A kis- és középvállalkozások életében megfigyelhető az a tendencia, hogy bár saját piaci és működési környezetüket ismerik, a fizetési megoldásokban rejlő lehetőségekkel egyáltalán nem vagy csak alig vannak tisztában. Mivel nem foglalkoznak nap, mint nap ennek a piacnak az alakulásával, így nehezebben jutnak el hozzájuk a piacon elérhető innovatív megoldások és azok előnyei. (x)

Mára a kereskedők jelentős része rendelkezik webáruházzal igazodva a megnövekedett fogyasztói igényekhez. A mindkét fél számára gördülékenyen működő és kezelhető szolgáltatáshoz nagymértékben hozzájárul a megfelelő fizetési stratégia kialakítása, ami növelheti a tranzakciószámot és a vásárlói lojalitást is.

A tudatos paymentstratégia tervezésének lényege, hogy a paymentszolgáltató a kereskedő konkrét működési jellemzőit megismerve ajánlja az adott termékhez, értékesítési csatornához és célcsoporthoz leginkább illeszkedő fizetési szolgáltatási konstrukciót. A fizetési módozatok tudatos megtervezése, kialakítása és alkalmazása konverziónövelő hatással bír, így kifizetődő befektetést kínál a kereskedőknek.

A tervezési szempontok

A tervezés során valójában négy kategóriát érdemes megvizsgálni a kereskedő működési környezetének vonatkozásában. A vizsgálati kategóriák sorrendje természetesen egyedi jelleggel bővíthető, de minden esetben az alább vázolt négy faktor képezi a vizsgálat alapját.

A vásárlók által használt platformok. Nem csak a fizetési szolgáltatást, hanem a teljes értékesítési csatornát érdemes a célcsoport által leginkább használt platformokhoz illeszteni. A célcsoportok böngészési és eszközhasználati szokásai eltérő elrendezésű fizetési felület alkalmazását indukálják, mivel az asztali számítógépek, vagy az okostelefonok, tabletek más-más fejlesztéseket igényelnek.

A termék/szolgáltatás jellemzői. A paymentszolgáltatás kiválasztásánál lényeges tényező, hogy pontosan mit kínál a kereskedő eladásra, és az milyen tulajdonságokkal rendelkezik. Jellegtől függően számos fizetési megoldás alkalmazható a vásárlási felületen. Például beépíthető egy egyszerű, eseti bankkártyás fizetési lehetőség, de rendszeresen vásárolt termékek esetén elérhetővé tehető a vásárlók számára a bankkártya biztonságos rögzítése is, hogy az első vásárlás után a további kifizetéseket egy kattintással elvégezhesse. Rendszeres díjú szolgáltatások esetében az első fizetés után a vásárló, amennyiben akarja, engedélyezheti a szolgáltatónak a tárolt kártya rendszeres terhelését, így a rendszeresen keletkező díj befizetését nem kell számon tartania.

Ezeken túlmenően további megoldások is elérhetők már a paymentpiacon. Ilyen például a kétlépcsős fizetés, ahol a rendelés leadásakor a kifizetendő összeg zárolásra kerül, és majd csak a tényleges teljesítést követően terhelik a vásárló kártyáját. Speciális, egyedi jellemzőkkel bíró termék vagy szolgáltatás esetén pedig alkalmazható az egyedi fizetési link, melynek keretében a vásárlók számára egyedi árral, egyedi fizetési határidővel rendelkező fizetési link generálható és küldhető ki preferencia szerint e-mailben, sms-ben vagy akár papíralapon shortlink, esetleg QR kód formájában. Már létezik olyan paymentszolgáltatás is, ami a teljes átutalási folyamatot képes menedzselni a PSD2 szabályozásnak köszönhetően, így a felhasználó úgy tud átutalást lebonyolítani, hogy nem szükséges belépnie saját netbank felületére.

A célcsoport sajátosságai. A kereskedő célcsoportja lehet demográfiai szempontból homogén, de bírhat heterogén jellemzőkkel is. Utóbbi esetben hasznos, ha a fizetési felület több nyelven elérhető, az pedig külön segítséget nyújthat a felhasználónak, ha a nyelvválasztás automatikusan alkalmazkodik a böngészőben vagy a webshopban korábban beállított nyelvhez. A fizetési felületen biztosított devizanemek szintén nagy jelentőséggel bírnak a konverziónövelésben. Ez a kereskedőnek és a vásárlónak is hasznos, hiszen jelentős járulékos költségeket spórolhatnak meg úgy, hogy nem kell az átváltás költségeivel számolni.

