Bár Közép-Kelet-Európában is sokat beszélnek a kiterjesztett és a virtuális valóságról, egyelőre a térség a világpiac 3,5 százalékát adja.

Egyelőre szabad szemmel alig látható a közép-kelet-közép-európai virtuális/kiterjesztett valóság termékek és szolgáltatások piaca, de már elég nagy ahhoz, hogy érdemes legyen mérni. Az IDC legutóbbi felmérése szerint idén a régióban a lakossági és az üzleti szegmens összköltése 471 millió dollár körül várható. Ez önmagáéban igencsak szerény (összehasonlításképpen: a MOL Csoport tavalyi árbevétele közel 27-szer nagyobb, 12,6 milliárd dollár volt). A piac növekedési dinamikája azonban nagyon ígéretes. Tavaly a térségből 130 millió dollárnyi bevételre tettek szert a piacban üzletet látó cégek, a növekedés tehát igen látványos, éves szinten meghaladja a 260 százalékot.

Az évtized végén dollármilliárdokat hoz

A bevételt azonban nem csak az eszközök és a szolgáltatások adják: jó üzletnek ígérkezik a következő években is a való világra digitálisan rávarázsolt extra tartalom, ami a régióban átlagosan évi 133 százalékkal bővül, 2021-ben már csak ez 9 milliárd dollárt hoz majd.

És hogy jobban lássuk ennek a jelentőségét, érdemes összevetni a idén várt globális AR/VR piaccal: az IDC 2017-re a termékek értékesítéséből és a szolgáltatásból 13,9 milliárd dollár bevételt vár. Régiónkban érezhető egyfajta igyekezet a felzárkózásban: éves összevetésben ugyanis a globális növekedés üteme csak feleakkora (130,5 százalék), mint Közép-Kelet-Európában. Az évtized végéig egyébként globálisan átlagosan évi 198 százalékos bővülést jósolnak az elemzők, így 2020-ban már több mint 143 milliárd dolláros üzleten osztozkodhatnak a piaci szereplők.

A többi földrajzi területet nézve 2017-ben az USA-ban költenek a legtöbbet, 4,3 milliárd dollárt AR/VR technológiára, Dobogós hely jutott még a Japán nélküli ázsiai térségnek 2,6 milliárd dollárral, és nem sokkal lemaradó Nyugat-Európának közel 2,5 milliárd dollárral.

Az IDC számos sikeres AR/VR-projektet talált a térségbeli országokban. Egy romániai nagykereskedő a raktárbázisán alkalmaz AR-szemüveget az ott dolgozók munkájának könnyítésére. Csehországban a oktatási célokra használnak ilyen eszközöket. A középiskolások például okostelefon felhasználásával 3D modellekkel interaktív módon tanulhatják meg az emberi test felépítését és működését. A kutatócég a régió fontos eseményének tartja a Moszkvában rendezett AR művészeti kiállításokat is.

Egy-két évig még a konzumer kütyükre lesz kereslet

A térségből származó AR/VR bevételek legnagyobb része, közel 40 százaléka a konzumer szegmensből (hardver, szoftver, szolgáltatás) származik. Ami az üzleti felhasználást illeti, a régióban főleg az elektronikai bérgyártók, autóipari összeszerelő üzemek esetében várható idén a legtöbb beruházás AR/VR technológiába. Ez mintegy 100 millió dollárt ad a teljes piachoz.

 
IDC AR/VR global spending 2016-2021
Infogram


A következő néhány évben is a konzumer szegmens marad a legnagyobb. Főként az AR/VR-játékok népszerűek, ebben a szegmensben az éves növekedési ütem megközelítheti a 230 százalékot. Fokozatosan nő fel azonban a többi szegmens is: a kiskereskedelemben, az egészségügyben, az oktatásban és a közműágazatban szintén erőteljes növekedést vár az IDC. Idén a gyártó, feldolgozó, logisztikai és a szállítmányozási ágazat vonzza be a legnagyobb AR/VR-fejlesztéseket Közép-Kelet-Európában. A következő esztendőkben viszont az oktatási, a bemutatótermi, valamint a képzési kereslet növekszik gyorsabban.

Az IDC várakozásai szerint 2017-ben és 2018-ban inkább a virtuális valóságon alapuló rendszerekre (speciális szemüvegek, szoftver, tanácsadás, rendszerintegrációs szolgáltatások) költünk többet, mint a kiterjesztett valóság termékeire és szolgáltatásaira. Ez a konzumer szegmensnek köszönhető, amely már nagyüzemben vásárol a technológiával összefüggő hardvert, szoftvert és a fizetős tartalmat. Két év múlva azonban az AR törhet előre, miután egyre látványosabban terjed majd az üzleti felhasználása.

Piaci hírek

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.