A mobil előfizetések teljes költsége, beleértve akár egy topmodell okostelefon vásárlását is, az idei első negyedévtől Nyugat-Európa legtöbb országában csökkenő tendenciát mutat – derül ki a holland Telecompaper legfrissebb elemzéséből. A független piackutató 16 országban vizsgálta a mobil előfizetések árszintjét és hasonlította össze a fél évvel korábbi hasonló kutatás számaival. A felmérésbe bevonta a csak SIM-kártyát jelentő előfizetéseket és a topkategóriás készülékkel megfejelt ajánlatokat is. A féléves jelentésben a szakértők az előfizetések teljes bekerülési költségét vették figyelembe, beleértve a havidíjat, a vele együtt ajánlott készülék árát és az esetleges egyéb extra díjakat, vagy a promóciók költségét is.
Egyre jobban csomagoltak az ajánlatok
A 16 országra, köztük Ausztriára, Franciaországra, Németországra, Olaszországra, Svédországra és Svájcra kiterjedő felmérés érintette az összes nagyobb mobilhálózati operátor kínálatát, beleértve azok fapados brandjeit is. A szóban forgó országokban több mint 3200 ajánlattal jelentek meg a szolgáltatók, ami azonban 18 százalékkal volt kevesebb, mint a fél évvel korábbi periódusban.
A kutatás megállapította, hogy az előfizetési lehetőségek egyre nagyobb „csomagban” jelennek meg. Azoknak a csak SIM-kártyás ajánlatoknak az aránya, amelyek legalább ezer, vagy korlátlan hívást foglalnak magukban a korábbi 27 százalékról 36 százalékra nőtt. Egyre nagyobb adatcsomag is jár az előfizetésekkel, főleg Ausztriában, Dániában, Németországban, Franciaországban és Írországban, ahol ma már a több mint 2 gigás díjcsomag számít átlagosnak.
Ami a topkategóriás okostelefonnal megfejelt ajánlatokat illeti, nem meglepő a költségcsökkenés, hiszen mind a fél évvel korábbiban, mind a mostaniban a Samsung Galaxy S5-öt vették alapul az elemzők. Ennek az ára pedig idén év elején már csökkenő tendenciát mutatott, jelezve, hogy tavasszal érkezik az újabb csúcsmodell az S6-os.
Széles sávban mozognak a díjak
A felmérésbe bevont országokon belül Ausztria, Franciaország, az Egyesült Királyság és a skandináv térség maradt a legalacsonyabb mobilkommunikációs költségű hely, míg a legdrágább Görögország és Portugália. Belgium és Svájc is drágult, Hollandia ezzel szemben beállhatott a legolcsóbb mobilköltségű nyugat-európai országok közé, a többieknél vegyes kép alakult ki.
A díjak közötti sáv továbbra is széles Európában. Egy csak SIM-kártyás, ezer perc feletti hívást és 2 gigabájt feletti adatforgalmat magában foglaló előfizetés átlagos díja Dániában havi 19 euró, Görögországban 101 euró, Hollandiában pedig 36 euró, két euróval kevesebb a nyugat-európai átlagnál.
A hazai tarifák nem követik a nyugati trendet
Mindeközben Magyarországon újabb szolgáltatónál készülhettek az előfizetők a mobiltelefonáláshoz köthető díjak emelésére. Mint ismert, néhány hete a Telenor értesítette üzleti ügyfeleit, hogy esetükben két új díjtétel, a kiegészítő havidíj és a kapcsolási díj bevezetésével felfelé módosulnak a mobilos költségek, ami számítások szerint egy közepes méretű cégnél havi több ezer forintos drágulást is jelenthet.
A lépést akkor a cég vezetése azzal indokolta, hogy „az elmúlt időszakban több gazdasági tényező nem várt kiadásokat és költségnövekedést eredményezett a Telenornál, ami kedvezőtlenül érintette a társaság beszerzési és üzemeltetési tevékenységét”.
Májustól a Magyar Telekom is növelte a kis- és középvállalati ügyfeleinek szóló díjakat, ami havi nettó 800 forintos drágulást jelent a számukra. Majd alig néhány nappal később már a lakossági előfizetők kerültek sorra, őket ténylegesen júliustól érinti az áremelkedés, legyen szó akár havidíjas, akár feltöltőkártyás konstrukciókról, de drágulnak az ügyfélszolgálaton intézhető ügyek díjai is.
A percdíjak az előfizetéses díjcsomagoknál egységesen bruttó 2-4 forinttal nőnek, ami a lebeszélhető havidíjas csomagoknál kevesebb hívást jelent, mivel ezek ára nem változik. A feltöltőkártyás csomagok percdíjai 1-11 forint között emelkednek, de drágul a mobilinternetezés díja is.
Júliustól azonban az ügyfélszolgálati elintéznivalókért is többet kell fizetni, legnagyobb mértékben a díjcsomagváltás drágul, lényegében a duplájára. Ez arra készteti majd az előfizetőket, hogy a korábbiaknál nagyobb arányban használják az önkiszolgáló online ügyfélszolgálatot, mert itt továbbra is díjmentesen lehet intézni az ügyeket.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak