A legfrissebb felmérések szerint az európai országokban eddig telepített intelligens tömegközlekedési rendszerek piaci értéke már meghaladja az egymilliárd eurót. A Berg Insight elemzői szerint ebben a szegmensben a következő időszakban évi 7,2 százalékos növekedés valószínűsíthető, ennek alapján ezek a rendszerek 2019-ben már közel másfél milliárd eurós üzletet hozhatnak a fejlesztőknek.
Akarnak rá költeni
A skandináv piackutató cég úgy véli, hogy a változékony gazdasági környezet is csak korlátozott negatív hatást gyakorol a piacra. Az állami és önkormányzati beruházási szándék ugyanis, amely oroszlánrészét képezi a megrendeléseknek, az országok többségében a válságidőszakokban is stabil maradt.
Az elemzés felsorolja az intelligens tömegközlekedési rendszerek meghatározó nemzetközi aftermarket megoldásszállítóit, amelyek közül hármat emel ki. A Trapeze Groupnak, az INIT-nek és az IVU-nak is van európai központja, elsősorban a kontinens német nyelvű vidékein, sőt számos installált bázissal rendelkeznek több más országban is. Rajtuk kívül jelentős részesedést tudott szerezni Franciaországban az Ineo Systrans, az Egyesült Királyságban pedig a Vix.
Más fontos szereplője még a piacnak a spanyol Indra, a GMV és az Etra csoport, Olaszországban a Swarco Mizar, Németországban az Atron, illetve a belga Prodata Mobility Systems, amelyet 2014 júliusában vásárolt fel az osztrák Kapsch CarrierCom. A piacvezető Trapeze csoport pedig 2012 és 2014 között számos olyan vállalkozást vett meg, amely kiegészítő technológiákat fejleszt az intelligens közlekedési rendszerekhez.
A Berg Isight szerint a konszolidáció a következő években is folytatódik, a piaci szereplők egy része inkább választja a növekedésnek a nem organikus útját.
A Daimler a tesztengedélyre vár
Az itelligens közlekedési rendszerek egy külön ága lehet a közúti árufuvarozás. Európa ebben is komoly lépéseket tett. Heteken belül megkaphatja az engedélyt a Daimler autógyár, hogy a német autóutakon tesztelje a vezető nélküli teherautóit – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung az autógyár egyik igazgatósági tagjára hivatkozva.
Az első németországi teszteket Baden-Württembergben végzik majd, de a német autógyár korábban már az USA-ban is megszerezte az engedélyt, hogy hasonló kísérletek folytatsson Nevadában. Wolfgang Bernhard ugyanakkor azt is megjegyezte a német lapnak, hogy az önjáró teherautók tömeggyártására legalább két-három évet kell még várni. Összességében azonban úgy gondolja, hogy a vezető nélküli teherjárművek előbb lesznek a piacon, mint a hasonló képességekkel felszerelt személygépkocsik. Ezt az állítását Bernhard azzal indolkolta, hogy a teherszállító járművek kevésbé komplikált közlekedési környezetben tudnak működni az autóutakon, mint a személyautók.
Egymással versengő Európa és Amerika
A Daimler hiszi, hogy fel tudja venni a versenyt amerikai riválisaival is, az Apple-lel és a Google-lal. A Google megkezdte a texasi Austinban vezető nélküli autóinak azt a tesztjét, amellyel arról gyűjtenek információkat, hogy miként tudnak megbirkózni ezek a gékocsik a közlekedési rendszerekkel, az emberekkel és az aktuális közlekedési helyzetekkel.
Mindeközben a Daimler elnöke, Dieter Zetsche a múlt héten jelentette be, hogy német autógyártók konzorciuma vizsgálja a Nokia HERE navigációs üzletágának a megvásárlását, amivel egy komoly szoftver megoldáshoz is jutnának a hálózatos autók biztonságával kapcsolatban növekvő aggodalmak közepette. A BMW, a Daimlerhez tartozó Mercedes-Benz és a Volkswagen megoldást keres arra, hogyan illeszthetők be biztonsági elemek a HERE-be, és hogyan tehetik elérhetővé a platformot a versenytársak számára.
Bár többek között a Facebook is érdeklődik a navigációs technológia iránt, a hírek szerint a Nokia inkább a németeket preferálná. Mint korábban megírtuk, az üzletet 2,5-3,0 milliárd euró közöttire becsülik a szakértők.
A hálózatba kötött autók és a biztonság manapság igencsak forró téma. Épp a hétvégén szabott ki rekordnagyságú, 105 millió dolláros bírságot az amerikai autópálya-biztonsági hatóság a Fiat Chrysler. Az autógyártónak vissza kellett hívnia a terepjáróit, miután azok fedélzeti rendszerében olyan biztonsági rést fedeztek fel, amin keresztül a hackerek távolról is átvehetik az irányítást a jármű feletti irányítást.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak