Az ohiói Columbus városánál egész vad közlekedésfejlesztési ötletekkel kopogtat az informatikai oktopusz egyik leányvállalata.

Egy éve, amikor még a Google-t Google-nek hívták, alapította meg a cég a Sidewalk Labs leányvállalatot, amelynek elsődleges feladata a városi élet minőségének javítása - természetesen a technológia adta lehetőségek felhasználásával. A tavalyi nagy átszervezést követően a csapat átkerült az Alphabet irányítása alá, de a cél változatlan maradt. A gyakorlati megvalósítás egyik első terepe az Egyesült Államok 15. legnagyobb városa, Columbus lehet.

Felforgatnák az életet

Az amerikai nagyváros a közlekedési minisztérium és az egykori Microsoft alapító, Paul Allen cégének közös pályázatán nyert 50 millió dolláros támogatást a metropolisz okosabbá tételéhez. Ebben a munkában szeretne a Sidewalk Labs is tevékenyen részt venni saját megoldási csomagjával. A columbusi tervekről a The Guardian számolt be részletesen, miután a munkatársak egy sor anyagot megszereztek és átnyálaztak.

Ha megvalósul az együttműködés, akkor a Sidewalk közlekedésirányító rendszerét (Flow) ingyen használhatná a város. Ez a platform a Google Maps és a szintén Google-tulajdonban lévő Waze folyamatosan frissülő, élő információira alapozva teheti gördülékenyebbé a forgalom irányítását. Szintén cél egy olyan egységes közlekedési alkalmazás megalkotása, amely egyrészt minden lehetséges utazási formát (tömegközlekedés, taxi, autómegosztó alkalmazás, biciklikölcsönzés stb.) figyelembe vesz, másrészt a várható érkezési időn kívül a költségek alapján is képes rangsort állítani.

A fentieknél sokkal radikálisabb lépés lenne a tömegközlekedés "tehermentesítése" az Uberhez hasonló szolgáltatásokkal. A Sidewalk elképzelése szerint a kedvezményes vagy ingyenes bérletekre jogosult, alacsony jövedelmű réteg számára a városnak a támogatással egyező összegben biztosítania kellene az autómegosztó appok igénybe vételét. (Egészen véletlenül a Google befektetési vállalata nagyjából 5 százalékos tulajdonosa a favorizált Ubernek.)

Parkoló kiadó

Mivel becslések szerint a városi forgalom közel harmadát a parkolóra vadászó autósok teszik ki, nem véletlenül fókuszál kiemelten is erre a témára a Sidewalk ajánlata. A cég egyrészt kamerás autók felvételei, valós idejű adatok és fejlett analitikai szoftverek segítségével igyekszik megfejteni a parkolási szokásokat, és ez alapján lehetséges üres helyeket ajánlani a sofőröknek.

Egy másik, a helyhiányt csökkentő lépés lehet az irodák, üzletek és egyéb, magántulajdonban lévő parkolók időleges bérbe adása, ami nagyjából olyan lenne, mint a szobafoglalás az Airbnb rendszerével. Tehát mondjuk egy hétfőnként zárva tartó étterem a vendégeinek fenntartott helyeket arra a napra bárkinek "kiadhatná". Ez persze inkább csak egy távoli fejlesztési javaslat, mert a technológiai fejlesztések mellett jogi módosítások is szükségesek lennének egy ilyen szolgáltatás beindításához.

Szintén nem feltétlenül lenne zökkenőmentes egy másik ötlet bevezetése, amely a keresleti helyzet alapján dinamikusan árazná be a közterületi parkolást. Például hétköznap a belvárosban drágább lenne a tarifa, hétvégén az üzleti negyedben meg olcsóbb. Csak utóbbitól a bevételek 10 százalékos növekedését remélik.

A bonyolult szisztéma lekövetésére és a parkolási díjak megfelelő beszedésére is van megoldása az Alphabet leányvállalatának. A mesterséges intelligenciával támogatott modul a parkolóőrök számára vázolna fel egy ideális bejárási útvonalat, ami becslések szerint egy közepes méretű nagyváros esetében körülbelül 4 millió dollárnyi pluszt hozhat a hatékonyabb bírságolással.

Kockázati tényezők

A felvázolt tervek egyes szakértőknél nem leltek teljes támogatásra, mivel egyrészt veszélyesnek tartják, hogy a Google ennyire rátelepedjen egy metropoliszra (például a megvalósításhoz mindenhol be kellene vezetni a Sidewalk fizetési rendszerét), másrészt a gyakorlati megvalósítás sem triviális, hiszen a város eddigi rendszereinek fejlesztése, a munkatársak képzése sok helyen olyan magas induló költséget eredményezne, amelyet képtelenek kigazdálkodni. Annyi bizonyos, hogy egyelőre a columbusi projekt sem fix még, hiszen a városvezetés még a mérlegelési fázisban tart.

A Sidewalk egyébként máshol már aktív üzemmódba kapcsolt. Egy konzorcium tagjaként például több száz ingyenes wifi-állomás telepítésébe kezdtek New York-ban a LinkNYC projekt keretében. Azt is rebesgetik, hogy a cég egy teljes kísérleti város felhúzásán dolgozik, ahol kizárólag önvezérelt autók közlekednének.

Cloud & big data

A Meta elintézné, hogy dinoszauruszok mászkáljanak minden osztályteremben

Még az ősszel megérkezhetnek az oktatási célú eszközök a Quest platformhoz, a gyártó pedig már azt magyarázza, hogy hatékonyabb virtuálisan bejárni egy múzeumot, mint ténylegesen elmenni oda.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.