Személyre szabható bármilyen mobil eszközön és bármikor elérhető tartalom, megfizethető áron – ma már ezek az elvárásai a fogyasztóknak a média- és a szórakoztatóiparral szemben.

Személyre szabható bármilyen mobil eszközön és bármikor elérhető tartalom, megfizethető áron – nagyjából így összegezhető milyen elvárásai vannak a fogyasztónak már ma is a média- és a szórakoztatóiparral szemben. A digitalizálódás és a különféle platformok konvergenciája egyértelmű és megállíthatatlan folyamat – állították a piac hazai és nemzetközi szakértői a Telenor idei jövőkutató szimpóziumán. 

Egyre többen fizetnek elő digitális zenére

A globális zenepiacon 2013-ban már 5,9 milliárd dollárnyi digitális eredetű bevétel képződött, ezen belül az előfizetés alapú streaming forgalom az elmúlt három évben több, mint megháromszorozódott, meghaladja az egymilliárd dollárt – emelte ki beszámolójában Piotr Kabaj, a Warner Music kelet-európai elnöke. Tavaly világszerte már több mint 28 millióan fizettek elő zenei szolgáltatásra, szemben az egy évvel korábbi 20 millióval, miközben 2010-ben ez a mutató épphogy elérte a 8 milliót. A MAHASZ nemrégiben közzétett adataiból Magyarországon is hasonlóan alakuló trend rajzolódik ki.

A nemzetközi piacon jelenleg már több mint 450 zeneszolgáltatás érhető el, köztük olyan globális nagyágyúkkal mint a Spotify, amely 2013-ban 38 új piacon jelent meg, vagy a Deezer és a Google Play. Dinamikusan fejlődnek a regionális szolgáltatók is mint amilyen az USA-beli Muve, vagy az ázsiai KKBOX.

A digitális zene az elmúlt években gyors ütemben települt át az asztali gépekről az okostelefonokra és a táblagépekre. A jövőben a zenelejátszásban meghatározó szerephez jut az autóipar is. Előrejelzések szerint  2017-re világszerte már több mint 50 millió beépített streaming szolgáltatással rendelkező új autó talál gazdára.

Lassan változnak Európa tévézési szokásai

A televíziózás jövőképét vázolta Bartosz Witak, a Viacom képviselője, aki elmondta, hogy ugyan a hagyományos médiacégek már komoly forrásokat áldoznak az online videopiacba, de Európa tévézési szokásai még nem nagyon változtak. A nézők 90 százalékban még hagyományos módon tévéznek. Igaz ugyanakkor az is, hogy a kutatások szerint az európaiak 46 százaléka már tévézés közben is nézegeti a közösségi oldalakat, és a 41 százalékuk már nemcsak a klasszikus tévékészüléken nézi a tévés műsorokat. Az elérhető eszközök sokszínűségét mutatja, hogy az európai háztartásokra jutó átlagos képernyőszáma megközelíti a 8-at.

Nagyjából hasonló a helyzet Magyarországon is. A rendszeresen internetező, azaz az újabb technológiák iránt fogékony(abb) csoportra szorítkozó, tavasszal publikált jelentés szerint itthon a többség (65%) csakis televízión nézi a tévéadást, míg kizárólag a számítógépen való tévénézéssel csak 4, okostelefonon és táblagépen való tévénézéssel pedig csak 2-2 százalék esetében találkozhatunk.

„A mobifelhasználóknak és az okoseszközöknek nagy befolyása van és lesz a médiaipar alakulására. Már ma is elérhetők olyan, személyre szabható tartalom megoldások mint a Deezer zenei, vagy a MyTV televíziós szolgáltatás. A személyre szabhatóság és a jogtisztaság mellett a kényelem miatt is mind nagyobb teret nyernek a jövőben ezek a szolgáltatások, ezért az ebbe invesztáló mobilszolgáltatók a tartalomfogyasztási értéklánc megkerülhetetlen szereplői lesznek” – vélekedett az eseményt záró kerekasztal beszélgetésen Christopher Laska, a Telenor Magyarország vezérigazgatója.

Az új szolgáltatásokhoz új üzleti modellek is kellenek

Az RTL Klub elnök-vezérigazgatója, Dirk Gerkens szerint “a tartalomgyártók számára is ígéretes a jövő, hiszen minél több a platform, annál több a potenciális ügyfél. Néhány éve olyan alapvető szolgáltatások, mint a Netflix, Youtube vagy a Facebook még a legtöbb ember számára ismeretlenek voltak, de ma már egyre több az új belépő a piacon.” Hozzátette ugyanakkor, hogy számukra egy ideig még a hagyományos tévézés marad a legfőbb bevételi forrás. Az új szolgáltatásokhoz még meg kell találni a megfelelő üzleti modelleket és egyelőre nincs is annyi befektetni való tőkéjük, mint a távközlési szolgáltatóknak.

Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója is azt hangsúlyozta, hogy még kell találniuk a médiatartalom és a platform megfelelő integrációját. Ezért is tartja érdekesnek a MyTV-hez hasonló kezdeményezéseket. „Az ilyesfajta együttműködések azért is izgalmasak, mert segíthetnek kiszélesíteni a piacunkat. Ma 3,5 millió háztartásban van televízió Magyarországon, nehéz bővülést elérni, ugyanakkor az új típusú OTT szolgáltatások új, virtuális háztartásszám-növekedést eredményezhetnek” - tette hozzá a TV2-vezére.

A Telenor és fejlesztő partnere, az EU Edge már szórakoztatóipari tartalmat is tervez a jövő eszközeire. Az eseményen Maróy Ákos, az Eu Edge alapítója és technológiai igazgatója bemutatta a Telenor MyPlayer alkalmazás Google Glassra fejlesztett próbaverzióját, amellyel a MyTV televíziós streaming szolgáltatás műsorajánlóit követhetik a felhasználók.

Konzumer tech

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.