Az Invitel Zrt. 80 millió, a UPC Magyarország Kft. 10 millió forint bírságot kapott a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságtól (NMHH) fogyasztói érdekeket sértő magatartása miatt. Az érintett távközlési cégek még fellebbezhetnek a döntéssel szemben a hatóság elnökénél.
Jogtalan ÁSZF-módosítás
Az NMHH az Invitelt esetében az idén január elsején egyoldalúan, az ügyfelek kárára módosított általános szerződési feltételek (ÁSZF) miatt találta vétkesnek. A vonatkozó jogszabályok szerint a szolgáltatók az előfizető számára hátrányosan csak abban az esetben jogosult lényeges kérdésben egyoldalúan módosítani az előfizetői szerződést, ha azt a körülményekben bekövetkezett, a szerződés megkötésekor előre nem látható, lényeges változás indokolja.
Az Invitel a januári módosítást egyrészt az elektronikus hírközlésről szóló törvény számlázásra vonatkozó új biztonsági követelményeinek bevezetésével, másrészt a jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltatók által alkalmazott műsordíj változásával, harmadrészt pedig utólag a körülményekben beállt változásokkal indokolt. Ezeket azonban a hatósági vizsgálat nem találta elégségesnek az egyoldalú szerződésmódosításhoz.
A ma nyilvánosságra hozott döntés értelmében az Invitelnek 80 millió forint birságot kell fizetnie. Nem úszta meg a cég vezetője sem, aki 250 ezer forintos bírságot kapott az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok ismételt megsértése miatt. Az NMHH közleménye kiemeli, hogy az Invitel egyoldalú szerződésmódosítással összefüggő gyakorlatát 2011 óta már számos alkalommal jogsértőnek találta, és többször megbírságolta a szolgáltatót, valamint felhívta figyelmét, hogy kizárólag az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokban foglalt feltételek fennállása esetén módosítsa egyoldalúan az előfizetői szerződést.
Lassan őrülnek a UPC malmai
Lényegesen kevesebbel megúszta a UPC. A társaság egy nagyjából két és fél éves ügy következményei miatt kap 10 milliós büntetést. Az NMHH még 2013. márciusában vizsgálta, hogy a UPC hatályos ÁSZF-e megfelel-e az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokban foglalt rendelkezéseknek. A vizsgálatot követő általános felügyeleti eljárás két évvel ezelőtt elmarasztaló határozattal zárult, mivel a szolgáltató vezetékes műsorterjesztés, internet-hozzáférés és bérelt vonali, valamint helyhez kötött telefon szolgáltatások nyújtására vonatkozó ÁSZF-ei jogsértőek voltak. Az NMHH az ÁSZF módosítására, és legutóbb 1,1 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a szolgáltatót.
Néhány napja a hatóság megvizsgálta, hogy a cég eleget tett-e a korábbi döntésében foglaltaknak és módosította-e a jogsértő ÁSZF-eket. A vizsgálat szerint az ÁSZF továbbra is tartalmazott jogsértő részeket, illetve több ponton hiányosságokat. Az NMHH tájékoztatása alapján a UPC csak az eljárás megindítását követően törölte a jogellenes ÁSZF feltételeket, miután tudomására jutott a vizsgálat és ezzel az egy éves késedelemmel súlyos érdeksérelmet okozott valamennyi előfizetőjének.
Mindenkire sor kerül
Az NMHH meglehetősen szorgalmasan vizsgálja, majd rendszeresen bírságra kötelezi a távközlési szolgáltatókat. Csak az elmúlt szűk egy év terméséből példának hozható a Vodafone 110 milliós ügye, a 160+2 millióra rúgó Telekom-sztori, vagy éppen a negyedmilliárdra büntetett Telenor. Az idei nyár is emlékezetes marad a sok százezer előfizetőt érintő, szintén egyoldalúan kezdeményezett szerződésmódosítások körüli hercehurca miatt, bár ez utóbbi úgy végül megegyezéssel zárult a hatóságok és az érintett távközlési cégek között.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak