatnak, mert csökkenti az új, kezdő alkalmazott felvételének, csökkenti a betanítására fordított költségeket.

Ott működik, ahol van hagyománya

Csakhogy Horn arra is felhívja a figyelmet, hogy azok a tanulmányok, melyek kimutatták, hogy a duális képzést működtető országokban jobbak a fiatalok munkaerőpiaci pozíció, azt is megfogalmazzák, hogy jelenleg még nem nagyon létezik olyan tanulmány, amely a két tényező szoros összefüggését is meggyőzően bizonyítaná. Lehetnek ugyanis olyan változók – mondják a kutatók –, melyek a két tényező egymásra hatását alapvetően módosíthatja. Azaz a duális képzés adaptálása egyáltalán nem garancia arra, hogy az oktatáspolitika – és persze a munkaerőt felvevő ipar – elvárásai beteljesednek.

Horn a következő okokat sorolja fel, miért lehet sikertelen a duális képzési forma Magyarországon (is).

1. A duális képzésben fellépő viszonyok (tanuló – iskola – vállalat) olyan bonyolult, hogy kényszerítő eszközökkel (aza csak törvényekkel) nehezen – értsd: egyáltalán nem – szabályozható.

2. Nehezen ellenőrizhető, hogy a vállalat valóban használható tudást ad-e, vagy csak alibi tevékenységet folytat („nem nevelek szakembert a konkurenciának”).

3. A magyar vállalatok körében kicsi az elköteleződés a képzési, továbbképzési tevékenység iránt. Horn ennek alátámasztására a Corvinus Egyetem Versenyképesség Kutató Központjának 2013-as felmérését hozza, mely szerint a vállalatoknál az ez irányú költés a személyi kiadások alig több mint két százaléka volt.

Akkor vessük el?

Bár Horn Dániel gondolatmenetének középpontjában a középfokú szakképzés áll, okfejtése jól illeszkedik a felsőfokú képzésre is. Jól látható, hogy a duális képzésbe Magyarországon hatékonyan bekapcsolódó vállalatok (Audi, Mercedes) olyan kulturális közegből jöttek, ahol a duális képzési formáknak nagyon régi hagyománya van. Mind a középfokú, mind pedig a felsőfokú szakképzés körül kialakult a megfelelő vállalati – és tanulói – kultúra. A folyamatban részt vevő felek mindegyikének hosszú távú tapasztalata abban, hogy mit nyer ezzel az együttműködéssel.

Bár ez a tapasztalat Magyarországon egyelőre hiányzik, épp az ebbe bekapcsolódó multinacionális cégek sikerei, a munkaerő megrostálásában, azaz a legjobb szakemberek megszerzésében elért sikerei valószínűleg a többi piaci szereplőt is elég gyorsan rászorítják arra, hogy kiövessék a példájukat, és – Horn szavaival élve – ne csak "potyautazzanak".

Közösség & HR

Lehet, hogy éppen most tesszük tönkre a Föld mágneses mezejét

A műholdcsordákat tenyésztő űrvállalkozók eddig is sikeresen kiakasztották néhány tudományterület képviselőit, de úgy tűnik, hogy a sornak még messze nincs vége.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.