Ha sikerül, az óriási fordulatot hozhat az elektromos autók piacán. A két leggyengébb pontot, a töltést és hatótávolságot is megoldanák a japán vállalatnál.
Hirdetés
 

Lendületből foglalná el az elektromos gépjárművek piacát a Toyota a saját fejlesztésű technológiáival. Az elektromos autók két legérzékenyebb pontjára lehet megoldás a japán gyártónak: a töltésre és a hatótávolságra. A Reuter egy japán napilapra hivatkozva azt írta, hogy az autógyártó teljesen új alapokra épített elektromos autókat dob piacra 2022-ben. Az autók energiaellátást olyan szilárdtest akkumulátorokkal oldaná meg, melyek néhány perc alatt teljesen feltölthetők, és hatótávolságuk megközelítené a hagyományos belső égésű motorokkal hajtott járművekét.

Jelenleg ez a két olyan pont, ami komoly akadály az elektromos autók terjedésének. Gyorstöltővel is közel fél óra kell a teljes feltöltéshez, míg a hatótávolság egyelőre 400 kilométer körül mozog optimális esetben. Fűtéssel vagy klímával – mivel azok is az akkut fogyasztják – a hatótávolság rohamosan csökken. A töltőhálózat kiépítése egyelőre lassan halad, bár valószínűleg ennek oka az is, hogy még az sem egyértelmű, hogy hosszabb távon az elektromos hajtás lesz a befutó.

A Reuters értesüléseit a Toyota szóvivője nem erősítette meg, de azt elmondta, hogy a vállalat valóban dolgozik azon, hogy a következő évtized elején szilárdtest akkumulátoros autókat dobjon piacra.

A laborok távol vannak a gyártósortól

A Toyota fejlesztései ígéretesek, és óriási gyártási tapasztalatra építve akár egyből a technológiai éllovasává tehetik a gyártót, amely épp tavaly vesztette el a világ legnagyobb autógyártója címet, 2016-ban ugyanis a Volkswagen Csoport a dízelbotrány ellenére is olyan mértékben tudta növelni eladásait, hogy megelőzte az értékesített darabszámban a japán vállalatot.

A Reuters ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy bár öt év hosszú idő, a laboratórium és a gyártósor között mindig nagy a távolság, azaz nagyon sok részletről kiderülhet menet közben, hogy bár működött laboratóriumi körülmények között, sőt a prototípus a hozta az elvártakat, a sorozatgyártásban nem működik, azaz nem felel meg a tömegtermelésben megkövetelt szigorú minőségi és megbízhatósági követelményeknek.

Az öt év más szempontból viszont túl hosszú lehet. Jelenleg is nagyon intenzíven folyik az akkumulátortechnológiák kutatása-fejlesztése. Gyártók, egyetemek, kutatóintézetek foglalkoznak a kérdéssel, és szinte havonta jelennek meg forradalminak kikiáltott újdonságok. A szilárdtest akkumulátor például már legalább két éve létezik.

A Michigani Egyetemen nyolc év kellett a kifejlesztéséhez. Nagyjából kétszer nagyobb kapacitást biztosított, mint egy hasonló térfogató lítium-ionos akku, és annál sokkal biztonságosabb is. A piaci siker azonban egyelőre várat magára. Hiába volt például a Sakti3-nak nevezett technológia befektetői között a General Motors, egyelőre nem hallani arról, hogy az amerikai autógyártó erre a technológiára építkezne. A Sakti3 honlapján jobbára a megszerzett díjakról lehet információt találni, nem a piaci sikerekről.

Jegelik a hidrogéncellát

Ez figyelmeztető jel lehet a Toyotának is. Az ugyanis egyelőre nem látszik, hogy milyen költséggel jár a szilártest akkuk előállítása, miközben a lítium-ionos technológia ára csökken.

A Toyota elsők között gyártott hibrid hajtású autókat – méltán népszerűek is –, de mellette esélyt adott a hidrogéncellának is. Tavaly óta azonban egyértelmű, hogy az elektromos hajtást preferálják. Ehhez létrehoztak egy külön részleget is, amin maga a vállalat elnöke, Akio Toyoda felügyel. Első lépésként Kínában kezdenek tisztán elektromos hajtású autókat gyártani 2019-ben, de azokban még lítium-ionos akkumulátorok lesznek.

Konzumer tech

A Qualcomm elkészült a brutálgyors 5G-s modemével

Amire megjön az első 5G-képes okostelefonok, a nagy sávszélességet ígérő technológia minden eleme készen várja a felhasználókat.
 
Hirdetés

Újra az ország legjobb startupjait keresi a Telenor

Ismét indul a Telenor Accelerate program. A résztvevőket többek között hat mentor, intenzív fejlesztőprogram és co-working iroda várja.

Hirdetés

Megújult a First Class csomag – uniós adatroaming akár 70 gigabájtig

A változtatásokkal az elsősorban üzleti ügyfelek igényeire szabott ajánlat még rugalmasabb, miközben a prémium jellege is megmarad.

A technológiai fejlődés jó, csak épp még az adatvédelmi kockázatok is nőnek vele. A vállalatoknak pedig ezzel kell valamit kezdeni a változó adatkezelési szabályozás miatt. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

A CISPE adatvédelmi magatartási kódex szerint szolgáltat az Aruba

Az Aruba Cloud minden felhőszolgáltatása megfelel azoknak az előírásoknak, amelyeket az európai felhőinfrastruktúra-szolgáltatók szakmai szövetsége adatvédelmi magatartási kódexében rögzített.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.