Európában már majdnem félezer vállalkozás fejleszt a virtuális valósághoz kapcsolódó megoldásokat, a legnagyobb csomópontok Nagy-Britanniában, Franciaországban és Svédországban alakultak ki.

Bár a technológiát általános és indokolt szkepticizmus övezi, a virtulis valóságra (VR) épülő ökoszisztéma lendületesen fejlődik. A Venture Reality Fund legújabb felmérését korábban már idéztük a kiterjesztett valóság (AR) kapcsán, de a technológiai szegmensek második negyedéves helyzetéről szóló összefoglaló a VR területen működő cégek helyzetéről is képet ad.

A társaság az AR, VR és MR (az előző kettőt összefésülő kevert valóság) megoldásokat fejlesztő startupokba való befektetésre szakosodott, eddig összesen 12 vállalkozásba pumpált körülbelül 50 millió dollárt. Összeállításában a befektetői tőke, a bevételek, az ismertség, a jelentősebb partnerségek és más szempontok alapján sorolja az egyes társaságokat a VR-szegmensbe.

A kiterjesztett valóság fő terepei jelenleg az infrastrukturális fejesztések és a szoftverfejlesztői eszközök, amelyek most alapozzák meg a későbbi termékek konzumer vagy vállalati célú felhasználását. Az utóbbi terület különösen hangsúlyos: a vállalati AR-megoldásokat fejlesztő cégek száma a VRF szerint egyetlen negyedév alatt 60 százalékkal nőtt.

Nagyrészt játék, de van benne pénz

A virtuális valóság esetében továbbra is a játék marad a legzsúfoltabb kategória, ahol a legnagyobb a piaci verseny is. A legnépszerűbb irány a felhasználói bevitel (user input), ami a test, a szemek, a végtagok vagy akár az agyhullámok interakciójára fókuszál, egyebek mellett a nemrég 23 millió dolláros befektetési kört záró brit Ultrahaptics is ezen a területen mozog.

Nominálisan mégis a 3D-s eszközökön dolgozó startupok szerzik a legtöbb befektetői pénzt, amihez nyilván nagyban hozzájárult a szintén brit Improbable májusi, 500 millió dolláros tőkeinjekciója. A VRF beszámolója egyébként most először azonosította külön kategóriakánt a hirdetési megoldásokat, mint a VR-vállalkozások saját jogon is létező fejlesztési irányát.

A riport egyik szembeötlő megállapítása, hogy az első negyedév végén csak Európában 300 társaság működött egyértelműen a VR szegmensbe sorolva, míg három hónappal később, az év közepén a VRF már 487 darabot azonosított. Ezek a kontinens minden szegletében működnek, de a súlypont egyértelműen Nagy-Britannia, ahol már 46 VR-fejlesztő cég dolgozik. Ezt Franciaország (29), Svédország (19) és Németország (15) követi.

Munkába megy a virtuális hátizsák

A virtuális és a kiterjesztett valóság közötti gyakorlati különbséget, hogy a vállalati folyamatok során érdemben is használható, B2B vagy ipari termelésre szóló alkalmazások jellemzően az AR körébe tartoznak. Ez természetesen nem jelenti, hogy a VR nem válaszolhat azokra a réspiaci igényekre, amelyek éppen az ilyen technológiák vállalati alkalmazásáról szólnak. Erre példa a HP legújabban bemutatott terméke is, ami a korábbról már jól ismert PC-s VR hátizsákot próbálja céges környezetbe ültetni.

A HP – egyébként maga is a Venture Reality Fund egyik befektetője – a Z VR Backpack nevű, új eszköze sokban hasonlít a játékosokat célzó, hátizsákba pakolt PC-kre, de a legszigorúbb szabványoknak megfelelő por-, víz- és ütésálló borítást kapott, a belsejébe pedig ugyancsak üzleti szintű hardvert pakoltak egy négymagos Core i7 vPro processzor és a 16 gigabájtos memóriával dolgozó Quadro P5200 GPU formájában.
 


A gépet elvileg a HTC Vive Business Edition headset szoros integrációjára tervezték, de a HP nem kényszeríti a vásárlókat ennek az egy eszköznek a használatára, így nyugodtan csatlakoztatható mondjuk egy Oculus Rift szemüveg is a VR hátizsákhoz. A szeptembertől megvásárolható gép 3.299 dollárba fog kerülni, ami nyilvánvalóan nem aprópénz, de a tervezett felhasználási területeken biztos, hogy nem a fizetőképességen múlik majd a kereslet.

A Z VR Backpack ugyanis a kollaboratív munkát végző kreatív szakemberek, vagy akár a virtuális harcmezőn való katonai kiképzés szempontjából jön majd szóba, és valószínűnek látszik, hogy a VR hátizsák még így is sokkal olcsóbb, mint egy dizájnstúdió vagy egy virtuális kiképző környezet felépítése. Azt pedig, hogy az eszköz mire képes, a HP egy tényleg globális kezdeményezés keretei belül demonstrálja.

Az Autodesk, az Epic Games, a Fusion, a HTC, a Launch Forth és a Technicolor is összeállt a HP-vel a Mars Home Planet projektben, amelynek célja egy milliós Mars-kolónia szimulációja, az épületektől egészen a telepesek ruházatáig. A projekt első fázisára mától lehet jelentkezni, a résztvevők feladata pedig a különféle koncepciók kvázi-gyakorlati tesztelése lesz a VR lehetőségeinek felhasználásával.
 

 

A NASA ugyancsak virtuális élményt próbál nyújtani az érdeklődőknek, a Mars 2030-ban a HTC Vive és az Oculus Rift mellett a Steamen keresztül PC-ről is egy asztronauta bőrébe lehet bújni, felfedezve a Vörös Bolygó összesen 15 mérföldnyi, valódi felvételekkel renderelt felszínét. Az élményt a 8K felbontás teszi még valóságosabbá, ami még olyasmire is lehetőséget ad, mint például a talajminták ugyancsak virtuális begyűjtése és mikroszkópos elemzése.

Az élmény a fenti platformokon 15 dollárba kerül, mint ahogy nemsokára ugyanennyiért lesz igénybe vehető a Sony PS4-en; a PlayStation VR egyelőre nem szerepel a szolgáltatás bővítésének tervei között.

Konzumer tech

Nemsokára többet isznak majd a kínai adatközpontok, mint Dél-Korea lakossága

A generatív mesterséges intelligencia világszerte megtolta az adatközponti fejlesztéseket, a szerverek hűtésére használt vízből azonban sehol sem lett több.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.