A 35 év alatti telefonhasználók fele egy éven belül lezúzza a telefonját. Mivel drága a javítás, az összetört készülékek felét sérülten használják tovább.

A fejlett országokban a lakosság háromnegyedének van okostelefonja, amely ráadásul mindennapjainak egyik legfontosabb eszköze. Ehhez képest nagyon keveset törődnek azzal, hogy a telefonokat megvédjék a fizikai sérülésektől. Pedig ez viszonylag olcsón – egy pár ezer forintos eszközzel is – megoldható elég jó hatásfokkal.

Bár sokan féltik a telefonjukat, arra már lusták, hogy a fizikai védeleméről is gondoskodjanak, sokat pedig azért nem használnak tokot, plusz borítást, mert szerintük elrondítja a készülék dizájnját – derül ki a kiegészítőket gyártó ZAGG egy az amerikai piacon korábban lefolytatott felméréséből. (A cég a képernyővédő-piac egyik fontos szereplője olyan cégek mellett, mint a Belkin, a Bodyguardz, az intelliArmor, a Free S Speed, a Jiizii Glass, a Clarivue vagy a FeYong Digital Technology.) A kutatás során az Egyesült Államokban a 18 év feletti okostelefon- és tablethasználókat kérdeztek meg online kérdőívben.

Már az arányok is érdekesek

Az USA-ban már 2014-ben 23 milliárd dollárt költöttek a felhasználók telefonjuk és tabletjük javítására – ennek jelentős részét a képernyő cseréjére. A 23 milliárd önmagában is jelentős összeg, de ha onnan nézzük, hogy az ABI Research egy kutatása szerint a globális telefonkiegészítő-piac (tokok, képernyővédők, töltők, fülhallgatók stb.) 2015-ben 82 milliárd dollár volt – melyből egyes becslések szerint mintegy 31 milliárdot hozhattak a képernyővédők –, akkor egyenesen óriási.

A telefonnal az a probléma, hogy ma már tényleg hozzánk tapad a nap 24 órájában, azaz szinte minden élethelyzetben velünk van. Ennek megfelelően nő a sérülés kockázata is – ami a szervizköltések emelkedésében is megmutatkozik. A telefonokat érő sérülések fele olyan, hogy csak szervizben lehet javítani. A legtöbbet egyébként az iPhone-nok javítására költenek az amerikaiak: a 23 milliárdból ugyanis 10,7 milliárdot tett ki az Apple okostelefonjainak a szervizköltsége.

Az szintén érdekes adat, hogy egy készülékre átlagosan 143 dollár javítási költség jutott – ezt több, mint amennyiért egy egyszerűbb okostelefon megvásárolható. Persze az adat annyiban csalóka, hogy ez a teljes javítási költséget jelenti. A mobilok esetében azonban az egyik legnagyobb tétel épp a kijelző (lásd az alábbi grafikont három korábbi iPhone-verzió néhány alkatrészéről. A teljes képet itt nézheti meg.)

Így bántjuk a telefonunkat

A sérüléseket az esetek 38 százalékában az okozza, hogy egyszerűen leejtjük. Az ilyen balesetek felében (52 százalék) épp az egyik legdrágább alkatrész, a kijelző sérül meg – minden negyedik esetben (27 százalék) súlyosabban, azaz összetörik. A válaszadók 5 százaléka egyébként visszaeső: 12 hónap alatt háromszor is összetöri telefonja kijelzőjét. Nem véletlen, hogy a felhasználók egy része nem is rohan egyből szervizbe. A válaszadók 4,9 százaléka inkább sérült kijelzővel használja a telefonját.
 

 
iPhone alkatrészárak
Create column charts


A megkérdezettek közel ötöde (18 százalék) egyébként legalább egyszer teljes összetörte a telefonkészülékét. A férfi és a női felhasználók abban eltérnek, hogy hol rongálják leggyakrabban a telefonjukat: a férfiak a garázsban, míg a nők a fürdőszobában.

Szintén gyakoriak a vizes balesetek. A válaszadók 27 százaléka számolt be ilyenről. Több mint harmaduk (37 százalék) WC-kagylóba ejtette a telefonját, 31 százalékuk leöntötte az italával, 28 százalékuk pedig a mosogatóba ejtette.

De azért ragaszkodunk is hozzá

Azok ötödét, akik sérült készüléket használnak, nem zavarja, ha a telefon kijelzője karcos, 4 százalékát pedig az sem, ha törött. És még akkor sem javíttatják vagy cserélik a telefonjukat, ha a sérülések miatt bizonyos funkciókat nem vagy csak korlátozottan tudnak használni.

Ha a telefon használhatatlanná válik, a válaszadók mintegy harmada újra cseréli, 8 százalékuk javíttatja és ugyanannyian próbálkoznak azzal, hogy saját kezűleg javítják. 2 százalékuk pedig visszaköltözik egy meglévő régebbi készülékébe.

A válaszadók nagyjából fele egyébként vesz valamilyen védőtokot vagy fóliát, közülük 57 százalék a telefonnal együtt. A legtöbben kijelzővédőt (51 százalék) és telefontokot (48 százalék) vesznek, ez utóbbiból vízálló változatot azonban csak 12 százalékuk.

Az indiai felhasználók az igazán kemények

A képernyő sérülése egyébként világszerte az egyik leggyakoribb veszély, aminek az okostelefonok ki vannak téve. Egy 2015-ös felmérés szerint például globálisan is igaz, hogy a telefontulajdonsok fele legalább egyszer összetöri a mobilja kijelzőjét. Főleg az indiai, kínai és mexikói felhasználók bánnak durván a telefonjukkal. Persze itt azt is érdemes figyelembe venni, hogy ezekben az országokban elsősorban az olcsóbb készülékekre van kereslet, melyekbe nem feltétlenül a legújabb Gorilla Glass kerül.

Konzumer tech

Visszavonulót fújt Európában a TikTok

Az Európai Bizottságnak nagyon nem tetszett a kínai közösségi alkalmazás ösztönzőporgramja, amit olyan addiktívnak és károsnak jellemeztek, mint a dohányzást.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.