A vállalat nyilvánossá tette a Draco forráskódját, amely századára csökkentené a 3D grafikus állományok méretét, új távlatokat nyitva azok felhasználásában.

A hardverek fejlődése időről időre új lehetőségeket nyit a virtuális valóság (VR) vagy a három dimenziós modellezés más felhasználásai előtt, de az egyre jobb monitorok vagy videokártyák önmagukban nem bonthatják le azokat a korlátokat, amelyeket ha a grafikus állományok mérete – így a le-és feltöltés sebessége vagy a tárhelyek kapacitása – állít a 3D tartalmak elé. A kézenfekvő megoldás az állományok sokkal hatékonyabb tömörítése lenne, nem véletlen, hogy az érdekelt piaci szereplők is folyamatos fejlesztéseket végeznek ezen a területen.

Maga a Google elsősorban a Chrome böngésző és a böngészőben futó alkalmazások felgyorsítása kapcsán szokott hallatni magáról, ilyen például a bő egy évvel ezelőtt közzétett Brotli tömörítési algoritmus, amelyet már a Firefox és a Microsoft Edge böngészője is támogat. A vállalat Chrome Media részlege három nappal ezelőtt hivatalos blogján jelentette be legújabb, Draco nevű nyílt forrású projetjét, amely ezúttal a 3D modellek méretét hivatott csökkenteni, méghozzá nagyon ígéretes eredménnyel.

Századára zsugorítja a 3D-s állományokat

Ahogy arra a Google bejegyzése is felhívja a figyelmet, a három dimenziós grafika ma már alapvető része nem csak a játékoknak, de a tervezőprogramoknak vagy az adatvizualizációs megoldásoknak is, nem beszélve arról, hogy a VR vagy a kiterjesztett valóság (AR) fejlesztései is jórészt a 3D modellekre épülnek. A Draco a pontfelhők és térhálók adatait, a textúra-koordinátákat, színinformációkat és a többi generikus geometriai tulajdonság adathalmazát tömöríti a jelenleg használt technológiáknál sokkal hatékonyabban.

Ez felhasználói oldalról annyit jelent, hogy az alkalmazások sokkal gyorsabban töltődnek le, illetve 3D grafikai elemek megjelenítése is sokat gyorsul a böngészőkben, az AR/VR környezetek pedig nem zabálják fel a sávszélességet, miközben a simább lesz a renderelés is. Ez azt jelenti, hogy az állományok mérete akár a század részére csökkenhet, ami az általános felhasználású (mondjuk ZIP-es) tömörítések hatékonyságával összehasonlítva is harminc-negyvenszeres javulást jelenthet. A Google Open Source Blog szemléltető ábráin mindez így néz ki:
 


Külön említést érdemel, hogy a három dimenziós grafikát a webes alkalmazásokban még tovább gyorsíthatja a Draco JavaScript dekódere, vagyis gyorsul a fájlok kicsomagolása a futtatott szkriptekből. A Google erről egy szemléltető videót is készített, amely azt hivatott bemutatni, hogy mindez akár gyenge sávszélesség mellett is biztosíthatja a grafikus megjelenítés működőképességét.

 


A Draco egyébként veszteségmentes és veszteséges modelleket is támogat: utóbbiak szóba jöhetnek például egy VR játék esetében, ahol az apró eltérések nem lényegesek, a pontfelhő-adatok tudományos célú továbbítása esetében viszont már veszteségmentes eljárásra van szükség.

Nem látványos, de sok múlk rajta

Ahogy az elmúlt években a video- és audiotartalmak tömörítése volt az internetes technológiák fejlesztésének egyik legfontosabb területe, úgy a jövőben a geometriai adatok (virtuális valóság, szenzorok) fogják elönteni a webes alkalmazásokat és a mobil képernyőket. A Draco és a hasonló fejlesztések kulcsfontosságúak lesznek az adattömeg értelmes felhasználása szempontjából, értve ez alatt a különféle szolgáltatások zökkenőmentes működését és minél szélesebb körben való hozzáférhetőségét.

A Google a Draco forráskódját már közzé is tette a GitHub-on, a JS dekóder és a three.js könyvtárral való integrációról szóló bemutatók mellett. Bár a Draco elsődlegesen a webes megoldásokra fókuszál, elvileg annak sincs semmi akadálya, hogy a megnyitott szoftver JavaScript vagy C++ változatát más célokra is igénybe vegyék. Erre minden bizonnyal sor is kerül majd, mivel a geometriai adatok tömörítése – bár a háttérben nem olyan látványos dolog, mint egy csillogó-villogó hardveres újdonság – minden bizonnyal alapvető fontosságú lesz a közeljövő három dimenziós alkalmazásaiban.

Cloud & big data

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.