10 millió készülékről naponta 100 milliárdnyi adatot is begyűjthettek. A probléma az USA-ban került elő, de bárhol megismétlődhet.

Az elmúlt évben 11 millió internetre kapcsolódó okostévét értékesített az egyik amerikai elektronikai gyártó, a Vizio, majd 2014-től minden lehetséges adatot be is gyűjtött a használójukról – természetesen azok tudta nélkül. Azaz miközben a felhasználó nézte a tévét, őt a Vizió figyelte folyamatosan, és naplózta, hogy mit néz. A gyártó gyakorlatilag minden olyan műsorforrást megfigyelt, aminek a tévékészülék volt a kiemente. Azonosították a set-top-boxokon kerszetül érkező információkat, a kábeltévés, a DVD-lejátszóról és a különböző streaming eszközökről érkező tartalmakat stb.

Az internetes fórumokon elég hamar felbukkant a téma, így végül vállalatot 2015 novemberében bepanaszolták a fogyasztóvédelmért felelős FTC-nél (Federal Trade Commission) és New Jersey állam bíróságán is.

Nem tájékoztattak megfelelően

A gyártó hibája "mindössze" annyi volt, hogy az adatgyűjtés tényéről ésa gyűjtött adatok köréről elfelejtette egyértelműen tájékoztatni vásárlóit, és így ahhoz hozzájárulásukat sem kérte. A készülékek használati útmutatójában ugyan utalnak a smart készülékek interaktív funkciójára, amely lehetőséget ad arra, hogy a tévétulajdonos műsorajánlatokat kapjon, de arra nem hívja fel a figyelmet, hogy ehhez adatokat is gyűjt. Arról meg végképp nem árult el semmit, hogy a készülék minden aktivitását rögzíti.

A vád szerint a Vizio azt is megoldotta, hogy a nézettségi adatokat könnyen hozzá lehessen társítani fontos demográfiai adatokhoz (nem, életkor, iskolázottság, családi állapot, háztartási mérete, jövedelem stb.). Ezek így már a kellően értékes adatok voltak ahhoz, hogy el is adják a vállalat olyan ügyfeleinek, akik az adatok birtokában például célzott reklámokat tudtak küldeni a tévétulajdonosoknak.

Az FTC és a New Jersey állam főügyésze végül összesen 2,5 millió dollár büntetést szabott ki. Ebből 1,5 milliót az FTC-nek, míg 1 milliót New Jersey állam fogyasztóvédelmi hivatalának kell fizetniük – ez utóbbiból felfüggesztettek 300 ezer dollárt. Emellett a gyártónak törölnie kell minden, a fogyasztókról gyűjtött adatot.

100 milliárd adat egy nap alatt?

Az esetről az FTC blogján megjelent egy részletesebb ismertető is. Az írás szerint a Vizió a 11 millió készülékről naponta mintegy 100 milliárd adatot gyűjthetett össze. Az adathalmazt a készülékek IP-címe alapján aggregálták. Ez tette lehetővé azt is, hogy a tartalomfogyasztási szokásokat össze lehessen kapcsolni a célzott hirdetések szempontjából fontos egyéb adatokkal.

Maga az adatgyűjtés persze nem meglepő, hiszen a nagy közösségi oldalak, valamint az ingyenesen elérhető publikus felhőszolgáltatások (pl. a Gmail is) gyakorlatilag folyamatosan rögzítik, hogy mikor mit csinálunk a neten. A Vizio azonban nem ingyenes szolgáltatást kínál. De az is nagyon nagy különbség, hogy míg a Facebook vagy a Google adatgyűjtése – remélhetőleg – csak a saját szolgáltatásaikban végzett felhasználói tevékenységre korlátozódik (mit keresünk, mit osztunk meg stb.), addig a Vizio gyakorlatilag teljes képet tudott kapni arról, hogy valaki otthon milyen online és offline forrásból milyen tartalmakat fogyaszt.

Újra és újra előkerül

A lehetőség minden okostévé esetében adott. A legnagyobb probléma azonban az, hogy a felhasználók többségének gyakorlatilag esélye sincs arra, hogy észrevegye, ha a készülék gyártója adatokat gyűjt róla az eszközön keresztül.

A felhasználók megfigyelésének szélsőséges, de korántsem egyedi példája az, amit a Vizio csinált. Két éve például a Lenovóról derült ki, hogy olyan egyes notebookjait olyan gyárilag telepített szoftverrel hozta forgalomba, amely a keresőtalálatok közé szponzorált hivatkozásokat tesz be. Ennek azonban látványos jelei – és mint kiderült, komoly a biztonsági kockázatai – voltak, így a Lenovo letiltotta a program szerveroldali kommunikációját, valamint le is állította a gyári telepítését.

Konzumer tech

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.