Nem bízunk az online szolgáltatókban, és a személyre szabott szolgáltatások ígérete sem elég vonzó, hogy adatokat adjunk meg magunkról.

Globális jelenség, hogy egyre több felhasználó látja problémásnak a személyes adatok védelme szempontjából a mobil üzleti modelleket. Mind az ilyen modellekre építő brandekkel, mint pedig a mobiloperátorokkal szemben nő a bizalmatlanság.

Az elmúlt három évben drasztikusan visszaesett a fogyasztói bizalom, így jelenleg a fogyasztók több mint 70 százaléka nem bízná sem a brandekre, sem a mobilszolgáltatókra személyes adatát. A Syniverse megbízásából az On Device Research kutatta a témát. Nyolc országban mintegy nyolcezer ember kérdeztek meg. A felmérést az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, valamint Brazíliában, Dél-Koreában, Indiában és Kínában végezték el.

Veszélyben a perszonalizációra épülő modell

A bizalmatlanság növekedése egyre nehezebbé teszi a perszonalizált szolgáltatások nyújtását. Pedig a big data megjelenésével épp ez volt az a plusz, amivel a különböző online szolgáltatásokat nyújtó cégek és a mobil operátorok is új ügyfeleket igyekeztek szerezni. Ha azonban a felhasználók elzárkóznak a személyes adataik megadásától, az ilyen szolgáltatások kialakítása is sokkal kisebb sikerrel kecsegtet.

A modell ugyanis azt feltételezi – mondja a Syniverse marketingigazgatója, Mary Clark –, hogy a felhasználók készségesen megosztanak személyes adatokat azért, hogy cserébe személyre szabott szolgáltatásokat, illetve érdeklődésükhöz és pillanatnyi helyzetükhöz illeszkedő, releváns ajánlatokat kapjanak. Ezen alapulnak például az akciós kínálatok vagy a márkahűséget növelő programok.

Mindenkit sújt az online térben

A válaszadók 75 százaléka bizalmatlan a brandekkel (pl. kereskedelmi és pénzügyi szolgáltatók) szemben, és 71 százalékuk a kommunikációs csatornát biztosító mobilszolgáltatókkal szemben. A bizalmatlanság három fő tényezőre vezethető vissza. A felhasználók negyede egyszerűen nem hiszi el, hogy személyes adatait a cégek bizalmasan és biztonságosan kezelik. A felhasználók ötöde úgy vélik, rossz az adatok kezelésének az átláthatósága, így a most, esetleg konkrét céllal megadott adataikat a cégek a jövőben is fel fogják használni. Majdnem ugyanennyien azt is feltételezik, hogy adataikat a cégek továbbértékesítik harmadik félnek.

Felhasználói bizalom
Create column charts

A személyes adatok felhasználását kritikusan szemlélőkben van is félelem, amikor bármely szolgáltató személyes adatokat akar megtudni. És ez voltaképpen szektorfüggetlen, az egyszerű kiskereskedőre vagy egy utazásszervező cégre éppúgy igaz, mint a pénzügyi szolgáltatókra vagy a mobiloperátorokra.

Nem is meglepő, hogy önként csupán a válaszadók kevesebb mint 20 százaléka hajlandó megosztani a személyre szabott szolgáltatásokhoz szükséges gazdagabb kontextust biztosító adatokat, például lokációs adatokat, vásárlási szokásokat vagy akár a böngészési előzményeket. Ezt mutatja az alsó grafikon.

A hajlandóságnak ez az alacsony aránya arra vezethető vissza, hogy a felhasználók nem azt érzékelik, hogy a személyes adatok megadásával látványosan javult volna az ő szempontjukból a szolgáltatás. (Megjegyzendő, hogy még akkor is hajmeresztő, hogy például a böngészési előzményekhez vagy a közösségi oldalakon megjelenő személyes információkhoz a válaszadók tizede hozzáférést ad, ha az adatokat az azt felhasználó cég, szolgáltató a legnagyobb körültekintéssel, kezeli.)

A személyes adatok védelemért egyébként a többség (55 százalék) szerint elsősorban a brandeket felelősek, kevesebb mint harmaduk szerint az operátorok, és csupán 15 százalékuk véli, hogy ez a szabályzó hatóságok feladata lenne.

A teljes jelentés egy kattintásnyira letölthető.

Mobilitás

Még az idén jön az első repülő taxi

Legalábbis az Airbus ezt szeretné, a cég már ebben az évben összehozná az egyetlen utast szállító, önvezető légi taxi éles tesztjét.
 
Inspiráló munkakörnyezet, kreatív szakmai kihívások és csak ezután következne a bér? Utánajártunk, mit várnak el a hazai IT-szakemberek a mai munkaerőpiacon?

a melléklet támogatója az IThon.info

Hirdetés

Iránytű az IT piac kihívásaira

Mi lehet az alternatíva az informatikus munkaerőhiány csökkentésére, ha már a telefont szinte fel sem veszik, a LinkedIn-ről pedig leiratkoznak az IT szakemberek a túlontúl sok hasonló megkeresés miatt?

A VISZ az Infotér konferencián tárgyalta ki az IT-szakma képzési és munkaerő-piaci problémáit oktatási szakértők és cégvezetők segítségével.

2 millió forinttal díjazza a VISZ a legjobb középiskolát

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Másfél év alatt vált le a Budapest Bank szervezete a GE Capitalról. A folyamatban nagy szerepet kaptak a helyi szállítók is. Kelemen Bálint informatikai vezető (Budapest Bank) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.