A piaci felhajtás és az AI iránt mutatkozó egyre nagyobb érdeklődés arra készteti a szoftverszállítókat, hogy a mesterséges intelligenciát mindenáron beillesszék termékstratégiájukba. Ez az erőteljes nyomás akár komoly zavarokat is okozhat az adott cégek üzleti folyamataiban – állapítják meg a Gartner elemzői.
A szakemberek előrejelzése szerint 2020-ra már szinte minden új szoftveres terméket és szolgáltatást elárasztanak majd az AI-technológiák. Tavaly januárban az artificial intelligence terminológia még nem volt a top 100-ban a gartner.com-on keresett szavak között. Idén májusban viszont már a 7. legkeresettebb kifejezés volt, jelezve a téma népszerűségét és azt, hogy egyre több ügyfél gondolkodik arról, hogyan tudná, illetve hogyan kellenemindezt a digitális üzleti stratégia részévé tenni.
Az AI éveken belül befektetési prioritás lesz
A Gartner azt jósolja, hogy az AI az évtized végére az informatikai vezetők legalább egyharmadánál ott lesz a top 5 befektetési prioritás között. Ahogy növekszik a felhajtás a mesterséges intelligencia körül, egyre több szoftvergyártó is igyekszik, hogy kihasználja a technológia körül manapság tapasztalható aranylázat.
Az AI technológiák persze számos izgalmas lehetőséget nyújtanak, de a gyártók nagy része megelégszik azzal, hogy egyszerűen csak létrehozza és marketingelje a mesterséges intelligencián alapuló termékeket. Ahelyett, hogy előbb beazonosítaná a tényleges igényeket, felhasználói területeket és a technológia vásárlóknak nyújtott valódi üzleti értékét – emelik ki a piackutató szakértői.
Miközben széles körben terjed a félelem, miszerint az AI elveszi az emberek munkáját, a valóság az , hogy a mesterséges intelligenciával és a gépi tanulással összefüggő technológiák csak növelik a rendelkezésre álló humán kapacitást. A gépek lényegében jobban és gyorsabban végeznek el bizonyos feladatokat, mint az emberek. A kettő kombinációja pedig többet ér, mintha külön-külön próbálnánk kihasználni azokat.
Sok helyen hiányzik még a szükséges plusz
A piaci elemzők szerint az AI-ban rejtőző lehetőségek minél sikeresebb kiaknázásához a technológiai cégeknek világosan kell látniuk a témával összefüggő legfontosabb tételeket. Ugyanakkor zavart és későn meghozott üzleti döntéseket okozhat, ha adott cég nem tud valami látványos pluszt felmutatni a mesterséges intelligencia területén.
Az AI-piacon mozgó startupokból és a már megállapodott cégekből lassan Dunát lehetne rekeszteni, a számuk olyan gyorsan növekszik. Az általuk kínált termékek ugyanakkor „tizenkettő egy tucat” alapon semmivel sem különböztetik meg magukat a versenytársaktól, ami zavart okoz az ügyfelekben. Már több mint ezer alkalmazás- és platformfejlesztő állítja magáról, hogy mesterséges intelligencia terméket árul, vagy ezt a technológiát használja a termékeiben.
Hasonlóan a háztartási masinák környezetbarát megjelöléséhez, a technológiai cégek egy része is előszeretettel él már az „AI-agymosás”, eszközével, vagyis a termékein látványosan feltünteti az AI címkét – emeli ki a Gartner. Ez azonban édes kevés a technológia iránti bizalom megteremtéséhez. A gyártóknak inkább arra kellene fókuszálniuk, hogy minél több olyan példát gyűjtsenek össze, amelyek kézzel fogható eredményekkel is alátámasztják a mesterséges intelligencia üzleti hasznát.
Minél egyszerűbb, annál hatásosabb
Az elemzők szerint már bizonyított dolog, hogy minél kevésbé komplexek a gépi tanulási képességek, annál több végfelhasználó igényeinek felelnek meg. A Gartner ezért azt javasolja a gyártóknak, hogy ha eredményt akarnak elérni, a lehető legegyszerűbb megközelítést alkalmazzák az élenjáró AI technikáknál.
Arra sem árt odafigyelni, hogy a vevőnél is legyen meg a kellő tudás ahhoz, hogy be tudja fogadni az új technológiát. A piackutatónak a témában végzett idei felmérése is ezt támasztja alá, eszerint a válaszadók több mint a fele nevezte a legnagyobb kihívásnak az AI-val kapcsolatos ismeretek hiányát.
A kutatás azt is kimutatta, hogy manapság a vállalatok elsősorban olyan AI-megoldásokat keresnek, amelyek javítják a döntéshozatali folyamatot. Ha választhatnának, a legtöbben a dobozos AI termékeket vennék le a polcról, mintsem testreszabott változatokban gondolkodnának. Éppen ezért a szoftvergyártóknak manapság sokkal inkább arra kellene fókuszálniuk, hogy konkrét üzleti problémákra ajánljanak megoldást, ahelyett, hogy pusztán egy menő technológiát áruljanak – mutatnak rá a szakértők.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak