A hardverek fejlődése időről időre új lehetőségeket nyit a virtuális valóság (VR) vagy a három dimenziós modellezés más felhasználásai előtt, de az egyre jobb monitorok vagy videokártyák önmagukban nem bonthatják le azokat a korlátokat, amelyeket ha a grafikus állományok mérete – így a le-és feltöltés sebessége vagy a tárhelyek kapacitása – állít a 3D tartalmak elé. A kézenfekvő megoldás az állományok sokkal hatékonyabb tömörítése lenne, nem véletlen, hogy az érdekelt piaci szereplők is folyamatos fejlesztéseket végeznek ezen a területen.
Maga a Google elsősorban a Chrome böngésző és a böngészőben futó alkalmazások felgyorsítása kapcsán szokott hallatni magáról, ilyen például a bő egy évvel ezelőtt közzétett Brotli tömörítési algoritmus, amelyet már a Firefox és a Microsoft Edge böngészője is támogat. A vállalat Chrome Media részlege három nappal ezelőtt hivatalos blogján jelentette be legújabb, Draco nevű nyílt forrású projetjét, amely ezúttal a 3D modellek méretét hivatott csökkenteni, méghozzá nagyon ígéretes eredménnyel.
Századára zsugorítja a 3D-s állományokat
Ahogy arra a Google bejegyzése is felhívja a figyelmet, a három dimenziós grafika ma már alapvető része nem csak a játékoknak, de a tervezőprogramoknak vagy az adatvizualizációs megoldásoknak is, nem beszélve arról, hogy a VR vagy a kiterjesztett valóság (AR) fejlesztései is jórészt a 3D modellekre épülnek. A Draco a pontfelhők és térhálók adatait, a textúra-koordinátákat, színinformációkat és a többi generikus geometriai tulajdonság adathalmazát tömöríti a jelenleg használt technológiáknál sokkal hatékonyabban.
Ez felhasználói oldalról annyit jelent, hogy az alkalmazások sokkal gyorsabban töltődnek le, illetve 3D grafikai elemek megjelenítése is sokat gyorsul a böngészőkben, az AR/VR környezetek pedig nem zabálják fel a sávszélességet, miközben a simább lesz a renderelés is. Ez azt jelenti, hogy az állományok mérete akár a század részére csökkenhet, ami az általános felhasználású (mondjuk ZIP-es) tömörítések hatékonyságával összehasonlítva is harminc-negyvenszeres javulást jelenthet. A Google Open Source Blog szemléltető ábráin mindez így néz ki:
Külön említést érdemel, hogy a három dimenziós grafikát a webes alkalmazásokban még tovább gyorsíthatja a Draco JavaScript dekódere, vagyis gyorsul a fájlok kicsomagolása a futtatott szkriptekből. A Google erről egy szemléltető videót is készített, amely azt hivatott bemutatni, hogy mindez akár gyenge sávszélesség mellett is biztosíthatja a grafikus megjelenítés működőképességét.
A Draco egyébként veszteségmentes és veszteséges modelleket is támogat: utóbbiak szóba jöhetnek például egy VR játék esetében, ahol az apró eltérések nem lényegesek, a pontfelhő-adatok tudományos célú továbbítása esetében viszont már veszteségmentes eljárásra van szükség.
Nem látványos, de sok múlk rajta
Ahogy az elmúlt években a video- és audiotartalmak tömörítése volt az internetes technológiák fejlesztésének egyik legfontosabb területe, úgy a jövőben a geometriai adatok (virtuális valóság, szenzorok) fogják elönteni a webes alkalmazásokat és a mobil képernyőket. A Draco és a hasonló fejlesztések kulcsfontosságúak lesznek az adattömeg értelmes felhasználása szempontjából, értve ez alatt a különféle szolgáltatások zökkenőmentes működését és minél szélesebb körben való hozzáférhetőségét.
A Google a Draco forráskódját már közzé is tette a GitHub-on, a JS dekóder és a three.js könyvtárral való integrációról szóló bemutatók mellett. Bár a Draco elsődlegesen a webes megoldásokra fókuszál, elvileg annak sincs semmi akadálya, hogy a megnyitott szoftver JavaScript vagy C++ változatát más célokra is igénybe vegyék. Erre minden bizonnyal sor is kerül majd, mivel a geometriai adatok tömörítése – bár a háttérben nem olyan látványos dolog, mint egy csillogó-villogó hardveres újdonság – minden bizonnyal alapvető fontosságú lesz a közeljövő három dimenziós alkalmazásaiban.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak