A Ford annyira fontosnak tartotta az adatelemzés magasabb szintre emelését, hogy a közelmúltban új pozíciót hozott létre a menedzsmentben: a Chief Data, Analytics Officerét (CDAO), akinek nincs más dolga, mint a vállalat tervezéstől az értékesítésített autók szervizhálózatának ellátásáig tartó teljes folyamat adatait összegyűjtse, és a menedzsmentnek megfelelően feldolgozott formában tálalja.
A közelmúltban a General Motors dél-kelet-európai régiós CIO-ja mutatta be a Vezető Informatikusok Szövetsége egy belső workshopján, hogy az autógyárak hogyan állnak élére azoknak az innovációknak, melyek korábban főleg az IT iparágat jellemezték. Strausz György arról beszélt, hogy az autóipart a tervezéstől a gyártáson át az értékesítésig és a szervizszolgáltatásokig egyre inkább jellemzi az információtechnológia legújabb trendjeinek aktív használata, legyen szó a connected car koncepcióról vagy akár az értékesítés hatékonyabbá tételéről. És mintha minden a big data és az IoT (Internet of Things) körül forogna.
Elemző szakértő jön
A Ford a kockázatelemzésekhez is használható cégadatbázisairól ismert – egyébként Magyarországon is jelen lévő – Dun and Bradstreettől hozott megfelelő szakembert. Paul Ballew számára azonban nem ismeretlen az autóipar. Korábban ugyanis dolgozott már Detroitban: a General Motors vezető értékesítési elemzője volt.
A Ford már ért el sikereket – egyelőre főleg az értékesítés területén – a big data elemzésekkel. Az egyes régiók részletes rendelési adatait, a vásárlók igényeit és még egy sor rendelkezésre álló adatot feldolgozva fel tudták gyorsítani az értékesítést. Ez a vásárlók szempontjából azt jelentette, hogy a megrendelés után sokkal rövidebb idő alatt jutottak hozzá az új autójukhoz, mint korábban. Ennek ráadásul vásárlómegtartó hatása is volt, hiszen a szállítási határidőben is versenyznek egymással a gyártók.
Hogy mennyire kiemelten kezeli ezt a területet a Ford, jól jelzi az is, hogy a CDAO közvetlenül Bob Shanks pénzügyi igazgatónak jelent, aki egyben a vállalat stratégiájáért is felel. A cég egyebek mellett olyan problémákra vár megoldást az új adatelemzési vezetőtől, hogy milyen szinten érdemes tartani egyes régiókban a flottában lízingelt autókat ahhoz, hogy az ne veszélyeztesse az új autók eladását, illetve amikor tömegesen a piacra kerülnek, ne okozzanak árzuhanást a használt autók piacán. Paul Ballew feladata lesz egy speciális big data csapat felállítása is.
A másik nagy detroiti gyártó, a General Motors néhány területen már előbbre jár. Több adatközpontot is épített és mintegy nyolcezer IT-szakembert vett fel az elmúlt két évben, akiknek többek között az adatelemzési lehetőségek kibővítése volt a feladata. Ott ezt a feladatot a cég informatikai vezetője koordinálja és fogja össze.
Mindazonáltal sokan még mindig azt gondolják, hogy a big data inkább egy divattrend, és nem látják azokat a közvetlen hasznosítási lehetőségeket, melyek megérik a beruházásigényt. Ez azonban a szakértők szerint inkább azt mutatja, hogy még mindig mennyire újdonság a big data megkívánta szemléletmód, miközben a BI eszközök alkalmazása nélkül már elképzelhetetlen a modern nagyvállalat.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak