Globális jelenség, hogy egyre több felhasználó látja problémásnak a személyes adatok védelme szempontjából a mobil üzleti modelleket. Mind az ilyen modellekre építő brandekkel, mint pedig a mobiloperátorokkal szemben nő a bizalmatlanság.
Az elmúlt három évben drasztikusan visszaesett a fogyasztói bizalom, így jelenleg a fogyasztók több mint 70 százaléka nem bízná sem a brandekre, sem a mobilszolgáltatókra személyes adatát. A Syniverse megbízásából az On Device Research kutatta a témát. Nyolc országban mintegy nyolcezer ember kérdeztek meg. A felmérést az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, valamint Brazíliában, Dél-Koreában, Indiában és Kínában végezték el.
Veszélyben a perszonalizációra épülő modell
A bizalmatlanság növekedése egyre nehezebbé teszi a perszonalizált szolgáltatások nyújtását. Pedig a big data megjelenésével épp ez volt az a plusz, amivel a különböző online szolgáltatásokat nyújtó cégek és a mobil operátorok is új ügyfeleket igyekeztek szerezni. Ha azonban a felhasználók elzárkóznak a személyes adataik megadásától, az ilyen szolgáltatások kialakítása is sokkal kisebb sikerrel kecsegtet.
A modell ugyanis azt feltételezi – mondja a Syniverse marketingigazgatója, Mary Clark –, hogy a felhasználók készségesen megosztanak személyes adatokat azért, hogy cserébe személyre szabott szolgáltatásokat, illetve érdeklődésükhöz és pillanatnyi helyzetükhöz illeszkedő, releváns ajánlatokat kapjanak. Ezen alapulnak például az akciós kínálatok vagy a márkahűséget növelő programok.
Mindenkit sújt az online térben
A válaszadók 75 százaléka bizalmatlan a brandekkel (pl. kereskedelmi és pénzügyi szolgáltatók) szemben, és 71 százalékuk a kommunikációs csatornát biztosító mobilszolgáltatókkal szemben. A bizalmatlanság három fő tényezőre vezethető vissza. A felhasználók negyede egyszerűen nem hiszi el, hogy személyes adatait a cégek bizalmasan és biztonságosan kezelik. A felhasználók ötöde úgy vélik, rossz az adatok kezelésének az átláthatósága, így a most, esetleg konkrét céllal megadott adataikat a cégek a jövőben is fel fogják használni. Majdnem ugyanennyien azt is feltételezik, hogy adataikat a cégek továbbértékesítik harmadik félnek.
A személyes adatok felhasználását kritikusan szemlélőkben van is félelem, amikor bármely szolgáltató személyes adatokat akar megtudni. És ez voltaképpen szektorfüggetlen, az egyszerű kiskereskedőre vagy egy utazásszervező cégre éppúgy igaz, mint a pénzügyi szolgáltatókra vagy a mobiloperátorokra.
Nem is meglepő, hogy önként csupán a válaszadók kevesebb mint 20 százaléka hajlandó megosztani a személyre szabott szolgáltatásokhoz szükséges gazdagabb kontextust biztosító adatokat, például lokációs adatokat, vásárlási szokásokat vagy akár a böngészési előzményeket. Ezt mutatja az alsó grafikon.
A hajlandóságnak ez az alacsony aránya arra vezethető vissza, hogy a felhasználók nem azt érzékelik, hogy a személyes adatok megadásával látványosan javult volna az ő szempontjukból a szolgáltatás. (Megjegyzendő, hogy még akkor is hajmeresztő, hogy például a böngészési előzményekhez vagy a közösségi oldalakon megjelenő személyes információkhoz a válaszadók tizede hozzáférést ad, ha az adatokat az azt felhasználó cég, szolgáltató a legnagyobb körültekintéssel, kezeli.)
A személyes adatok védelemért egyébként a többség (55 százalék) szerint elsősorban a brandeket felelősek, kevesebb mint harmaduk szerint az operátorok, és csupán 15 százalékuk véli, hogy ez a szabályzó hatóságok feladata lenne.
A teljes jelentés egy kattintásnyira letölthető.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak