Vagy az már kész elmebaj, hogy fontos döntéseinkről egy személytelen weboldaltól kérünk véleményt?

Újra és újra kiderül, hogy Amerika a lehetőségek hazája. A legelképesztőbb ötletekkel is elő lehet állni, sőt az sem elképzelhetetlen, hogy épp a leghajmeresztőbb ötletből lesz a legnagyobb üzlet. A Cloverpop nevű startup alapítói is erre gondolhattak.

Az olyan egyszerű kérdésekre, hogy hova menjünk vacsorázni, mit nézzünk meg a moziban, milyen mosógépet, autót, telefont stb. vegyünk, egyre gyakrabban az interneten keresünk választ. A San Francisco-i illetőségű Cloverpop alapítói viszont ennek analógiájára kigondolták, hogy végül is a nagyobb horderejű döntésekhez is lehet segítséget nyújtani. Meg kell válaszolni egy sor kérdést, és a végén majdcsak kijön valami.

Hogy ez beteg ötlet? Igen is, meg nem is.

Munka, párkapcsolat, költözés...

Munkahelyet váltana? A Cloverpop megmondja, jól teszi-e. Elköltözne másik városba? Forduljon a Cloverpophoz. Felmerült önben, hogy vállalna még egy gyereket, az ötödiket? Vagy csak kutyát akarna? Hova is fordulhatna jobb tanácsért, mint a Cloverpophoz?

Múlt héten indult el a közösségi oldal nyilvános bétatesztje, amit megelőzött egy zárt, 2500 fő részvételével lebonyolított tesztelés. A bétateszt alatt ingyen lehet kipróbálni a rendszert, tesztelni, hogy jó megoldást javasol-e a problémánkra.

Ahhoz, hogy a kérdésünkre végül kapjunk egy igent vagy egy nemet, meg kell válaszolnunk egy sor kérdést. De az egész procedúra mindössze szűk negyedóra. Ha a felhasználó feltesz egy kérdést, az oldal több lehetőséget is felkínál, amiket esetenként kiválasztani, esetenként rangsorolni kell. Olyan az egész, mint egy jól összerakott online közvéleménykutatási kérdőív.

Az oldal mögött dolgozó algoritmus elemzi a megadott prioritásokat és a kérdésekre adott válaszokat, majd kérdésünkre igen vagy a nem választ ad, amit három mérőszámmal is árnyal. Az ún. Cloverpop meter azt adja meg, hogy válaszainkat mennyire tartja a rendszer megbízhatónak (valószínűleg a válaszok következetességét mérlegeli), a gut meter azt jelzi, hogy a mennyire bízunk az ösztöneinkben, megérzéseinkben a tapasztalataink függvényében, a trade-off meter pedig azt mutatja meg, hogy az igen vagy a nem válasz milyen mértékben mond ellent az általunk megjelölt prioritásoknak.

A felhasználó a végén dönthet úgy, hogy törli a kérdőívét, de úgy is, hogy megosztja a közösséggel. Ez utóbbi esetben a hasonló cipőben járók nyomon követhetik, kommentálhatják a döntés eredményét, megoszthatják tapasztalataikat, ami az oldalnak is további lehetőségeket (értékes adatokat) biztosít a döntések finomításához.

Michael Kearns, a Pennsylvaiai Egyetem Warren Központjának igazgatója a Cloverpop egy kézenfekvő problémájára hívja fel a figyelmet: arra ugyanis, hogy a nagyobb horderejű döntéseink általában hosszú kifutásúak, azaz sok idő telik el a döntés meghozatala és aközött, amíg kiderül, hogy jó vagy rossz tanácsot kaptunk a Cloverpop algoritmusától.

Meg kell-e szállni Kelet-Ukrajnát? – kérdezi Igazi Vlagyimir, akit a Cloverpop válasza megerősített...

Azt a cég alapítója, Erik Larson is elismeri, hogy a bonyolultabb elemzésekhez sokkal több adatra van szükség. Ugyanakkor úgy véli, az hasonló eseteknél az egyes válaszok összegyűjtésével és elemzésével egyre pontosabbak és személyre szabottabbak lesznek az ajánlatok. 

Egyébként is, állítja Larson, a weboldalhoz "tanácsért" fordulóknak legalább a fele már pontosan tudja, hogy az adott kérdésben hogyan dönt, ám mégis szeretné valamiféleképpen ellenőrizni, megerősíteni a döntését. Ha igaz, amit Larson állít, az további kérdéseket vet fel az oldal megbízhatóságával kapcsolatban, hiszen aki biztos abban, hogy mi a helyes döntés, mindent elkövet, hogy annak megfelelő válaszokat adjon a Cloverpop kérdéseire.

De hol a pénz?

A legfőbb kérdés persze az, hogy hol a pénz. Azaz: miből tartja el magát az oldal, miből lesz pénz például a feldolgozó algoritmus fejlesztésére. Larson ezt úgy képzeli, hogy az oldalt össze lehet kapcsolni különböző szolgáltatásokkal. Munkahelyet vált? Nyilván szüksége lesz egy coachra. Új helyre költözne? Ahhoz elengedhetetlen egy jó ingatlanügynök, aki eladja a mostani lakást, és felhajtja az újat. Babát szeretne? Akkor elengedhetetlen egy egészséges életmódra nevelő felkészítő porgram. És így tovább.

Azaz a végső cél az, hogy a döntésünk megerősítése mellett még egy szolgáltatást is elengedhetetlennek tartsunk életünk nagy kérdéseinek megválaszolásához.

Lehet, hogy éppen most tesszük tönkre a Föld mágneses mezejét

A műholdcsordákat tenyésztő űrvállalkozók eddig is sikeresen kiakasztották néhány tudományterület képviselőit, de úgy tűnik, hogy a sornak még messze nincs vége.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.