Az Apple még mindig az iPhone-okon keresi a legtöbbet, azt viszont kevesen tudják, hogy mi a második legjövedelmezőbb terméke.
Hirdetés
 

Az Apple nemrég zárta le idei negyedik pénzügyi (harmadik naptári) negyedévét, amely éves összehasonlításban ismét 12 százalékos bevételnövekedést hozott. A világ legértékesebb vállalatánál ezúttal 52,6 milliárd dollárt kaszáltak, bőven meghaladva az elemzői várakozásokat, amelyek a Yahoo Finance szerint 50,8 milliárd dolláros bevételt prognosztizáltak.

Ezzel párhuzamosan a cég nettó nyeresége a korábbi 9 milliárdról 10,7 milliárd dollárra nőtt. Az Apple ezzel már egész elképesztő készpénzállománnyal rendelkezik, bár a szóban forgó 268,9 milliárd dollár legnagyobb részt a tengerentúlon pihen, ahova a lényegesen alacsonyabb társasági adókulcs miatt szokás áttrükközni a profitot.

A társaság az előző július és szeptember között 10,3 millió iPadet értékesített, ami 11 százalékos növekedést jelent a 2016-os forgalomhoz képest, és tizenhárom egymást követő negyedév után most először állt meg az értékesített darabszám csökkenése. Ezzel párhuzamosan a Mac-ek értékesítése is 10 százalékkal 5,4 millió ra nőtt.

Egyre erősebb új lábat növesztenek

Az Apple-ről már hosszú évek óta az iPhone, az iPad, a MacBook vagy az iMac márkák jutnak legelőször az ember eszébe, és a mostani pénzügyi negyedév kapcsán is ezek a számok szerepelnek legelöl a beszámolókban. Közülük azonban csak az iPhone annyira meghatározó a cég bevételeinek szempontjából, amennyire azt a legtöbben gondolják.

Az okostelefonok már hosszú ideje az Apple forgalmának felét-kétharmadát adják, az előző 12 hónapban például összesen141 milliárd dollárt termeltek. Emellett viszont már nem a fenti, jól ismert brandek hozzák a legtöbbet a konyhára – a társaság második legjövedelmezőbb tevékenységét a szolgáltatások néven futó üzletág jelentette.

Ebbe tartozik tulajdonképpen minden, a hardverértékesítésekkel nem összefüggő tevékenység, így az Apple Music, az Apple Pay, az iTunes és az App Store, de ide sorolják az iCloud vagy mondjuk az Apple Care bevételeit is. A szolgáltatások üzletág összességében már valódi szörnyeteggé növekedett az évek során: az elmúlt évben 30 milliárd dolláros forgalmat csinált.

Ehhez képest az Apple 25,8 milliárd dollárt keresett a Mac gépeken, 19,2 milliárdot az iPad tableteken, a többi hardvereszköz (az Apple TV, az Apple Watch, a Beats, az iPod és minden, Apple márkás kiegészítő) pedig együttesen 12,9 milliárd dollár értékben fogyott.

Már az Apple sem főállású hardvergyártó

Még érdekesebb az a trend, ahogy az egyes üzletágak bevételei alakultak az elmúlt néhány évben: a szolgáltatások forgalma 2013 és 2017 között csaknem megduplázódott, míg a Mac vonal némi hullámzással stagnált vagy valamelyest növekedett, az iPad-szállítások értéke pedig 32 milliárdról csökkent a legutóbbi 19,2 milliárdra.

Ahogy arról nemrég beszámoltunk, az Apple is folyamatosan keresi a "jövőállóságot" biztosító, új bevételi forrásokat. A társaság legutóbb például a General Electrickel közösen dobott piacra olyan alkalmazáskészítő eszközöket, amelyeket többek között az erőművekbe és a sugárhajtású motoroknál használt környezetbe szánnak.

A Macek ebben az összefüggésben egyre kevésbé működnek profitközpontként, és egyre inkább olyan eszközökké válnak, amelyek támogatják a jóval nagyobb haszonkulcsot ígérő szolgáltatások értékesítését. Ma már egyre több (amerikai) szervezet dönt Macek beszerzése mellett, miután azok a teljes birtoklás költségeit (TCO) tekintve nemcsak, hogy megállják a helyüket a windowsos PC-kkel szemben, de akár alacsonyabb kiadást is jelentenek.

Piaci hírek

Nyakunkon az összehajtható Samsung okostelefon?

Egy véletlennek köszönhetően hullott le a lepel egy kísérleti készülékről.
 
A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

Hirdetés

Agilis módszerek a szolgáltatás-menedzsmentben

Számos szervezet hozott olyan stratégiai döntést, hogy mindent agilis módszerek alapján kell csinálni. Az a felismerés indokolta ezt, hogy az elégedett ügyfelek és egy működő végtermék fontosabbak, mint a folyamatok vagy szerződések. A szolgáltatásmenedzsment területén ez különösen lényeges.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.