A szeptemberben csődeljárás alá vont Hanjin buktája jó esélyt kínál az iparág technológiai fejlesztésében érdekelt vállalkozásoknak.

A világ hetedik legnagyobb tengeri szállítmányozási vállalata, a dél-koreai Hanjin Shipping augusztus legvégén menekült csődvédelembe, miután képtelen volt kigazdálkodni a folyamatos működéshez szükséges pénzügyi forrásokat. Az eset már rövid távon is hatalmas gondot okoz a világkereskedelemben, ám hosszabb távon pont egy ilyen sokkhatás segítheti az iparág szükségszerű modernizálását.

Nehezen mozdulnak

Jól érzékelteti a szegmens nagyságát, hogy bár a Hanjin csupán a teljes piac 3 százalékát birtokolja, a bejelentés pillanatában 14 milliárd dollárnyi áru sorsa vált egy csapásra bizonytalanná. Ekkora értékben voltak úton ugyanis az adott időben termékek a cég tengereken lévő hajóin. Mivel pénz hiányában a kikötők nem fogadták a konténereket, a flotta nagy része csak utasításra várva rostokolt egy helyben, vagy éppen visszafordult Dél-Korea legnagyobb kikötőjébe, ahol viszont egy idő után már képtelenek voltak fogadni az új érkezőket. Azóta sikerült némi forrást felhajtani, így a cég megkezdhette a kirakodást, de a sötét felleg ettől még sem felettük, sem általában a tengeri szállítmányozó vállalkozások felett nem oszlott el.

A probléma gyökere évtizedes múltra nyúlik vissza. A kétezres évek elején a globalizáció erősödésének és a fejlődő régiók látványos felfutásának köszönhetően hatalmas fellendülést mutatott a világkereskedelem, és így a szállítmányozási szektor is. Az évezred első évtizedének elején évente 10 százalékkal bővült a piaci torta. 2005-től ugyan ez a nyaktörő növekedés kicsit mérséklődőtt, de arra még bőven elég volt, hogy mindenki őrült módjára kezdjen kontérneket és hajókat gyártani. A 2009-es gazdasági válság azonban teljesen szétzúzta a rózsaszín jövőképet, a nemzetközi kereskedelem pedig még mostanra sem tudott annyira talpra állni, hogy munkával lássa el a felduzzasztott flottákat.

A szállítmányozási piac azonban nem csupán a fentiek miatt van nehéz helyzetben, hanem amiatt is, hogy jellemzően a múltban ragadt a szereplők mentalitása, ezért rendkívül bonyolult, nehézkes és némileg átláthatatlan feladatra vállalkozik az, aki áruját tengeren kívánja célba juttatni. 

Segíthet a technológia, ha akarják...

Egy átlagos szállítási ajánlat nagyjából húsz különböző szolgáltatásból, díjtételből áll össze, ami még a közüzemi számlák összetettségén nevelkedett szem számára is bántóan bonyolultnak tűnik. Ezen a nehezen átlátható rendszeren próbál fogást találni például a Xeneta. A startup egy globális adatbázist igyekszik kiépíteni és fenntartani, amellyel a megrendelők könnyen és azonnal össze tudnák vetni a különböző szállítmányozók ajánlatait.

A céget amúgy két iparági veterán alapította, akik azután kezdtek bele a vállalkozásba, hogy tengeri szállítmányozással foglalkozó egykori munkaadójuknál képtelenek voltak átnyomni az átláthatóbb árazást szorgalmazó ötletüket. A homályos működéssel ugyanis sok szereplőnek nincs problémája, hiszen így az ügyfeleknek nehezebb kiigazodni a sok versenytárs között. A transzparencia számukra egyenlő az árak és így a profit csökkenésével. Ha viszont elterjed az újfajta megközelítés, a "géprombolóknak" sem lesz más lehetőségük, mint beállni a sorba.

 

 

Mások a teljes folyamatot kívánják követhetőbbé tenni. Ilyen a Flexport megoldása is, ahol az ügyfél egy online felületen keresztül valós időben képes kezelni minden úton lévő szállítmányát. A cég szakértői a logisztikai feladatok és a vámügyintézés területén nyújtott segítséggel teszik teljessé a szolgáltatást.

A hongkongi Freightos a megrendelők mellett a szállítmányozó cégeknek, sőt a kereskedőknek is kínál megoldásokat, amelyekkel automatizálni tudják a logisztikával kapcsolatos papírmunkát, feladatokat - legyen szó légi, vízi, szárazföldi vagy vasúti szállításról.

És a többiek

Minden bizonnyal első körben a hagyományos megoldások digitalizálása, a szenzorokban rejlő lehetőségek kiaknázása tud majd leginkább segíteni a stagnálásban ragadt iparágon, ám a szállítmányozás területén is kezdenek feltűnni a drasztikusabb, felforgató megoldások.

 

 

Vannak már próbálkozások a terület Uberhez hasonló megreformálására, de talán ennél is izgalmasabb a Natilus víziója. A frissiben alakult vállalkozás egy Boeing 777-hez hasonló méretű drónrepülővel végezne légi szállítást. A cég számításai szerint 90 tonnányi áruval számolva a megoldásuk feleannyiba kerülne, mint a hagyományos szállítórepülős változat. Ugyan ez még mindig duplája lenne a tengeri út költségeinek, ellenben alig több mint egy nappal kellene számolni a hajó háromhetes menetidejéhez képest a példának megadott Sanghaj és Los Angeles közötti távon.

Cloud & big data

A Meta elintézné, hogy dinoszauruszok mászkáljanak minden osztályteremben

Még az ősszel megérkezhetnek az oktatási célú eszközök a Quest platformhoz, a gyártó pedig már azt magyarázza, hogy hatékonyabb virtuálisan bejárni egy múzeumot, mint ténylegesen elmenni oda.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.