A vállalkozás belső munkafolyamatai. Az előző három kategória jellemzően a vásárlót helyezte a figyelem középpontjába. Nem elhanyagolható azonban a belső munkafolyamatok vizsgálata sem, illetve hogy ebbe hogyan fér bele a fizetési felület mindennapos kezelése, karbantartása. Ezért érdemes olyan paymentszolgáltatót választani, amely kiterjedt adminisztrátori felületet biztosít, folyamatosan naprakész információkkal részletes, valós idejű, exportálható tranzakciós listákkal rendelkezik, illetve a visszatérítések gyors és egyszerű kezelését képes biztosítani. Az is fontos, hogy a szolgáltató elszámolási periódus tekintetében több alternatívát is tudjon ajánlani, így a kereskedő döntheti el, hogy számára napi, heti vagy a havi elszámolás a kényelmes.

Mindenki jól jár

A kkv szektor tagjainak mindenképp, de akár nagyvállalati vonatkozásban is hasznos lehet a paymentstratégia tervezése, illetve a szolgáltató segítsége, hiszen a tervezés végeztével kialakulhat egy optimális fizetési struktúra, amihez mindenki azt teszi hozzá, amiben a legjobb. A kereskedő ismeri a termékét, a piacát, a felhasználóit, a paymentszolgáltató pedig ismeri a különböző elérhető fizetési megoldásokat.

A fizetési rendszer tervezésekor azonban nem szabad megfeledkezni a végső fogyasztókról sem, hiszen ők a folyamat kezdetén ugyanúgy jelen vannak, mint a végén. Mindennapi vásárlásaik során igényeik keletkeznek az újabb és újabb fizetési megoldásokra, amiket később a paymentszolgáltatók felhasználnak a fejlesztéseik során. Végeredményben pedig a vásárlók fogják használni a kialakított payment megoldásokat, és ők adnak visszajelzést arról, hogy a tervezés és a megvalósítás sikeres volt -e.

PSD2 – a siker kulcsa?

A kereskedőknek lépést kell tartaniuk a paymentmegoldások alkalmazása terén versenytársaikkal. Rövid időn belül – profiltól szinte teljesen függetlenül – bekövetkezhet, hogy amely kereskedő nem biztosít a fogyasztói számára megfelelő fizetési szolgáltatást, az egy idő után hátrányba kerül az innovatív megoldásokat alkalmazó piaci szereplővel szemben. A payment tervezésének tehát bele kell illeszkednie a cégfilozófiába, az üzleti tervezés szerves része kell legyen, és a mindennapi tevékenységben is hangsúlyt kell kapnia.

Az OTP Mobil mindkét termékével, a Simple mobilalkalmazással és a SimplePay online fizetési megoldással, a következő időszak egyik legjelentősebb feladatának tartja a PSD2 adta innovációs lehetőségek maximális kihasználását. A piaci kereteknek megfelelően már felkészült a PSD2 adta lehetőségek mihamarabbi megvalósítására. Az új szabályozás alkalmazásának köszönhetően az AISP és PISP szolgáltatási területeken is tervezik, hogy a kereskedők és a felhasználók találkozhassanak cégük szolgáltatásaival.

Piaci hírek

Titkosszolgálatoknak titkos felhőt árul az Amazon

Az AWS Secret Region szolgáltatása az amerikai kormányzati biztonsági minősítéseknek megfelelő környezetet biztosít, egyelőre csak az amerikai kormányügynökségeknek.
 
Hirdetés
A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

Hirdetés

Agilis módszerek a szolgáltatás-menedzsmentben

Számos szervezet hozott olyan stratégiai döntést, hogy mindent agilis módszerek alapján kell csinálni. Az a felismerés indokolta ezt, hogy az elégedett ügyfelek és egy működő végtermék fontosabbak, mint a folyamatok vagy szerződések. A szolgáltatásmenedzsment területén ez különösen lényeges.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.