Három nagy erő munkálkodik a KKV-k ellen, megakadályozva sikeresebbé válásukat és dinamikusabb fejlődésüket az ügyfélkapcsolati tevékenységükön keresztül. Az alultájékozottságon cikksorozatunk segít, mely feltárja a szegmens jelenlegi helyzetét és kitörési pontot kínál a vállalkozások számára. Ez egyben az újdonságtól való félelem leküzdésére is szolgál, bemutatva, hogy egyáltalán nem a nagyvállalatok játékszeréről van szó, ha CRM-ről beszélünk.
Végül a legnagyobb problémát a kényelem jelenti, a megszokott és beváltnak hitt gyakorlatokhoz való ragaszkodás akadályozza meg a papír/táblázatalapú “megoldások” kiváltását. Éppen ezért a CRM bevezetése egyben gondolkodásmódbeli változást is jelent. Az ügyfélkezelés átgondolása rövid távon ugyanakkor vitathatatlanul többletmunkát jelent, de ez a többletmunka a rendszer építését jelenti, ami hosszabb távon busásan megtérül.
EU-s támogatással a hatékonyságnövelésért
A tájékozatlanság, félelem és kényelem hármas legyőzése nem csak az adott vállalkozás, hanem a teljes KKV-szegmens tekintetében hozhat nagy változást, akár több százalékpontos GDP növekedéssel is járhat. Ehhez adhatja meg a kezdőlökést a bevezetőben említett európai uniós - Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA)nyújtotta - támogatás.
Ez az első olyan, hazánkban is elérhetővé váló pályázat (GINOP-3.2.2-8.2.4-16), mely kifejezetten a felhőalapú technológiát támogatja, ezért akár cloudra épülő CRM rendszer bevezetésére is felhasználható. A márciusban megnyíló lehetőség a teljes befektetés 40 százalékára rúgó, vissza nem térítendő támogatást kínál, 1-24 millió forint értékben.
Emellett 50 százaléknyi alacsony kamatozású (1%) hitelt biztosít, 1,25-37,5 millió forint közötti összeg erejéig, így mindössze 10 százalékos önerő szükséges a részvételhez. A támogatási program rendelkezésre álló összeg egyébként összesen 43 milliárd forint, közel 5 ezer pályázat beérkezésére számítanak.
Nem érdemes várni az ingyenpénzre?
A pályázatban való részvétel, az igények elbírálása, a támogatás és a hitel folyósítása akár hónapokig tartó folyamat is lehet. Ezzel szemben egy CRM-bevezetés eredményei ennél szinte biztosan hamarabb jelentkeznek, akár már az első hónapot követően látványos eredmények érhetők el. Jelentős mennyiségű munka spórolható meg a bevételek akár duplázódása mellett, azzal, hogy számos, az üzleti sikerhez egyébként elengedhetetlen feladat automatikussá válik.
Lássunk néhány példát sikeres CRM bevezetésre! Szerencsés helyzetben van az a KKV, ahol már az induláskor felismerik az ügyfélkapcsolati rendszerek előnyeit és használatának szükségességét. Ebből az átgondolt pozícióból indulhatott el a Borháló Borkereskedés, mert az üzleti terv készítésekor, gyakorlatilag a vállalkozás létrejöttével egy időben merült fel a CRM bevezetésének igénye. Így az időt rabló és kevésbé hatékony adminisztráció helyett az üzletfejlesztésre tudott fókuszálni az Elek Márton alapította cég.
A jobb minőségű folyóborok termelőktől fogyasztókig való eljuttatásának ötletére alapuló vállalkozás többek között ennek is köszönhette, hogy öt év alatt nulláról 1,1 milliárd forintos árbevétellel rendelkező vállalattá tudott növekedni. A napi tűzoltás helyett folyamatos építkezéssel válhatott ekkorává a Borháló, igazolva, hogy magas szintű ügyfélkapcsolat-kezelésre talán leginkább egy vállalkozás beindításakor van szükség.
Menet közben kereket cserélni
Természetesen nem csak új cég alapításakor érdemes foglalkozni a CRM előnyeinek kiaknázásával. Ezt példázza az IT-biztonsággal foglalkozó CDSYS esete, ahol 2012-ben vált halaszthatatlanná a CRM bevezetése. Az akkor 400 milliós évi bevételt előállító vállalatnál hárman foglalkoztak két táblázat kitöltésével, ügyfélkapcsolat címszó alatt – a hibázás így kódolva volt a „rendszerbe”.
A hiba miatt a várható profit előrejelzése néhány tízmillió forinttal kevesebbet mutatott a vártnál és a visszakeresésébe fektetett sok napnyi megerőltető, és egyébként megelőzhető munka vezetett végül a CRM bevezetéséhez. Amint azt Egerszegi Krisztián, a CDSYS akkori egyik tulajdonosa és a MiniCRM jelenlegi vezetője elárulta, egy hétig tartott az ügyfélkapcsolati rendszer alkalmazásba vétele (ezt a folyamatot ma már ingyenes workshopok segítik), ami aztán drámaian lecsökkentette az ezekre a feladatokra fordítandó idő mennyiségét.
Egerszegi meggyőződése szerint a CRM oroszlánrészt játszott abban, hogy cége két év alatt 1 milliárd forinttal tudta bővíteni bevételét. Illetve ennek köszönhetően a CDSYS vezetésének átadása is zökkenőmentesen mehetett végbe, nem egészen 1 hét után az új ügyvezető tovább tudta vinni és nyereségesen tarthatta a vállalatot.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak